Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-443-67/05/IR/1
z 18 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-443-67/05/IR/1
Data
2005.07.18



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja celowa
modernizacja
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
remonty
teatr
zmniejszenie podatku należnego


Pytanie podatnika
Czy od dokonanych zakupów towarów oraz wydatków inwestycyjnych związanych z termomodernizacją i remontem teatru, sfinansowanych dotacją celową otrzymaną z Urzędu Marszałkowskiego, można odliczyć podatek VAT naliczony?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm .) postanawia wydać interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Teatrowi X oceniając stanowisko dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów oraz wydatków inwestycyjnych związanych z termomodernizacją i remontem teatru, sfinansowanych dotacją celową otrzymaną z Urzędu Marszałkowskiego, przedstawione we wniosku z dnia 06.06.2005 r. (data wpływu 07.06.2005 r.), uzupełnione pismem z dnia 20.06.2005 r. (doręczonym dnia 22.06.2005 r.) o udzielenie interpretacji jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

1. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż od 01.06.2005 r. Teatr będzie dokonywał zakupów towarów i usług związanych z termomodernizacją i remontem teatru, które sfinansowane zostały dotacją celową otrzymaną z Urzędu Marszałkowskiego. Dotacja, jako bezpośrednio nie związana ze świadczonymi usługami, w myśl ustawy o VAT nie jest obrotem i nie podlega opodatkowaniu, dotyczy tylko termomodernizacji i remontu budynku teatru. Dodatkowo Strona informuje, iż nie prowadzi żadnej sprzedaży nieopodatkowanej, wszystkie usługi są opodatkowane podatkiem VAT.

2. Przedmiot interpretacji. Strona we wspomnianym piśmie z dnia 06.06.2005 r. (data wpływu 07.06.2005 r.) zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku z zapytaniem czy od dokonanych od 01.06.2005 r. zakupów towarów oraz wydatków inwestycyjnych związanych z termomodernizacją i remontem teatru, sfinansowanych dotacją celową otrzymaną z Urzędu Marszałkowskiego można odliczyć podatek VAT naliczony.

3. Stanowisko Wnioskodawcy. Strona przedstawiła pogląd, iż przysługuje prawo odliczenia podatku VAT od wszystkich dokonanych od 01.06.2005 r. zakupów towarów i usług dotyczących termomodernizacji i remontu teatru, sfinansowanych dotacją otrzymaną z Urzędu Marszałkowskiego.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 29 ust. 1, art. 86 ust. 1 i ust. 2, art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) - zwanej dalej ustawą. Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Prawo do odliczenia podatku określone zostało w ramach przepisu art. 86 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią przepisu art. 86 ust. 1 "w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)". Przepis ten należy oczywiście "czytać" z uwzględnieniem art. 88 ustawy stanowiącym wykaz czynności, w stosunku do których prawa do odliczenia nie stosuje się. Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy w przypadku gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik ma obowiązek do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona dokonuje wyłącznie sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT, wobec powyższego co do zasady przysługuje prawo pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany ze świadczeniem usług opodatkowanych.

Konstrukcja trybu rozliczania podatku naliczonego przewiduje co do zasady, iż okresem rozliczeniowym w podatku od towarów i usług jest okres jednego miesiąca, ewentualnie jednego kwartału. Podatnik dokonując w danym okresie rozliczeniowym zakupów, przy założeniu, że służą/mają służyć prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej, nabywa jednocześnie prawo do odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z otrzymanej faktury. Prawo do odliczenia podatku przysługuje, co do zasady, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10) lub za następny okres rozliczeniowy (art. 86. ust. 11), które potwierdzają dokonanie czynności będącej przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. Podatnik dokonuje kwalifikacji, a tym samym rozstrzyga o przysługującym prawie do odliczenia podatku w zamkniętych okresach rozliczeniowych - miesiącach lub kwartałach. Przyjęty przez ustawodawcę model rozliczania podatku, a ściślej jego odliczania - tzw. odliczanie bieżące, w odróżnieniu od modelu pro rata temporis, nie uzależnia prawa do odliczania podatku naliczonego od wystąpienia sprzedaży opodatkowanej ściśle związanej z tym konkretnym zakupem. Podatnik może zatem odliczyć podatek VAT od zakupów służących przyszłej sprzedaży opodatkowanej, a więc także zakupów o charakterze inwestycyjnym. Podkreślić także należy, iż dla skutecznej możliwości odliczania podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów, bez znaczenia pozostanie fakt, iż są one finansowane z dotacji celowej Urzędu Marszałkowskiego. Otrzymanie dotacji, subwencji czy innej dopłaty o podobnym charakterze może ewentualnie skutkować obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku VAT, lecz co istotne wyłącznie w trybie przewidzianym w ramach art. 29 ust. 1, tj. wówczas gdy dotacja związana jest bezpośrednio z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dotacja została przyznana na remont i modernizację teatru, zatem w rozumieniu art. 29 ust. 1 nie jest związana bezpośrednio ze świadczonymi przez Teatr usługami - nie stanowi więc dopłaty do ich ceny, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Fakt otrzymania dotacji celowej i jej wydatkowania dla potrzeb realizowanych inwestycji, jak wspomniano wyżej pozostanie bez znaczenia, a o możliwości odliczania podatku decydować będzie wyłącznie spełnienie przesłanki pozytywnej określonej normą art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - tj. związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem stanowisko Strony dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów oraz wydatków inwestycyjnych związanych z termomodernizacją i remontem teatru, sfinansowanych dotacją celową otrzymaną z Urzędu Marszałkowskiego jest prawidłowe. Stąd postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj