Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-SN-ZH-9110-62/05/IK
z 14 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-SN-ZH-9110-62/05/IK
Data
2005.07.14
Referencje
Autor
Urząd Celny w Szczecinie
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego
Słowa kluczowe
atest
olej napędowy
olej opałowy
żegluga
Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy kwit bunkrowy może być jednocześnie atestem w rozumieniu § 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego - (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zmianami)?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja Podatkowa tekst jednolity z 2005r (Dz. U. Nr 8, poz.60), - oceniam stanowisko zawarte w Państwa wniosku z dnia 13.06.2005r. - jako nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 13.06.2005r.(wpływ 14.06.2005r.) firma XX zwróciła się z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji prawa podatkowego, w którym zawarto pytanie " Czy kwit bunkrowy może być jednocześnie atestem w rozumieniu § 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego - (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zmianami). W związku z powyższym wyjaśniam co następuje: Prowadzona przez Państwa działalność gospodarcza polega m.in. na obrocie paliwami ciekłymi. Z informacji zawartej we wniosku oraz na podstawie stwierdzonego stanu faktycznego ustalono, iż olej napędowy przeznaczony do celów żeglugi pochodzi z importu i obejmowany jest procedurą dopuszczenia do obrotu. Postawione przez Państwa pytanie ujęto w kontekście rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. nr 65,poz. 598 z późn.zm.). W tym miejscu należałoby zwrócić uwagę na brzmienie § 4 ust.1 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, w którym określono, iż szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wyroby enumeratywnie wymienione w § 4, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego. W związku z powyższym odniesienie się w kwestii wystawiania atestu na zaimportowany olej napędowy zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie - oznakowany i barwiony przeznaczony do celów żeglugi w rozumieniu § 31 ust.1 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania. W tym miejscu należy wskazać, iż w przypadku importu oleju napędowego przeznaczonego do celów żeglugi ma zastosowanie zwolnienie od akcyzy po spełnieniu warunków określonych w § 8 ust.6 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz.966 z późn. zm.). W dniu 17.06.2005r. weszły w życie zmiany do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz.598) ogłoszone w (Dz. U .Nr 96, poz. 811), zmiany dot m.in. "rozdziału 8", który otrzymał brzmienie "Wykonywanie szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do znakowanych i barwionych olejów opałowych i napędowych".
Kwestia znakowania i barwienia paliw silnikowych została uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych do celów kontroli obrotu (Dz. U Nr 96, poz. 815), które weszło w życie z dniem 17.06.2004r. W § 1 ust.1 wskazano, iż olej napędowy wykorzystywany do celów żeglugi(włączając rejsy rybackie) - podlega znakowaniu znacznikiem Solvent Yellow 124 i barwieniu - substancją typu Solvent Blue 35. Powyższe rozporządzenie reguluje znakowanie i barwienie olejów opałowych, paliw silnikowych przeznaczonych do celów żeglugi w przypadku importu przed procedurą dopuszczenia do obrotu oraz paliw silnikowych objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego. Mając powyższe na uwadze w związku z importem paliwa silnikowego przeznaczonego do celów żeglugi należy zwrócić, uwagę na § 32 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65,poz.598 z późn.zm). W § 32 ust.1 określono, że oleje opałowe i napędowe ,będące przedmiotem obrotu handlowego, są badane w zakresie zawartości w nich nieusuwalnego znacznika oraz barwnika dlatego też pobierane są próby oleju napędowego do celów żeglugi ,pod katem zgodnościz przyjętym zgłoszeniem celnym. Badanie próbek jest dokonywane przez akredytowane laboratorium właściwe dla tego rodzaju analiz - § 32 ust. 3 w/w rozporządzenia. Z czynności badania sporządza się protokół w co najmniej dwóch egzemplarzach, z którychjeden otrzymuje podmiot. Mając powyższe na uwadze - postanawiam jak w sentencji. Powyższa interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego i prawnego na dzień 14.07.2005r. P O U C Z E N I E Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art.236 § 1 pkt. 1, art.239 - ustawy Ordynacja Podatkowa). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie(art. 222 ustawy Ordynacja Podatkowa). W przypadku wnoszenia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaczkach w kwocie 5 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.