Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2150/4111/415/18/05
z 25 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2150/4111/415/18/05
Data
2005.04.25



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
badanie mięsa
działalność gospodarcza
działalność wykonywana osobiście
lekarz weterynarii
pozarolnicza działalność gospodarcza
usługi weterynaryjne


Pytanie podatnika
dotyczy udzielania zleceń zadań z zakresu inspekcji weterynaryjnej w trybie art. 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 287).


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku P. ... z dnia ..., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie zaliczenia do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, przychodów uzyskanych w związku z umową zlecenia zawartą z Powiatowym Lekarzem Weterynarii
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 25.02.2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek P.. ... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:
„ Powiatowy Lekarz Weterynarii decyzją z dnia 03.01.2005r. wydaną na podstawie art. 104 kpa oraz art. 16 ust.1 i 2 ustawy z dnia 29.01.2004r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U nr 333, poz.287) wyznaczył mnie jako lekarza do wykonywania następujących czynności:
1. ochronnych szczepień i badań rozpoznawczych;
2. sprawowania nadzoru nad miejscami gromadzenia, skupu lub sprzedaży zwierząt, targowiskami oraz wystawami, pokazami lub konkursami zwierząt;
3. badania zwierząt umieszczanych na rynku, przeznaczonych do wywozu oraz wystawianie świadectw zdrowia,
4. sprawowania nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych, w tym badania przedubojowego i poubojowego, oceny mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju,
5. badanie mięsa zwierząt łownych,
6. sprawowania nadzoru na rozbiorem, przetwórstwem lub przechowywaniem mięsa i wystawiania wymaganych świadectw zdrowia,
7. sprawowania nadzoru nad punktami obioru mleka, jego przetwórstwem oraz przechowywaniem produktów mleczarskich,
8. sprawowania nadzoru nad wyładowaniem ze statków rybackich i statków przetwórni produktów rybołówstwa, nad obróbką, przetwórstwem i przechowywaniem tych produktów oraz produktów akwakultury, ślimaków i żab,
9. sprawowania nadzoru nad przetwórstwem i przechowywaniem jaj konsumpcyjnych i produktów jajecznych,
10. pobierania próbek do badań,
11. sprawowania nadzoru nad sprzedażą bezpośrednią.

Jednocześnie w dniu 03.01.2005r. Powiatowy Lekarz Weterynarii zawarł ze mną umowę, z której wynika, że Zleceniodawca (Powiatowy Lekarz Weterynarii) zleca Zleceniobiorcy wykonanie następujących czynności:
- pobieranie próbek do badań,
- sprawowanie nadzoru nad sprzedażą bezpośrednią.

Zgodnie z § 5 zawartej umowy za wykonywanie czynności Zleceniobiorca otrzyma wynagrodzenie w wysokości określanej przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 02.08.2004r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii (Dz. U. nr 178, poz. 1837).

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług weterynaryjnych od 1997r. (badanie mięsa w kierunku włośnicy metodą wytrawiania).”

Stanowisko Podatnika:
„Zgodnie z art. 10 Ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, źródłem przychodów jest również działalność wykonywana na podstawie umowy, jak została zawarta ze mną przez Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Moim zdaniem przychód z działalności, o której mowa, ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy. Zgodnie z tym artykułem za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat. U podatników dokonujących sprzedaży towarów (świadczenie usług) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 19.11.1999r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.) działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Przedsiębiorcą w rozumieniu tej ustawy jest to osoba fizyczna, osoba prawna oraz nie mająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego, która zawodowo, we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą.
W związku z powyższym, czynności wynikające z zawartej umowy zlecenia podlegają zgłoszeniu do ewidencji działalności gospodarczej zgodnie z przepisami ustawy Prawo działalności gospodarczej, a jako osoba osiągająca te dochody jestem obowiązana wpłacać ciągu roku zaliczki miesięcznie na podatek oraz składać zeznanie roczne według zasad określonych w art. 44 i 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Stanowisko Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego:
W rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), do odrębnych źródeł przychodów należą:
- działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust.1 pkt 2 ustawy)
- pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust.1 pkt 3 ustawy).

Zgodnie z definicją pozarolniczej działalności gospodarczej zawartą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 5a pkt 6 w/w ustawy), pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z które uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust.1 pkt 1,2 i 4-9.

Katalog przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust.1 pkt 2 ustawy, zawarty jest w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się m.in.:
- zgodnie z przepisem art. 13 pkt 6 ustawy, przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowymi administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust.2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.
- zgodnie z przepisem art. 13 pkt 8 ustawy, przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora- jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Powiatowy Lekarz Weterynarii decyzją z dnia 03.01.2005r. wydaną na podstawie art. 104 kpa oraz art. 16 ust.1 i 2 ustawy z dnia 29.01.2004r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. nr 33, poz. 287) wyznaczył Podatnika jako lekarza do wykonywania czynności określonych w/w ustawie, tj. pobierania próbek do badań i sprawowania nadzoru nad sprzedażą bezpośrednią.

Zgodnie z ustawą z dnia 29.01.2004r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. nr 33, poz. 287 z późn. zm.) Inspekcją Weterynaryjną kieruje Główny Lekarz Weterynarii będący centralnym organem administracji rządowej. Powiatowy lekarz weterynarii jest kierownikiem powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej i podlega wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii, który z kolei podlega Głównemu Lekarzowi Weterynarii.

Zadania organów inspekcji wykonują lekarze weterynarii i inne osoby zatrudnione w Inspekcji oraz lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonywania określonych czynności pod nadzorem i w imieniu organów inspekcji.

W myśl art. 16 ust.1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, jeżeli powiatowy lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji może:
1) wyznaczać na czas nieokreślony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji do:
a) ochronnych szczepień i badań rozpoznawczych;
b) sprawowania nadzoru nad miejscami gromadzenia, skupu lub sprzedaży zwierząt, targowiskami raz wystawami, pokazami lub konkursami zwierząt;
c) badania zwierząt umieszczanych na rynku, przeznaczonych do wywozu oraz wystawianie świadectw zdrowia,
d) sprawowania nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych, w tym badania przedubojowego i poubojowego, oceny mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w trakcie uboju,
e) badanie mięsa zwierząt łownych,
f) sprawowania nadzoru na rozbiorem, przetwórstwem lub przechowywaniem mięsa i wystawiania wymaganych świadectw zdrowia,
g) sprawowania nadzoru nad punktami obioru mleka, jego przetwórstwem oraz przechowywaniem produktów mleczarskich,
h) sprawowania nadzoru nad wyładowaniem ze statków rybackich i statków przetwórni produktów rybołówstwa, nad obróbką, przetwórstwem i przechowywaniem tych produktów oraz produktów akwakultury, ślimaków i żab,
i) sprawowania nadzoru nad przetwórstwem i przechowywaniem jaj konsumpcyjnych i produktów jajecznych,
j) pobierania próbek do badań,
k) sprawowania nadzoru nad sprzedażą bezpośrednią.
2) wyznaczać osoby niebędące pracownikami Inspekcji, posiadające odpowiednie kwalifikacje, do wykonywania niektórych czynności pomocniczych.

Wyznaczenie do wykonywania czynności, o których mowa w ust.1 następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania. Wykonywanie czynności następuje po zawarciu przez powiatowego lekarza weterynarii umowy z osobami, o których mowa w ust.1, określającej w szczególności sposób, zakres i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności.- art. 16 ust.2 i 3 w/w ustawy.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż przychody lekarzy weterynarii lub osób wykonujących czynności pomocnicze uzyskane na podstawie zlecenia zawartego w trybie art. 16 ust.1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej będą stanowiły przychody z działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie będą zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej.

W myśl art. 41 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Powiatowy lekarz weterynarii jako płatnik będzie zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust.9 (tj. w wysokości 20 % przychodu) oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust.1 pkt 2 lit.b.

Na podstawie art. 42 ust.1 w/w ustawy płatnicy mają obowiązek przekazać kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu , w którym pobrano zaliczki- na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Następnie, w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym, płatnicy obowiązani są przesłać podatnikom oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych, właściwi według miejsca zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu PIT-8B.

Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Podatnika we wniosku jest nieprawidłowe.

Pouczenie:
Udzielona interpretacja co do zakresu i stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 25.02.2005r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, przysługuje zażalenie.
Zażalenie zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1, art. 220 i art.223 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej, winno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wys. 5 zł (w znakach opłaty skarbowej).
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.
Otrzymują:
1. Adresat
2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
3. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie
4. a/a



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj