Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-217b/05/AS
Data
2005.07.13
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
Słowa kluczowe
akcja promocyjna
faktura VAT
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
premia pieniężna
towar
Pytanie podatnika
Czy w świetle § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podlega odliczeniu podatek naliczony wykazany na fakturach VAT dokumentujących premię pieniężną wypłaconą w zamian za nabycie towarów w ramach akcji promocyjnej, tzw. Akcji Jakość
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy w świetle § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) podlega odliczeniu podatek naliczony wykazany na fakturach VAT dokumentujących premię pieniężną wypłaconą w zamian za nabycie towarów w ramach akcji promocyjnej, tzw. Akcji Jakość, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia: - uznać stanowisko Strony za prawidłowe. Uzasadnienie Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem Jej działalności jest dystrybucja na terytorium Polski środków ochrony roślin na podstawie zawieranych z niezależnymi podmiotami umów dystrybucyjnych, określających zasady współpracy pomiędzy ww. podmiotami, w tym również w zakresie udzielania rabatów oraz przyznawania bonusów i premii pieniężnych. Strona przyznaje dystrybutorowi bonus pieniężny za zakupy zrealizowane przez dystrybutora w danym roku, o ile wypełni on w całości warunki ilościowe i jakościowe, od spełnienia których uzależnione będzie przyznanie takiego bonusu. Dystrybutor uzyskuje premię pieniężną za zakup towaru o tzw. określonej wartości rozliczeniowej, równej lub przekraczającej ustalony poziom. Bonus pieniężny przyznawany jest również za odsprzedaż towarów zakupionych od Strony bezpośrednio do ich ostatecznych użytkowników. Strona przyznaje również premie z tytułu dokonywania przez dystrybutorów nabyć określonych towarów w określonym czasie, w ramach organizowanej akcji promocyjnej środków ochrony roślin. Premia kalkulowana jest jako określona kwota, przypadająca na daną liość (powierzchnię) produktów zakupionych przez danego dystrubutora w trakcie trwania akcji promocyjnej. Według Strony w przedstawionym stanie faktycznym znajdują zastosowanie wyjaśnienia Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom. Zdaniem Strony ww. premie pieniężne są zapłatą za świadczenie usług przez Dystrybutora, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i stanowią podstawę dla Spółki do odliczenia podatku VAT. W związku z tym nie są to faktury, o których mowa w § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym przyznawane premie pieniężne stanowią rodzaj wynagrodzenia nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy (Strony) usługi, związane z określonym zachowaniem nabywcy. Przemawia za tym szeroka definicja świadczenia usług zawarta w art. 8 ust. 1 ustawy. W rezultacie każde niebędące dostawą towarów odpłatne zobowiązanie się podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności do działania, zaniechania lub tolerowania zachowania stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy.Jako kwota należna z tytułu sprzedaży (świadczenia usług) kwota tak rozumianej premii stanowi u nabywcy obrót opodatkowany, natomiast u dostawcy towarów wystąpi w związku z tym podatek naliczony podlegający #8722; przy zachowaniu przewidzianych w przepisach o podatku od towarów i usług warunków #8722; odliczeniu stosownie do art. 86 ust. 1 i następne ustawy. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela stanowisko , iż w takim przypadku z uwagi na fakt, że premie pieniężne stanowią zapłatę za świadczone przez dystrybutorów usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sprawie nie ma zastosowania § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970), zgodnie z którym w przypadku gdy transakcja udokumentowana nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji, faktury te nie stnowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Dodatkowo należy wskazać, iż z dniem 1.06.2005 r. wszedł w życie przepis art. 88 ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury w przypadku, gdy udokumentowana nimi transakcja nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub nie dokumentują one żadnej faktycznej transakcji nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury w przypadku, gdy udokumentowana nimi transakcja nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub nie dokumentują one żadnej faktycznej transakacji - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowna, który zastąpił wyżej cytowany przepis § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów. Powyższa zmiana pozostaje bez wpływu na niniejszą interpretację.
|