Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POIV-443/8/05
z 16 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POIV-443/8/05
Data
2005.03.16


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych


Słowa kluczowe
płody rolne
potrącenie (kompensata)
produkty rolne
rachunek bankowy
zryczałtowany zwrot podatku
zwiększenie podatku naliczonego


Pytanie podatnika
Czy nabywając produkty rolne od rolnika ryczałtowego przysługuje prawo zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku w sytuacji, gdy zapłata należności za zkupione produkty rolne nastąpiła w formie całkowitej lub częściowej kompensaty zobowiązań z tytułu towarów dostarczonych na rzecz rolnika ryczałtowego?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.01.2005 r. bez znaku w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:

ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.
UZASADNIENIE
Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Strona zajmuje się skupem płodów rolnych od rolników ryczałtowych. Jednocześnie rolnicy od których nabywane są płody rolne zakupują u Strony środki do produkcji rolnej. Pytanie dotyczy możliwości zwiększenia podatku naliczonego o podatek wynikający z faktury VAT RR w sytuacji wzajemnej całkowitej lub częściowej kompensaty zobowiązań... Czy w sytuacji, gdy zgodnie z pisemną umową kontraktacji uzgodnioną formą zapłaty jest przelew zmiana formy zapłaty wymaga sporządzenia aneksu do umowy...
Zgodnie z art. 116, ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 z późn. zm.), podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy. Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:
1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
5. nazwy nabytych produktów rolnych;
6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.
Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.".
Stosownie do art. 116 ust. 6 w/w ustawy o VAT zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem, że:
1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt. 2 zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.
Jak wynika z powyższego przepisu musi tu zostać spełniony warunek zapłaty należności na określony przez rolnika rachunek bankowy. Możliwość realizacji tego warunku jest jednak ograniczona, jeżeli nabywca produktów rolnych jest jednocześnie dostawcą towarów i usług dla rolnika ryczałtowego. W takim przypadku, co wynika wprost z art.116 ust.8 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług zapłata należności na rachunek bankowy dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.
Oznacza to, że na podstawie w/w przepisu wymóg dokonywania rozliczeń za pomocą rachunku bankowego nie będzie miał zastosowania do tej części należności z tytułu dostaw produktów rolnych, które zostaną skompensowane z należnościami z tytułu dostawy na rzecz rolnika ryczałtowego towarów oraz świadczenia jednoznacznie sklasyfikowanych usług.
Wobec powyższego w przypadku uregulowania należności kompensatą istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT RR.
Jednocześnie w przypadku gdy nabywcę produktów rolnych wiąże z rolnikiem pisemna umowa określająca m.in. formę płatności, to późniejsze ustalenia odnośnie zmiany formy płatności powinny również zostać dokonane w formie pisemnej.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj