Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-SN-ZH-9110-62/05/IK
z 14 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-SN-ZH-9110-62/05/IK
Data
2005.07.14


Referencje


Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
atest
olej napędowy
olej opałowy
żegluga


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem, czy kwit bunkrowy może być jednocześnie atestem w rozumieniu § 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego - (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zmianami)?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja Podatkowa tekst jednolity z 2005r (Dz. U. Nr 8, poz.60),

- oceniam stanowisko zawarte w Państwa wniosku z dnia 13.06.2005r. - jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 13.06.2005r.(wpływ 14.06.2005r.) firma XX zwróciła się z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji prawa podatkowego, w którym zawarto pytanie " Czy kwit bunkrowy może być jednocześnie atestem w rozumieniu § 31 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego - (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zmianami).
W przedstawionym przez Państwa stanowisku w sprawie wskazano na możliwość zastosowania uproszczonej formy wystawienia atestu na znakowany i barwiony olej napędowy przeznaczony do celów żeglugi poprzez uznanie danych naniesionych na kwicie bunkrowym ,który stanowi dowód wydania paliwa i uzupełnienie jego treści o dane dot. zapisów o zawartości znacznika i barwnika w oleju napędowym.

W związku z powyższym wyjaśniam co następuje:

Prowadzona przez Państwa działalność gospodarcza polega m.in. na obrocie paliwami ciekłymi. Z informacji zawartej we wniosku oraz na podstawie stwierdzonego stanu faktycznego ustalono, iż olej napędowy przeznaczony do celów żeglugi pochodzi z importu i obejmowany jest procedurą dopuszczenia do obrotu.

Postawione przez Państwa pytanie ujęto w kontekście rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. nr 65,poz. 598 z późn.zm.).

W tym miejscu należałoby zwrócić uwagę na brzmienie § 4 ust.1 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, w którym określono, iż szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wyroby enumeratywnie wymienione w § 4, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego.

W związku z powyższym odniesienie się w kwestii wystawiania atestu na zaimportowany olej napędowy zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie - oznakowany i barwiony przeznaczony do celów żeglugi w rozumieniu § 31 ust.1 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

W tym miejscu należy wskazać, iż w przypadku importu oleju napędowego przeznaczonego do celów żeglugi ma zastosowanie zwolnienie od akcyzy po spełnieniu warunków określonych w § 8 ust.6 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz.966 z późn. zm.).
Wobec powyższego wyrób akcyzowy zwolniony od akcyzy znajdujący się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie jest objęty szczególnym nadzorem podatkowym.

W dniu 17.06.2005r. weszły w życie zmiany do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz.598) ogłoszone w (Dz. U .Nr 96, poz. 811), zmiany dot m.in. "rozdziału 8", który otrzymał brzmienie "Wykonywanie szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do znakowanych i barwionych olejów opałowych i napędowych".

    Dyspozycja zawarta w § 31 ust. 1 "rozdziału 8" rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego wskazuje, że " Na każdą przesyłkę oleju opałowego lub napędowego, podlegających na podstawie przepisów art.66 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami), obowiązkowi znakowania i barwienia, podmiot dokonujący odprawy przesyłki wystawia w dwóch egzemplarzach atest, z których jeden dołącza do dokumentu przewozu. Atest powinien zawierać następujące dane:
  1. nazwę, adres podmiotu, numer atestu oraz datę jego wystawienia;
  2. imię i nazwisko oraz podpis przedstawiciela podmiotu wystawiającego atest;
  3. nazwę i adres odbiorcy;
  4. wykorzystanie oleju opałowego lub napędowego;
  5. stwierdzoną przez podmiot ilość znakowanego i barwionego oleju opałowego lub napędowego oraz rodzaj i numery naczyń użytych do jego przewozu;
  6. zawartość nieusuwalnego znacznika oraz barwnika dodanego do oleju opałowego lub napędowego, w mg/l oleju, których dodatek określają przepisy wydane na podstawie art. 66 ust. 2 w/w ustawy.
    W/w przepis stanowi regulację wystawiania atestu dla paliwa silnikowego (oleju napędowego) objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ponieważ taki wyrób objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest objęty szczególnym nadzorem podatkowym. Przy czym przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy zostały szczegółowo określone w § 24 d pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zakończenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89,poz.849 z późn. zm.)

Kwestia znakowania i barwienia paliw silnikowych została uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych do celów kontroli obrotu (Dz. U Nr 96, poz. 815), które weszło w życie z dniem 17.06.2004r. W § 1 ust.1 wskazano, iż olej napędowy wykorzystywany do celów żeglugi(włączając rejsy rybackie) - podlega znakowaniu znacznikiem Solvent Yellow 124 i barwieniu - substancją typu Solvent Blue 35.

Powyższe rozporządzenie reguluje znakowanie i barwienie olejów opałowych, paliw silnikowych przeznaczonych do celów żeglugi w przypadku importu przed procedurą dopuszczenia do obrotu oraz paliw silnikowych objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze w związku z importem paliwa silnikowego przeznaczonego do celów żeglugi należy zwrócić, uwagę na § 32 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65,poz.598 z późn.zm).

W § 32 ust.1 określono, że oleje opałowe i napędowe ,będące przedmiotem obrotu handlowego, są badane w zakresie zawartości w nich nieusuwalnego znacznika oraz barwnika dlatego też pobierane są próby oleju napędowego do celów żeglugi ,pod katem zgodnościz przyjętym zgłoszeniem celnym. Badanie próbek jest dokonywane przez akredytowane laboratorium właściwe dla tego rodzaju analiz - § 32 ust. 3 w/w rozporządzenia. Z czynności badania sporządza się protokół w co najmniej dwóch egzemplarzach, z którychjeden otrzymuje podmiot.

Mając powyższe na uwadze - postanawiam jak w sentencji.

Powyższa interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego i prawnego na dzień 14.07.2005r.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organa kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

P O U C Z E N I E

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art.236 § 1 pkt. 1, art.239 - ustawy Ordynacja Podatkowa).

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie(art. 222 ustawy Ordynacja Podatkowa).

W przypadku wnoszenia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaczkach w kwocie 5 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj