Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD3/415-59/KM/05
z 24 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD3/415-59/KM/05
Data
2006.01.24


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
adres zamieszkania
faktura VAT
lokal mieszkalny
ulga remontowa
wydatki mieszkaniowe


Pytanie podatnika
Czy można odliczyć wydatki na remont lokali mieszkalnych?
Tożsamy z
118581,118850,129264


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r., Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko Pani (...) w sprawie dotyczącej właściwości urzędu skarbowego do złożenia zeznania podatkowego o osiągniętych w roku podatkowym dochodach przy zmianie w trakcie roku miejsca zamieszkania oraz możliwości skorzystania z ulgi z tytułu remontu i modernizacji dwóch mieszkań będących w posiadaniu Strony, na podstawie faktur Vat zawierających różne dane adresowe jest prawidłowe.

Pismem z dnia 14.11.2005r. (data wpływu do Organu podatkowego 16.11.2005r.) uzupełnionym dnia 28.11.2005r. Pani (...) zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu z wnioskiem o udzielenie informacji o zakresie i sposobie zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z treścią art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona:

  • od 01.01.2005 r. do 04.10.2005 r. posiadała stały adres zameldowania i zamieszkania w miejscowości Jesień położonej w województwie lubuskim, natomiast od dnia 05.10.2005 r. Strona na stałe jest zameldowana i mieszka w Elblągu. Po zmianie miejsca zamieszkania Podatniczka dokonała aktualizacji danych adresowych NIP-3 w obu Urzędach Skarbowych,
  • w 2005 r. dokonała remontu i modernizacji dwóch własnościowych lokali mieszkalnych, na dowód czego posiada faktury VAT na zakup materiałów budowlanych z różnymi adresami zamieszkania (J. i E.),
  • w dniu 01.07.2005 r. Strona zaciągnęła kredyt hipoteczny na zakup na rynku wtórnym lokalu mieszkalnego w E. Ponadto w latach wcześniejszych Strona nie korzystała z odliczeń z tytułu tzw. dużej ulgi budowlanej.

W związku z tym, iż przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji obejmuje swym zakresem kwestie dotyczące:

  • określenia właściwości miejscowej urzędu skarbowego do rozliczenia się i złożenia zeznania o wysokości osiągniętych dochodów w 2005r.,
  • możliwości zsumowania wydatków poniesionych na remont i modernizację dwóch mieszkań, których właścicielem jest Strona, na podstawie faktur posiadających różne dane adresowe (miejsca zamieszkania),
  • możliwości odliczenia w/w spłaty odsetek od kredytu na zakup lokalu mieszkalnego na rynku wtórnym,organ podatkowy wyda dwa odrębne postanowienia w

    przedmiotowej sprawie.

Postanowienie niniejsze dotyczy kwestii:

  • określenia właściwości miejscowej urzędu skarbowego do rozliczenia się i złożenia zeznania o wysokości osiągniętych dochodów w roku podatkowym 2005,
  • możliwości zsumowania wydatków poniesionych na remont i modernizację dwóch mieszkań, które są własnością Strony, na podstawie faktur Vat zawierających różne dane adresowe Strony (J., E.).

Zdaniem Strony właściwym do rozliczenia się z dochodów uzyskanych w 2005r. jest Urząd Skarbowy w Elblągu oraz przysługuje jest prawo skorzystania z ulgi remontowej z tytułu wydatków poniesionych na remont i modernizację dwóch lokali mieszkalnych na podstawie faktur Vat wystawionych na Podatniczkę pomimo różnych w danym okresie adresów zamieszkania.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje:

Zgodnie z art. 45 ust. 1 b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) urzędem skarbowym właściwym do złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (...) jest urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego (...).

Jednocześnie zgodnie z § 11 ust 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2005r. Nr. 165 poz. 1371), organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawie należnego za dany rok podatkowy podatku dochodowego od osób fizycznych dla podatników, którzy zmienili miejsce zamieszkania lub pobytu, wskutek czego właściwy stał się organ podatkowy inny niż dotychczasowy – jest organ podatkowy właściwy według miejsca zamieszkania lub pobytu w ostatnim dniu roku podatkowego (...).

W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 , obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku lub lokalu mieszkalnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Za tytuł prawny uważa się między innymi:

  • własność tj. akt notarialny zawarty w formie umowy kupna sprzedaży, umowy darowizny, umowy przeniesienia prawa własności i inne),
  • umowę użyczenia,
  • umowę najmu i dzierżawy,
  • inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego (np. przydział lokalu mieszkalnego wydany przez spółdzielnię mieszkaniową).

Zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 powołanej ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym, że wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej – na podstawie dowodu tej wpłaty.

Powyższe przepisy nie regulują kwestii adresowych na dowodach potwierdzających prawo do ulgi, zachodzi zatem konieczność odwołania się do ustaw regulujących kwestie danych jakie powinna zawierać faktura Vat. Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005, Nr 95, poz. 798) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. W związku z tym, że prawo do skorzystania z ulgi remontowo-modernizacyjnej uzależnione jest m.in. od posiadania przez podatnika faktury Vat umożliwiającej identyfikację osoby ponoszącej dany wydatek (tj. stwierdzenie tożsamości tej osoby), decydujące znaczenie ma adres zamieszkania podatnika na dzień poniesionego wydatku.

Wobec powyższego właściwym dla Strony do rozliczenia się i złożenia zeznania podatkowego z uzyskanych dochodów w 2005r. jest Urząd Skarbowy w Elblągu. Ponieważ Podatniczka w ciągu 2005r. posiadała dwa adresy zamieszkania (w danym okresie roku dwa adresy zameldowania) ma prawo do skorzystania z możliwości zsumowania wydatków poniesionych na remont i modernizację dwóch mieszkań, które są własnością Strony, na podstawie faktur Vat zawierająch różne dane adresowe Strony. Za prawidłowe należy uznać wskazanie na fakturach Vat adresów zamieszkania właściwych na dzień zakupu materiałów budowlanych. Powyższe wydatki uprawniają Stronę do skorzystania z ulgi z tytułu remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego w ramach jednego limitu (pomimo poniesionych nakładów na dwa lokale mieszkalne).

Mając na uwadze powyższe oraz stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stanowisko Strony w zakresie określenia właściwości miejscowej urzędu skarbowego do rozliczenia się i złożenia zeznania o wysokości osiągniętych dochodów w roku podatkowym 2005 oraz możliwości skorzystania z ulgi remontowej z tytułu remontu i modernizacji dwóch mieszkań będących w posiadaniu Strony, na podstawie faktur Vat zawierających różne adresy zamieszkania uznaje za prawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, o której mowa w art 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli podatkowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzedu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z przepisami art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające te żądanie.

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową 5 zł, od wniosku oraz po 0,50 zł od każdego załącznika.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj