Interpretacja Izby Skarbowej w Lublinie
PD.1-4218-31/05
z 9 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.1-4218-31/05
Data
2005.06.09



Autor
Izba Skarbowa w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagrody
potrącalność kosztów
reklama


Pytanie podatnika
Czy wartość nagród, upominków może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości, czy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną,
Czy zakup nagród i upominków powinien być kosztem 2005 r. czy 2004 r. chociaż został poniesiony w 2005 r.


DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 09.04.2005 r. na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie z dnia 5.04.2005 r. Nr P-1-423/3/05 w zakresie interpretacji prawa podatkowego
- zmieniam zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 2.02.2005 r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn, zm.) przy przekazywaniu upominków (nagród) po zakończeniu sprzedaży promocyjnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadziła akcję promocyjną od 1.09.2004 r. do 31.12.2004 r. polegającą na przekazaniu nagród po zakończeniu trwania promocji z placówkami handlu detalicznego oraz hurtowego, które zrealizowały zamówienia na określony obrót netto.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się z następującymi pytaniami:

  • czy wartość nagród, upominków może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości, czy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną,
  • czy zakup nagród i upominków powinien być kosztem 2005 r. czy 2004 r. chociaż został poniesiony w 2005 r.

Zdaniem Spółki wydanie nagród i upominków po zakończeniu promocji nie będzie reprezentacją i reklamą tylko całościowo kosztem uzyskania przychodów. Wydatek ten został poniesiony w 2005 r. i powinien być zaksięgowany w koszty 2005 r. W złożonym w dniu 04.04.2005 r. uzupełnieniu, Spółka poinformowała, że wydatki związane z promocją zostały zaliczone do kosztów 2004 r.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w zaskarżonym postanowieniu uznał, że stanowisko Spółki jest niezgodne z przepisami prawa podatkowego, obowiązującego w dacie wydania zaskarżonego postanowienia. W uzasadnieniu postanowienia stwierdzono, iż przekazanie upominków (nagród) podmiotom, z którymi utrzymuje się i zamierza kontynuować kontakty gospodarcze, znajdujące odzwierciedlenie w uzyskanych przychodach, mieści się w pojęciu reprezentacji i reklamy w kwocie nieprzekraczającej 0,25% przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy podatkowej.

Od wyżej wymienionego postanowienia Spółka złożyła zażalenie z dnia 9.04.2005 r., wnosząc o ponowne przeanalizowanie udzielonej informacji. W uzasadnieniu zażalenia Spółka podnosi argumenty, iż wyjaśnień w spawie sprzedaży premiowanej udzieliło Ministerstwo Finansów, jak też zamieszczone są interpretacje w Biuletynach Informacyjnych. Podnosi również argumenty przedstawione w piśmie z dnia 5.04.2005 r., podkreślając, iż w regulaminie premiowania zaznaczono obrót netto jaki ma przekroczyć kontrahent aby otrzymać daną nagrodę lub upominek. Firma uważa, że wręczenie nagród, upominków przy zakupie towarów nie można uznać za reprezentację i reklamę, gdyż są to czynności następujące po dokonaniu transakcji . Wydatki te są zaś związane bezpośrednio z przychodami ze sprzedaży i powinny być uznane jako całościowy koszt firmy. Spółka nie zgadza się ze stanowiskiem przedstawionym w postanowieniu z dnia 5.04.2005 r. przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie.

W ocenie organu odwoławczego przedstawione przez Spółkę stanowisko jest w pełni zasadne. Sprzedaż premiowa polega na uatrakcyjnieniu sprzedaży towarów. Wydatki związane z takim uatrakcyjnieniem sprzedaży pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży. Stanowią więc w całości - stosownie do art. 15 ust. 1 w/w ustawy podatkowej koszty uzyskania przychodów. Nie będą miały w tym przypadku zastosowania przepisy art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy podatkowej. Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku, jak i późniejszych uzupełnieniach wynika, że Spółka przekazywała upominki (nagrody) za zrealizowane zamówienia i przy osiągnięciu określonego obrotu netto. Wręczania nagród i upominków przy sprzedaży towarów w przedstawionym stanie faktycznym nie można zatem uznać za reprezentację i reklamę, gdyż są to czynności następujące już po dokonaniu transakcji sprzedaży. Natomiast reklamę charakteryzują działania poprzedzające dokonanie transakcji zmierzające do pozyskania jak najszerszego kręgu klientów. W omawianej sytuacji jest to sprzedaż premiowana i zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatkowej poniesione wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie organ odwoławczy wyjaśnia, iż nie będą w tym przypadku miały zastosowania postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy podatkowej.

Należy zauważyć, iż w kwestionowanym postanowieniu poinformowano, że poniesione wydatki w marcu 2005 r. słusznie Spółka zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów 2004 r.

Na niniejszą decyzję służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia. Skargę składa się w 2 egz.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj