Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-41/IV/2005/JD
z 25 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-41/IV/2005/JD
Data
2005.04.25



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
opakowania
transport
usługi na majątku rzeczowym
zakres usługi


Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje czy do podstawy opodatkowania usługi uszlachetniania wlicza się usługi dodatkowe takie jak transport, opakowanie, dodatek za ekspres oraz inne usługi, za które nabywający jest obowiązany zapłacić?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 24.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25.01.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 24.03.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wliczenia do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju usług dodatkowych takich jak : transport, opakowanie, dodatek za ekspres, świadczonych w ramach usług na ruchomym majątku rzeczowym powierzonym przez podmiot z kraju UE

stwierdza, że :

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Przedmiotem działalności Podatnika jest głównie świadczenie usług uszlachetniania. Spółka otrzymuje towar powierzony od dostawcy z kraju Unii Europejskiej, który podał numer pod którym zidentyfikowany jest na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa, na którym przedmiotowe usługi są wykonywane (Polska). Po wykonaniu usługi w/wym. towary są wywożone w ciągu 30 dni do nabywcy znajdującego się w Szwecji. Wraz z wysyłanym towarem wystawiana jest faktura na usługi uszlachetniania. Do usług, zgodnie z umową zawartą z ich nabywcą, jako oddzielne pozycje na fakturze doliczany jest transport, opakowanie i dodatek za ekspres, ponieważ Spółka ponosi niezbędne dodatkowe wydatki. Wydatki te są związane z kosztami zakupu materiałów służących do opakowania, wynajmu transportu obcego oraz dodatkowymi godzinami pracy, jaką pracownicy Spółki zobowiązani są świadczyć, aby towar, na którym została wykonana usługa, mógł w jak najkrótszym czasie zostać zwrócony zamawiającemu. Zarówno transport jak i materiały nabywane są od dostawcy znajdującego się na terytorium kraju a pracownicy świadczą pracę w siedzibie Spółki.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy do podstawy opodatkowania usługi uszlachetniania wlicza się usługi dodatkowe takie jak transport, opakowanie, dodatek za ekspres oraz inne usługi, za które nabywający jest obowiązany zapłacić.

Zdaniem Podatnika, ponieważ posiada on numer, pod którym zamawiający jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa, na którym przedmiotowe usługi są wykonywane, miejsce świadczenia usług będzie w państwie, które nadało nabywcy ten numer.

Spółka spełniając warunek wywozu towaru w ciągu 30 dni po wykonaniu usługi ma prawo uznać usługi jako niepodlegające opodatkowaniu w Polsce, gdyż będą one podlegały opodatkowaniu w państwie nabywcy – na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 d) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie są one faktycznie świadczone.

Zdaniem Podatnika podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, a zatem całość świadczenia należnego nabywcy wykazanego w fakturze nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z Art. 11, A (2) Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) podstawę opodatkowania stanowi wszystko, co stanowi płatność wraz z wydatkami dodatkowymi.

Wobec powyższego, zdaniem Podatnika, zasadne jest uznanie usług dodatkowych takich jak transport, opakowanie, dodatek za ekspres i innych bezpośrednio związanych z uszlachetnianiem jako usług niepodlegających opodatkowaniu.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje :

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik świadczy w kraju dla kontrahenta z Unii Europejskiej usługi uszlachetniania na towarze powierzonym. Zgodnie z umową zawartą z nabywcą w/wym. usług Podatnik świadczy dodatkowo usługi opakowania i transportu oraz obciąża nabywcę dodatkowymi kosztami z tytułu przyspieszenia terminu wykonania. Po wykonaniu usług towar jest wywożony w ciągu 30 dni do kraju nabywcy. Wraz z wysyłanym towarem wystawiana jest faktura za usługi uszlachetniania, do których jako oddzielne pozycje na fakturze doliczany jest transport, opakowanie i dodatek za ekspres.

Nabywca usług podał Podatnikowi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pojęcie „usług na ruchomym majątku rzeczowym” nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. W związku z tym należy termin ten interpretować w oparciu o wykładnię językową, jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani wytworzonego,

przerobionego lub ulepszonego. W takim przypadku należność Podatnika obejmuje wyłącznie samą wartość usługi.

Jak wynika z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego, świadczy on usługi na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta z innego kraju wspólnotowego.

W ramach tych usług na podstawie zawartej między stronami umowy, Podatnik zobowiązał się do świadczenia obejmującego : transport, odpowiednie opakowanie jak również szybsze wykonanie przedmiotowej usługi w ujęciu całościowym. Stosownie do powyższej umowy Podatnik dokonał kalkulacyjnego wyodrębnienia wartości tej części usług na fakturze dokumentującej transakcję.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że usługi : transportu, opakowania oraz dodatek za ekspres, jako zawierające się w zasadniczej usłudze oraz zwiększające łączną kwotę należną z tytułu przedmiotowej transakcji, stanowią element świadczenia zasadniczego z wszelkimi konsekwencjami w zakresie miejsca ich świadczenia.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Jeżeli natomiast usługa jest świadczona dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane (art. 28 ust. 7 ustawy o VAT). Jeżeli świadczącym usługę jest podatnik określony w art. 15 ustawy, zasada powyższa ma zastosowanie pod warunkiem, że towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług , wywiezione poza terytorium kraju (art. 28 ust. 8 ustawy o VAT).

Z powyższego wynika, że jeżeli towary powierzone przez kontrahenta zagranicznego zostaną wywiezione z terytorium kraju najpóźniej 30 dni od wykonania na nich usług, wówczas usługa taka jest uznawana za usługę świadczoną przez Podatnika poza terytorium kraju, a zatem usługa ta nie podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o VAT.

W konsekwencji, przedmiotowe usługi jako niepodlegające opodatkowaniu na terytorium kraju nie będą wliczone do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Czynności wykonywane przez Podatnika na powyższych warunkach winny zostać udokumentowane wystawieniem faktury VAT – art. 106 ust. 2 ustawy o VAT.

Natomiast reguły wystawiania faktur w przedstawionym stanie faktycznym zostały określone w § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 971 ).

Zgodnie bowiem z § 30 ust. 1 cytowanego rozporządzenia do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze, stosuje się odpowiednio przepisy § 12 i § 14 – 26 oraz § 29 dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur, danych, które powinny zawierać oraz sposobu i okresu ich przechowywania.

W myśl przepisów ust. 2 i 3 powołanego rozporządzenia faktury te powinny zawierać dane określone w § 12, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, natomiast mogą nie zawierać danych określonych w § 12 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy.

Ponadto, zgodnie z § 30 ust. 4, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o VAT, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.

Tut. Organ nadmienia, iż w przypadku gdyby Podatnik zawarł z nabywcą oddzielną umowę w zakresie świadczenia usług transportowych, to w myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Zgodnie z art. 28 ust.1 w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej „wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów”, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

W przypadku gdy nabywca usługi, zgodnie z ust. 3 cytowanego przepisu, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, a zatem usługa ta nie podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o VAT.

Reasumując należy stwierdzić, iż omawiane usługi wykonywane przez Podatnika na rzecz kontrahenta z kraju unii europejskiej, który podał podatnikowi odpowiedni numer identyfikacyjny nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, a jedynie w państwie, które wydało nabywcy usługi ten numer. Podatnikiem jest wówczas usługobiorca.

Ponadto tut. Organ stwierdza, iż podstawę prawną do określenia miejsca opodatkowania przedmiotowych usług poza terytorium kraju stanowią przepisy art. 28 ust. (3) ,7 i 8 ustawy o VAT, a nie jak wskazał Podatnik art. 27 ust. 2 pkt 3 d) cytowanej ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj