Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1049/04/CIP/06
z 9 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1049/04/CIP/06
Data
2004.08.09



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
przegląd
stawki podatku
targi


Pytanie podatnika
1. Czy świadcząc usługę organizacji i realizacji Festiwalu można zastosować zwolnienie w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 i załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, czy też należy rozliczyć te przychody wg. art. 19 ust. 21 ustawy, który nakłada obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie przepisów dotacji subwencji i innych dopłat ?Dotyczy to szczególnie :
a). zadania zleconego z zakresu kultury, sfinansowanego częściowo z dopłat do stawek w grach stanowiących monopol Państwa na podstawie umowy zawartej z ministerstwem Kultury (dotacja na częściowe sfinansowanie organizacji Festiwalu).
b). środków przekazanych przez Marszałka Województwa, Departament Kultury i Sportu oraz Urząd Miasta,
c) środków przekazanych przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich (zał. Nr 4 poz. 10)
2. Czy sprzedawane akredytacje lub inaczej – możliwość uczestniczenia we wszystkich formach imprezy FPFF (wstępu na projekcje, konferencje prasowe oraz uczestnictwo w imprezach towarzyszących) należy opodatkować stawką podatku w wysokości 7 % na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 156 załącznika Nr 3 do ustawy ?
3. Dotyczy usług telewizji – czy prawo do rejestracji i umieszczania swoich znaków i nadawania na antenie nagrań z Festiwalu jest opodatkowane 7 % stawką podatku VAT na podstawie poz. 155 załącznika Nr 3 do ustawy ?
Podatnik stoi na stanowisku, że realizacja Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych jako zadanie zlecone z zakresu kultury podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 i poz. 11 załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.


Stan faktyczny :

Podatnik – spółka będąca w 100 % własnością samorządu wojewódzkiego jest realizatorem Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Na podstawie umów zawartych z członkami Komitetu Festiwalowego Podatnik otrzymuje dofinansowanie na pokrycie ogólnych kosztów festiwalu. Przedmiotowe środki finansowe przekazywane są przez organizatorów na podstawie faktur VAT wystawionych przez Podatnika.

Z załączonej do zapytania opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wynika, że usługi organizowania FPFF łącznie z pobieraniem opłaty akredytacyjnej i udzielaniem prawa na filmowanie przez TVP Festiwalu zaklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.87.15-00.00 – „Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów”, z tym że z uwagi iż dla celów podatkowych stosuje się starą klasyfikację statystyczną PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. – usługi te należy zaklasyfikować w do grupowania PKWiU 74.84.15-00.00 – „Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów”.

Ocena prawna stanu faktycznego :

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług – art. 29 ust. 1 ustawy.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy.

Pod pozycją 11 w/w załącznika wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem :

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

Dodanie przy symbolu PKWIU wyróżnika „EX” oznacza, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie wyszczególnionych usług z danego grupowania PKWiU usług .

Jak wynika z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 w/w ustawy - będące przedmiotem opodatkowania towary i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a konstrukcja wielu przepisów ustawy wskazuje, iż wszelkie preferencje w stawce podatku od towarów i usług uzależnione są od zaklasyfikowania danego towaru/usługi do właściwego grupowania statystycznego - o wskazanym w ustawie lub w przepisach wykonawczych do w/w ustawy symbolu PKWiU.

Zarówno w przepisach obowiązujących przed 1 maja 2004 r., jak i obecnie - obowiązek prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, w tym jego zaklasyfikowania do odpowiedniego grupowania statystycznego PKWiU spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego faktu określone skutki prawne. W przypadku trudności we właściwym zaklasyfikowaniu wykonywanych czynności podatnik może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie opinii w tej sprawie.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik jest Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Na zorganizowanie i przeprowadzenie imprezy otrzymuje dotacje z Ministerstwa Kultury, samorządu województwa, od Urzędu Miasta i od Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

W trakcie imprezy, w celu uzupełnienia budżetu organizacyjnego Organizatorzy sprzedają akredytacje dające prawo do uczestnictwa w pokazach filmowych i imprezach towarzyszących Festiwalowi oraz dla telewizji prawo do filmowania przebiegu festiwalu i emisji nakręconych reportaży na antenie.

Jak wynika z opinii załączonej do zapytania Podatnika organ statystyczny zaklasyfikował usługi organizacji i realizacji Festiwalu do grupowania PKWiU 74.84.15-00.00 – „Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów.

A zatem w świetle dokonanej przez organ statystyczny klasyfikacji świadczonych przez Podatnika usług - Podatnik nie może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT na podstawie przywołanego przepisu art. 43 ust. 1 i poz. 11 załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie są to usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 92 – Usługi w zakresie kultury.

W takim przypadku usługi o symbolu PKWiU 74.84.15-00.00 w zakresie organizacji i realizacji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych - jako nie wymienione wśród usług korzystających z preferencji podatkowej - podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy 22 % stawką podatku od towarów i usług.

Dla rozważenia zaś, czy otrzymane przez organizatorów Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych dotacje, czy to z Ministerstwa Kultury, czy też od Samorządu Województwa, Urzędu Miasta i Stowarzyszenia Filmowców Polskich stanowią dotacje w rozumieniu art. 29 ust. 1 w/w ustawy o VAT i czy podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne jest ustalenie, czy otrzymane dotacje stanowią dopłatę do świadczonych usług i mają wpływ na ich cenę, czy też stanowią jedynie źródło sfinansowania kosztów realizacji Festiwalu ?

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych jest niewątpliwie przeglądem konkursowym dorobku filmowego polskiej kinematografii i telewizji. Sam Festiwal nie ma na celu generowania zysków i jako taki nie świadczy usług dla ludności. Takie usługi podczas trwania Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych świadczą natomiast poszczególne kina, które wyświetlają filmy będące przedmiotem prezentacji festiwalowej. Zatem otrzymane dotacje na zorganizowanie i przeprowadzenie imprezy Festiwalu nie mają żadnego wpływu na cenę świadczonych usług i jako takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie są to dotacje w rozumieniu art. 29 ust.1 w/w ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj