Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP-443/208/2005
z 21 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/208/2005
Data
2005.12.21



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
agencja informacyjna
umowa o dzieło
usługi dziennikarskie
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy usługi reportersko-dziennikarskie świadczone w ramach umowy o dzieło są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2005r. (data wpływu do tut. organu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasadności zastosowania zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT w zakresie świadczonych usług agencji informacyjnych, za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 28 października 2005r. wpłynął do tut. urzędu wniosek Pana ... o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przez sądem administracyjnym.

Jak stanowi art. 14a § 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności Podatnik świadczy na rzecz spółki produkcyjnej i/lub emitującej programy telewizyjne usługi reportersko-dziennikarskie w zakresie opracowania dzieła stanowiącego reportaże, felietony, sprawozdania i komentarze dziennikarskie, obejmujące m.in. opracowanie merytoryczne wszelkich potrzebnych materiałów i/lub prowadzenie na wizji audycji telewizyjnych, układ (tzn. wybór i zestawienie materiałów informacyjnych w ramach audycji telewizyjnych), opracowywanie dostarczonych materiałów informacyjnych oraz decydowanie o ostatecznej treści i formie wizji i/lub fonii audycji telewizyjnych. W szczególności, w ramach powyższego zakresu czynności Podatnik:

  • przygotowuje opracowania obejmujące propozycję zakresu i propozycje dotyczące sposobu prowadzenia audycji telewizyjnej oraz przygotowuje dokumentację do tych audycji,
  • samodzielnie przygotowuje materiał filmowy (np. za pomocą ukrytej kamery) lub współpracuje z realizatorem obrazu i dźwięku i innymi osobami przy przygotowaniu materiału filmowego (przedstawienie zdobytych informacji w formie wywiadu, reportażu lub komentarza reporterskiego, itp.),
  • samodzielnie edytuje nagrany materiał filmowy w celu dostosowania go do wymogów Spółki lub czyni to we współpracy z realizatorami obrazu i dźwięku i innymi osobami,
  • bada tematykę, która ma być przedmiotem danego materiału reporterskiego; zdobywa, spiskuje, weryfikuje i kompiluje informacje oraz opracowuje kwestie, które mogą być wykorzystane w trakcie programu oraz opracowuje propozycję sposobu prowadzenia programu,
  • może przygotowywać konspekty (tzn. dokument na podstawie którego przygotowywany jest reportaż zawierający wskazania na temat lokalizacji zdjęć, opisu akcji i proponowanych wątków rozmowy oraz układu realizacji materiału i zdjęć) do materiałów zewnętrznych i reportaży do powyższych audycji.

W większości przypadków Podatnik użycza swojego wizerunku (postaci, głosu) w ramach emitowanych przez Spółkę audycji telewizyjnych, np. przeprowadza wywiad z innymi osobami, prezentuje zebrane informacje, komentuje/podsumowuje zebrane informacje. Podatnik sam decyduje o sposobie i miejscu wykonania powyższych czynności oraz ponosi szereg ryzyk związanych z ich wykonywaniem, w szczególności:

  • Podatnika obciąża ryzyko, że Spółka może nie zaakceptować wykonania powyższych czynności, jeżeli jego zdaniem nie będzie ono odpowiadało zamówieniu,
  • w przypadku niezachowania przez Podatnika terminów wykonania powyższych czynności Podatnik jest obciążony ryzykiem konieczności zapłaty kary pieniężnej na rzecz Spółki, jak również Spółce przysługuje prawo do odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania bez uiszczania na rzecz Podatnika jakiegokolwiek wynagrodzenia,
  • w przypadku naruszenia przez Podatnika innych postanowień umowy (np. wykorzystania dla własnych celów poufnych informacji w ciągu 5 lat od umowy) Podatnik jest obciążony ryzykiem zapłaty kary pieniężnej na rzecz Spółki,
  • w przypadku naruszenia postanowień współpracy Spółce przysługuje prawo dochodzenia odszkodowania,
  • w celu wykonywania przedmiotowych czynności Podatnik ponosi szereg kosztów, przy czym na podstawie umowy jedynie zaakceptowana odrębnie przez Spółkę część tych wydatków jest finansowana przez Spółkę,
  • Podatnik ponosi ryzyko wynikające z jego odpowiedzialności wobec osób trzecich, jeśli osoby te uznają, że poprzez wykonywanie czynności przez Podatnika ich interesy zostały naruszone (tak może być w przypadku, gdyby dzieło Podatnika miało znamiona plagiatu). Wynika to z faktu, że umowa nie zawiera żadnych postanowień ograniczających odpowiedzialność Podatnika wobec osób trzecich, ani przenoszących taką odpowiedzialność na Spółkę.

Podatnik wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu wydania opinii w kwestii właściwego grupowania statystycznego. Zgodnie z otrzymaną w dniu 17 sierpnia 2005 r. opinią powyższe usługi zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne". Taka klasyfikacja jest efektem metodologii PKWiU, która w grupowaniu PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne" uwzględnia nie tylko usługi świadczone przez profesjonalne agencje informacyjne, ale również usługi dziennikarzy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz okoliczność istnienia pułapu kwotowego umożliwiającego stosowanie zwolnienia podmiotowego z podatku VAT istniejącego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, Podatnik wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

- czy wykonywane przez Podatnika usługi są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT?

Zdaniem Podatnika w przedstawionym stanie faktycznym, usługi wykonywane przez Podatnika powinny być traktowane jako zwolnione przedmiotowo z podatku VAT.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy informuje co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ust. 2 art. 15 za działalność gospodarcza uznaje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. W myśl tego przepisu działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z kolei w ust. 3 art. 15 ustawy zawarte są wyłączenia - za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) oraz z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy na rzecz spółki produkcyjnej i/lub emitującej programy telewizyjne usługi reportersko-dziennikarskie w zakresie opracowania dzieła stanowiącego reportaże, felietony, sprawozdania i komentarze dziennikarskie. W związku z wykonywaniem tych usług ponosi szereg ryzyk, m.in. ponosi ryzyko wynikające z jego odpowiedzialności wobec osób trzecich - zlecająca Spółka nie ponosi w tym zakresie odpowiedzialności. Zatem przychody Wnioskodawcy z tytułu świadczenia w/w usług w zaistniałym stanie faktycznym będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie będzie miało tutaj zastosowania wyłączenie zawarte w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z poz. 11 załącznika nr 4 do cyt. ustawy w powiązaniu z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) (ex 92) - z wyłączeniem:

1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
6) działalności agencji informacyjnych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2).

Z kolei poz. 12 załącznika nr 4 do ustawy zwalnia (w powiązaniu z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy) od podatku od towarów i usług usługi publicznych radia i telewizji (ex 92.2), z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. działalności agencji informacyjnych.

Pojęcie "działalność agencji informacyjnych" pojawia się w ustawie jeszcze dwukrotnie. Mianowicie ustawodawca obniża podstawową stawkę podatku do wysokości 7% na mocy art. 41 ust. 2 dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, w tym w poz. 151 tego załącznika wymienia usługi radia i telewizji kablowej (ex 64.20.3), z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi;
  2. działalności agencji informacyjnych,

natomiast w poz. 155 - usługi radia i telewizji, inne niż określone w poz. 12 zał. nr 4 do ustawy (ex 92.2), z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi;
  2. działalności agencji informacyjnych.

Ustawodawca określając wyłączenia przewidziane w punkcie 6 poz. 11 załącznika nr 4 oraz w punkcie 2 poz. 12 załącznika nr 4, jak i w punkcie 2 poz. 151 załącznika nr 3 oraz w punkcie 2 poz. 155 załącznika nr 3 nie posłużył się klasyfikacją statystyczną, ponieważ działalność agencji informacyjnych może mieć miejsce przy różnego typu usługach m.in. przy usługach związanych z kulturą, w tym również usługach twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługach związanych z rekreacją i sportem (poz. 11 załącznika nr 4), usługach radia i telewizji kablowej (poz. 151 załącznika nr 3), usługach publicznych radia i telewizji (poz. 12 załącznika nr 4) oraz usługach radia i telewizji innych niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 4 (poz. 155 załącznika nr 3). Wyłączenie działalności agencji informacyjnych przewidziane w w/w załącznikach oznacza, że działalność agencji informacyjnych została wyłączona ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT, z jakiego korzystają usługi publiczne radia i telewizji oraz, że działalność agencji informacyjnych również została wyłączona z opodatkowania stawką 7%, jaką zostały objęte usługi radia i telewizji kablowej oraz usługi radia i telewizji inne niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 4. Powyższe świadczy o tym, że usługi agencji informacyjnych podlegają opodatkowaniu stawką podstawową 22%.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności "Działalność agencji informacyjnych" 92.40.Z obejmuje działalność syndykatów i agencji informacyjnych polegającą na zbieraniu wiadomości, zdjęć, komentarzy dla środków masowego przekazu oraz działalność dziennikarzy i fotografów prasowych. Także, zgodnie z oświadczeniem Podatnika, w przedmiotowej sytuacji Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi stwierdził, że wymienione w piśmie usługi reportersko - dziennikarskie w zakresie opracowania reportaży, felietonów, sprawozdań i komentarzy dziennikarskich, obejmujące m.in. opracowanie merytoryczne wszelkich potrzebnych materiałów, wybór i zestawienie materiałów informacyjnych, opracowanie dostarczonych materiałów informacyjnych oraz decydowanie o ostatecznej treści i formie audycji mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne". Ośrodek ten nie dokonał rozróżnienia na działalność wykonywaną przez dziennikarza i działalność organizacji (instytucji), jakimi są agencje informacyjne. Obecnie brak uregulowań prawnych co do formy prowadzenia działalności w zakresie agencji informacyjnych. Równie dobrze może to być agencja informacyjna prowadzona przez dziennikarza w formie jednoosobowej. Zdaniem tut. organu bez znaczenia pozostaje nadana przez podatnika nazwa firmy (czy określony ogólnie rodzaj działalności), istotny dla oceny skutków podatkowych jest rzeczywisty charakter świadczonych usług (prowadzonej działalności).

Co do zasady agencje prasowe (informacyjne) gromadzą, opracowują oraz udostępniają prasie, radiu i telewizji informacje oraz publicystykę. Niektóre agencje zbierają materiał bez ograniczenia jego tematyki, charakteru i środka wyrazu, inne mają sprecyzowany profil, określony przez rodzaj gromadzonego i rozpowszechnianego materiału (np. informacyjne, publicystyczne, fotograficzne, reklamowe itp.), tematykę (np. ekonomiczne, naukowe, finansowe itp.), czy potencjalnych odbiorców (agencje prasowe katolickie, młodzieżowe itp.). Ponieważ w przedstawionym stanie faktycznym świadczone przez Podatnika usługi reportersko - dziennikarskie polegają na opracowywaniu reportaży, felietonów, sprawozdań i komentarzy dziennikarskich, (obejmujących m.in. opracowanie merytoryczne wszelkich potrzebnych materiałów, wybór i zestawienie materiałów informacyjnych, opracowanie dostarczonych materiałów informacyjnych) odpowiadają one charakterowi działalności agencji informacyjnych.

Reasumując, przyjmując, że wykonywane przez podatnika usługi zostały prawidłowo sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne" - usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według podstawowej stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym nie jest prawidłowe w tym zakresie stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2005 r. Zatem należało orzec jak w sentencji.

Na marginesie należy zaznaczyć, że za prawidłową klasyfikację usług i towarów ponosi całkowitą odpowiedzialność wyłącznie jednostka świadcząca usługi i sprzedająca towary. Organem właściwym do wydawania opinii w sprawie zaklasyfikowania do odpowiedniego symbolu PKWiU danej usługi jest Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych. Organ podatkowy nie jest organem właściwym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług i towarów, może jedynie potwierdzić zasadność stosowania przez podatnika zwolnień przedmiotowych czy stawek podatku VAT przy sprzedaży towarów i usług, prawidłowo zaklasyfikowanych do danego ugrupowania.

P O U C Z E N I A

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia (art. 14a § 2 cyt. Ordynacji podatkowej).
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 cyt. Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia wyłącznie w trybie art. 14b § 5 Ordynacji.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14 § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 cyt. Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj