Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
US36/2BV/443/2005/202/TCH
z 1 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US36/2BV/443/2005/202/TCH
Data
2005.06.01



Autor
Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
prawa autorskie
twórczość artystyczna
usługi związane z kulturą


Pytanie podatnika
Dotyczy zwolnienia od podatku usług w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej (PKWiU 92.31.2), polegających na udzielaniu przez autora licencji wydawnictwom, według stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 czerwca 2005 r.


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 1.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim wniosek dotyczył zwolnienia od podatku świadczonych przez Pana usług, według stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 czerwca 2005 r., Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanawia uznać Pana stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.


Uzasadnienie

W przedmiotowym wniosku podał Pan, że jest autorem prowadzącym w ramach wolnego zawodu literacką działalność twórczą. Działalność ta w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowana jest w grupowaniu PKWiU 92.31.2 "Usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej". W ramach podpisywanych z wydawnictwami umów udziela Pan licencji na wydawanie napisanych książek. Pana przychody w okresie od 1 maja 2004 r. do końca tego roku przekroczyły próg, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 10.000 EURO.

W związku z zaistnieniem stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku zgłosił Pan następujące pytania:

  1. Czy wykonywana przez Pana literacka działalność twórcza korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?
  2. Czy wobec zwolnienia od podatku ma Pan obowiązek rejestracji w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług?
  3. Czy ma Pan obowiązek prowadzenia ewidencji podatku VAT?
  4. Czy ma Pan obowiązek wystawiania faktur w związku z otrzymanymi należnościami, a w przypadku otrzymywania honorarium bez faktury - wystawiania wewnętrznych faktur VAT?

We wniosku przedstawił Pan własne stanowisko, zgodnie z którym prowadzona przez Pana działalność jest zwolniona od podatku VAT, a tym samym nie ma Pan obowiązku rejestracji jako podatnik tego podatku, prowadzenia ewidencji VAT i wystawiania faktur.


Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie pierwszej z zawartych we wniosku kwestii (pozostałe problemy zostały rozpatrzone odrębnie), rozpatrując sprawę według stanu prawnego obowiązującego od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

O zwolnieniu określonych czynności od podatku od towarów i usług można mówić wyłącznie w sytuacji, gdy czynności te w ogóle podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, czyli inaczej mówiąc - podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowy zakres stosowania ustawy (tj. katalog czynności podlegających opodatkowaniu) określa art. 5 tej ustawy, natomiast zakres podmiotowy (tj. katalog podmiotów, które mają obowiązek jej stosowania - podatników i płatników) określają przepisy art. 15 - 17 ustawy. Opodatkowaniu podlegają zatem wyłącznie czynności wskazane w art. 5 ustawy, jednakże tylko wtedy, gdy są wykonywane przez podmioty, które w danej sytuacji działają w charakterze podatników. W przedmiotowej sprawie istotny jest właśnie zakres podmiotowy stosowania ustawy o podatku od towarów i usług (z pominięciem kwestii płatników, jako nie mającej żadnego znaczenia dla sprawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikiem jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, przy czym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy; działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Art. 16 i 17 ustawy wprowadza również szczególne kategorie podatników, którymi są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

  1. niebędące podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy, jeżeli dokonują wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu, w przypadku gdy okoliczności nie wskazują na zamiar wykonywania tej czynności w sposób częstotliwy;
  2. na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną;
  3. uprawnione do korzystania z procedury celnej obejmującej uszlachetnianie czynne, odprawę czasową, przetwarzanie pod kontrolą celną, w tym również osoby, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, zostały przeniesione prawa i obowiązki związane z tymi procedurami;
  4. dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  5. będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju;
  6. nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135-138 ustawy.

Oczywiste jest, że w przedmiotowej sprawie nie mają jakiegokolwiek znaczenia przepisy art. 16 i 17 ustawy o podatku od towarów i usług. Istotne są natomiast art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, bowiem wykonywana przez Pana działalność stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu tych przepisów, jako działalność usługodawcy, wykonywana samodzielnie w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Należy jednak zwrócić uwagę na wyłączenia określone w art. 15 ust. 3 - 3c i 6 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 3a w zw. z ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. Zdaniem tutejszego organu czynności opisane w przedmiotowym wniosku mieszczą się w zakresie stosowania cytowanego przepisu, a tym samym wykonywanie tych czynności nie powoduje uznania Pana za podatnika podatku od towarów i usług. Zatem od dnia 1 czerwca 2005 r. wykonywane przez Pana usługi w ogóle nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie można mówić o zwolnieniu tych czynności od podatku.


Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu różni się od Pana stanowiska wyrażonego w przedmiotowym wniosku, chociaż nie ma to dla Pana praktycznego znaczenia. Nie mniej Pana stanowisko, w zakresie określonym na wstępie niniejszego postanowienia, należy uznać za nieprawidłowe, w związku z czym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj