Interpretacja Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Zamościu
SKO.588/05
z 3 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
SKO.588/05
Data
2005.08.03



Autor
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Zamościu


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Określanie stawek podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT)
kwatera
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
zakwaterowanie
żołnierze


Pytanie podatnika
Czy budynki koszarowe, które w całości bądź w części są wykorzystywane do zbiorowego zakwaterowania żołnierzy, a które składają się m.in. z pomieszczeń przeznaczonych na cele mieszkalne (na zakwaterowanie w izbach żołnierzy), służbowe (m.in. do urządzenia świetlicy), sanitarnohigieniczne - należy uznać za "budynki mieszkalne" i zastosować stawki podatku przewidziane dla "budynków mieszkalnych"?


D E C Y Z J A

Samorządowe Kolegium Odwoławcze po rozpatrzeniu zażalenia Rejonowego Zarządu Infrastruktury pa postanowienie Prezydenta Miasta z dnia 6 czerwca 2005r. F.III.3127/1/2005 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawnej w zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego

na podstawie art 14b par. 2 i par. 5, pkt 1 i art 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nt 8 poz. 60 ze zm.)

zmienia zaskarżone postanowienie, w sposób nastepujacy: "budynki, w których znajduja sie wspólne kwatery stałe przeznaczone na zakwaterowanie żołnierzy pełniacych służbę wojskową, należy zakwalifikować do "budynków mieszkalnych" i opodatkować według stawki podatku określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tj 2002r. Dz.U.Nr 9 poz 84 z póź.zm.) tj. według stawki przewidzianej dla budynków mieszkalnych. Natomiast budynki koszarowe, które nie obejmują budynków mieszkalnych na terenie koszar, należy zakwalifikować do "budynków pozostałych" i opodatkować według stawki podatku określonego w art. 5, ust 1, pkt 2, lit e wyżej wymienionej ustawy, tj. według stawki przewidzianej dla "budynków pozostałych".

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 7 kwietnia 2005r. w 1625/VII Rejonowy Zarząd Infrastruktury zwrócił sie do Urzędu Miasta o udzielenie interpretacji dotyczącej stosowania przepisów prawa podatkowego. Zdaniem podatnika budynki koszarowe, które w całości bądź w części są wykorzystywane do zbiorowego zakwaterowania żołnierzy, a które skłądają się m.in. z pomieszczeń przeznaczonych na cele mieszkalne (na zakwaterowanie w izbach żołnierzy), służbowe (m.im. do urządzenia świetlicy), sanitarnohigieniczne - należy uznać za "budynki mieszkalne" i zastosować stawki podatku przewidziane dla "budynków mieszkalnych".

Postanowieniem z dnia 6 czerwca 2005r. F.III. 3127/1/2005 Prezydent Miasta udzielił interpretacji w przedmiotowej sprawie zajmując następujace stanowisko: budynki koszarowe, wykorzystywane do zbiorowego zakwaterowania żołnierzy, winny być zakwalifikowane do "budynków pozostałych" i opodatkowane wg. stawki określonej w art. 5 ust 1 pkt 2 lit e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Na powyższe postanowienie wniesiono zażalenie zarzucając, iż takie stanowisko organu podatkowego i jego argumentacja jest nieprawidłowe. Zdaniem podatnika budynki koszarowe, w których znajduja sie wspólne kwatery stałe przeznaczone na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych żołnierzy - winno sie uznać za budynki mieszkalne. Istotne znaczenie przesądzające o charakterze mieszkalnym budynków ma ustawa z dnia 22 czerwca 1995r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. 2005r. Dz. U. Nr 41 poz. 338), a konkretnie art 6 ust 1 ustawy.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze po zapoznaniu sie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, analizie obowiązujacych przepisów prawa oraz wydanego przez Prezydenta Miasta postanowienia zawierającego interpretację przepisów prawa uznało, iż wniesione zażalenie zasługuje na uwzględnienie.

Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. z 2002r. Nr 9 poz 84 ze zm.) - budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale zwiazany z gruntem wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Wyżej wymieniona ustawa o podatkach i opłatach lokalnych jak również ustawa z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2003r. Nr 207 poz 2016 ze zm.) nie zawierają definicji "budynku mieszkalnego". Nadmienić jednak należy, iż przepisy ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000r. Nr 100 poz. 1086 ze zm.) stanowią, że podstawą wymiaru podatków i świadczeń są dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. W zwiazku z tym, opodatkowanie budynku lub jego części stawką podatku przewidzianą dla budynków mieszkalnych jest mozliwe, jeżeli w ewidencji gruntów i budynków budynek oznaczony został jako budynek mieszkalny.

W przypadku gdy ewidencja budynków nie jest lub dotychczas nie była prowadzona, podstawowym kryterium zaliczenia budynku do odpowiedniej kategorii jest dokumentacja budowlana danego obiektu np. projekt budowlany, decycja o dopuszczeniu budynku do użytkowania itp. w której znajduje się dokonane przez odpowiedni organ precyzyjne określenie rodzaju budynku.

Zgodnie z par. 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38 poz 454) - budynkiem jest obiekt budowlany, będący budynkiem w rozumieniu standartowej klasyfikacji i nomenklatury, wprowadzonych na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88 poz 439 ze zm.). Przepis par. 65 tegoż rozporządzenia wymienia 10 rodzajów budynków podzielinych ze względu na ich przedstawione funkcje uzytkowe, w tym m. in. budynki mieszkalne oraz budynki niemieszkalne. Przynależność budynku do odpowiedniego rodzaju ustala sie zgodnie z zasadami Klasyfikacji Środków Trwałych prowadzonej na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Dodać należy, iż przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Obiektów Budowlanych (Dz.U. Nr 112 poz. 1316) dzielą budynki na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych. W przypadku gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni wykorzystywana jest na cele mieszkalne budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych w III części załącznika w szegółowym podziale środków trwałych w grupie 1 wymienia m.in. budynki, które dzielą sie na dwie grupy: budynki mieszkalne i budynki niemieszkalne. Podziały występujące w grupie 1 zdefiniowane zostały w oparciu o grupowanie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Grupy dzielą się na drugim szczeblu podziału kwalifikacyjnego na podgrupy, a następnie na rodzaje obiektów. W grupie 1, podgrupie 10, rodzaj 109 - inne budynki niemieszkalne wymienione zostały budynki koszarowe, co oznacza, że budynków tych nie zalicza sie do budynków mieszkalnych. Jednakże wskazuje się, że rodzaj ten nie obejmuje budynków mieszkalnych na terenie koszar - rodzaj 110.

Powyższe oznacza, że budynki te powinny być opodatkowane podatkiem od nieruchomości według stawki okreslonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych tj. jak od budynków mieszkalntch lub ich części.

Nadmienić też należy, iż z art 6 i 7 ustawy z dnia 22 czerwca 1995r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2002r. Nt 42 poz 368 za zm.) wynika, że na zakwaterowanie zbiorowe żołnierzy przeznacza się wspólne kwatery stałe będące pomieszczeniami mieszkalnymi w budynkach położonych na terenach zamknietych. Wspólne kwatery przeznaczone na zakwaterowanie żołnierzy pełniących służbę wojskową w różnych formach zastały określone jako pomieszczenia mieszkalne.

Mając na względzie powyższe Samorządowe Kolegium Odwoławcze uwzględniając zażalenie podatnika zmienia postanowienie organu I instancji.

Niniejsza decyzja, w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego odnosi sie do stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika, stanu aktualnie obowiazującego. Interpretacja ta jest wiażąca dla organu podatkowego, nie jest natomiast wiążąca dla podatnika - art 14b par. 1 i par 2 Ordynacji podatkowej.
Decyzja niniejsza jest ostateczna.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj