Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie
PP.005/47/2005
z 8 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP.005/47/2005
Data
2005.09.08



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
bar mleczny
dotacja


Pytanie podatnika
Czy przedsiębiorca prowadzący bar mleczny jest zobowiązany odliczać surowiec dotowany użyty do produkcji konsumowanych przez uczniów posiłków, gdy sprzedaż dokumentowana jest fakturą VAT?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 04.08.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu dnia 17.08.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 31.08.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w zakresie wyłączenia z podstawy dotowania surowców które wchodzą w skład posiłków sprzedawanych uczniom dla których wystawiana jest faktura VAT stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Jak wynika z treści złożonego pisma prowadzi Pani bar mleczny, w którym żywią się m. in. uczniowie szkół. Posiłki spożywają na miejscu. Na koniec każdego miesiąca na podstawie paragonów z kasy fiskalnej wystawiana jest faktura VAT na nazwisko ucznia. Przedmiotową fakturę uczeń przedstawia w szkole celem uzyskania stypendium socjalnego wypłacanego przez Urząd Miasta. Pani wątpliwość dotyczy słuszności odliczania od podstawy dotowania surowców zużytych do sprzedanych uczniom na fakturę VAT posiłków.

Przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2000 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1220) - zwanego dalej rozporządzeniem - w sprawie stawek, szczegółowych zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych - ustala stawkę dotacji przedmiotowych oraz stanowi o wyłączeniu wartości towarów handlowych i surowców sprzedawanych w stanie nie przetworzonym, wartości surowców zużytych do produkcji lodów oraz wartości surowców zużytych do sporządzania potraw w barze mlecznym i sprzedawanych innym odbiorcom niż konsumentom spożywającym posiłki w barze mlecznym, liczonej w cenach gastronomicznych.

Mając na uwadze fakt spożywania przedmiotowych posiłków przez uczniów w barze mlecznym na miejscu należy podkreślić, iż wyłączenie z dotacji zużytych surowców (o którym mowa w cyt. powyżej przepisie) w tym przypadku nie będzie miało zastosowania.
Zasadą dotowania posiłków sprzedawanych w barach mlecznych jest wspomaganie osób o najniższych dochodach osobistych. Beneficjentem tej pomocy państwa jest zatem indywidualny konsument baru mlecznego, a nie określona firma.

Stąd też rozporządzenie Ministra Finansów wprowadziło wyłączenie z podstawy dotowania wartości surowców zużytych do sporządzenia potraw.
W szczególności odnosi się to do:
1. wartości sprzedaży posiłków odbiorcom, którzy "zbiorowe żywienie" realizują poza barem mlecznym np. sprzedaż na wynos do zakładów pracy itp.
2. wartości sprzedaży posiłków konsumowanych na miejscu w barze mlecznym przez konsumentów, opłacanych przez pracodawców, dla którego żywienie wynika z odrębnych przepisów.
Ponadto mając na względzie pismo Ministerstwa Finansów Departamentu Polityki Regionalnej i Rolnictwa z dnia 24.10.2001 r. znak RR-5-4460/37/Bary/01 należy stwierdzić, iż wyłączenie z podstawy dotowania nie dotyczy sprzedaży posiłków w barach mlecznych podopiecznym ośrodków pomocy społecznej i PCK, gdyż podmioty te realizują żywienie w oparciu o środki publiczne podobnie jak finansowanie uczniów ze środków wypłacanych przez Urząd Miasta.

Mając na względzie powyższe Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej,
- w dacie postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj