Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-374-07/05/AJ
z 11 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-374-07/05/AJ
Data
2006.01.11



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
kapitał akcyjny
podwyższenie kapitału
prywatyzacja


Pytanie podatnika
Spółka wnosi o udzielenie interpretacji dotyczącej zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów prac związanych z prywatyzacją Spółki.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Spółki przedstawionej we wniosku z dnia 22 listopada 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25.11.2005 r.)

postanawia


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik (Spółka) jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Od kilku miesięcy trwają prace przygotowawcze do prywatyzacji Spółki. Ma ona nastąpić poprzez podwyższenie kapitału zakładowego Spółki i objęcie akcji w tym podwyższonym kapitale przez podmioty trzecie w drodze oferty publicznej. W celu przeprowadzenia prywatyzacji Podatnik zawarł szereg umów z wyspecjalizowanymi podmiotami na:

- doradztwo ekonomiczno - finansowe w zakresie prac związanych z procesem prywatyzacji,

- opracowanie analiz prawnych, ekonomicznych, marketingowych, itp.,

- badanie sprawozdania finansowego Spółki za okres I - II 2005 r.,

- czynności związane z wprowadzeniem akcji Spółki do obrotu publicznego (w tym: przygotowanie prospektu oraz skrótu prospektu, przeprowadzenie publicznej oferty akcji, obsługę procesu wprowadzania akcji).

Spółka wnosi o udzielenie interpretacji dotyczącej zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów prac związanych z prywatyzacją Spółki.

Podatnik uważa, że poniesione przez niego koszty związane z pracami prywatyzacyjnymi, a dotyczące opracowania analiz dla celów prywatyzacji oraz zbywania akcji w drodze oferty publicznej, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki wszelkie wydatki związane bezpośrednio z prywatyzacją spółki akcyjnej, niezależnie od tego, jaką drogę tej prywatyzacji przyjęto, spełniają warunek ogólny uznania ich za koszty uzyskania przychodu. Podatnik podkreśla ekonomiczny aspekt każdej prywatyzacji, wyrażający się m. in. usprawnieniem procesów gospodarczych prywatyzowanych podmiotów, skutkujący zwiększeniem osiąganych przez nie przychodów.Ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przewiduje trzy tryby dokonywania prywatyzacji. Zdaniem Spółki nie ma żadnych podstaw do różnicowania możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na prace prywatyzacyjne w zależności od trybu, w którym prywatyzacja jest dokonywana. Zaś w odniesieniu do trybu prywatyzacji poprzez zbycie akcji należących do Skarbu Państwa, Minister Finansów wydał w dniu 23.01.2002 r. interpretację w trybie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w której jednoznacznie zaliczył do kosztów uzyskania przychodów prywatyzowanej spółki koszty prac prywatyzacyjnych.

Podatnik podkreśla, że:

- podniesienie kapitału nie jest w przedmiotowej sprawie celem samym w sobie, efektem ostatecznym, do którego się dąży ma być zwiększenie zdolności Spółki do generowania przychodów;

- w przedmiotowej sprawie dokonywana jest prywatyzacja w trybie ustawowym; prywatyzacja ze swej istoty, ma na celu zwiększenie efektywności gospodarowania;

- skoro podmiot gospodarczy realizuje drogę prywatyzacji wyznaczoną przez przepisy prawa, to nie może być za to "karany" poprzez niemożność zaliczenia kosztów tej prywatyzacji do kosztów uzyskania przychodów.

Niezależnie od powyższego, Spółka uważa, że analizy dokonywane w procesie prywatyzacji stanowią podstawę dla Zarządu do oceny działalności Spółki w przeszłości oraz do podejmowania decyzji o kierunkach, sposobach i metodach jej działania w przyszłości. Stanowią więc normalne narzędzie rachunkowości zarządczej, wykorzystywane w procesie bieżącego zarządzania Spółką. Samo to pozwala, zdaniem Spółki, zaliczyć wydatki na ich poniesienie do kosztów uzyskania przychodów.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym stwierdza co następuje:

O możliwości zaliczenia wydatków poniesionych w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego do kosztów uzyskania przychodów decydują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej u.p.d.o.p. Na podstawie art. 15 ust. 1 tej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16. Podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Tymczasem podwyższenie kapitału zakładowego w spółce akcyjnej nie ma wpływu na powstanie przychodu w takiej spółce. Jak stanowi bowiem art. 12 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. Jak wynika z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 u.p.d.o.p. przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Zatem jeżeli wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki nie wpływają na zwiększenie przychodów Spółki, to nie można zaliczyć kosztów z tym związanych do kosztów uzyskania przychodów.

Na takim stanowisko stoi również NSA, który w wyroku z dnia 01.03.2000 r. sygn. akt I SA/Wr 2285/98 orzekł, że skoro przychód otrzymany na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego nie zalicza się do przychodów, bowiem jego celem jest zapewnienie zgromadzenia środków niezbędnych dla funkcjonowania podatnika, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z powiększeniem kapitału zakładowego.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją nietypową - podwyższenie kapitału zakładowego następuje bowiem w celu dokonania prywatyzacji spółki akcyjnej, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa.

Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r., Nr 171, poz. 1397 ze zm.) przewiduje trzy tryby dokonywania prywatyzacji. Jak stanowi art. 1 ust. 2 tej ustawy prywatyzacja, w rozumieniu ustawy, polega na:

1) obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 z 1997 r. ze zm.);

2) zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach;

3) rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w wyniku komercjalizacji na zasadach określonych ustawą.W przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma zostać sprywatyzowana w sposób określony w punkcie pierwszym. Prywatyzacja dotyczy jednoosobowej spółki Skarbu Państwa powstałej w wyniku komercjalizacji i przebiega dwuetapowo. Najpierw dokonywane jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki poprzez emisję nowych akcji. Następnie akcje te są obejmowane przez podmioty trzecie (inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne) w drodze oferty publicznej. Nie dochodzi tutaj natomiast do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa.Interpretacja Ministra Finansów z dnia 23.01.2000 r., na którą powołuje się Spółka, nie dotyczy prywatyzacji przeprowadzonej w trybie przewidzianym w art. 1 ust. 2 pkt 1 w/w ustawy, co zauważa sama Spółka.

Tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska Spółki twierdzącej, że nie ma żadnych podstaw do różnicowania możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na prace prywatyzacyjne w zależności od trybu, w którym prywatyzacja jest dokonywana. Jak wyjaśnia Minister Finansów poniesione wydatki przez spółki i przedsiębiorstwa państwowe związane z opracowaniem analiz dla celów prywatyzacji oraz wydatki spółek poniesione na pokrycie zadań związanych ze zbywaniem akcji Skarbu Państwa - w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. - stanowić będą koszty uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, aby obowiązek ponoszenia omawianych wydatków wynikał z treści umów zawartych pomiędzy spółką bądź przedsiębiorstwem państwowym a Skarbem Państwa w trybie i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach. Tymi przepisami są przede wszystkim art. 32 ust. 1 (w przypadku prywatyzacji pośredniej - zbycie akcji Skarbu Państwa) oraz art. 42 ust. 1 (w przypadku prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa państwowego) ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, z których wynika, że przed prywatyzacją bezpośrednią, jak i pośrednią, dokonuje się analizy w celu ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki bądź przedsiębiorstwa państwowego, stanu i perspektyw ich rozwoju, oszacowania majątku oraz oceny realizacji obowiązków wynikających z wymogów ochrony środowiska i ochrony dóbr kultury. Szczegółowe zasady w tym zakresie określa upoważniona przez ustawodawcę Rada Ministrów. Wskazane przepisy nie odnoszą się jednak do prywatyzacji określonej w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.

W przypadku prywatyzacji polegającej na obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowej spółki Skarbu Państwa powstałej w wyniku komercjalizacji przez podmioty trzecie ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji nie określa szczegółowo sposobu jej przeprowadzenia. Zastosowanie znajdą zatem odpowiednie przepisy ustawy z dnia 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94 poz. 1037 ze zm.), a także ustawy z dnia 29.07.2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184 poz. 1539) dotyczące podwyższenia kapitału zakładowego spółki akcyjnej w drodze emisji nowych akcji spółki i ich objęcia przez nabywców w drodze oferty publicznej. Podwyższenie kapitału zakładowego jednoosobowej spółki Skarbu Państwa w celu prywatyzowania tej spółki nie różni się zatem od podwyższenia kapitału zakładowego poprzez emisje nowych akcji dokonywanego w spółkach nie będących jednoosobowymi spółkami Skarbu Państwa.

W związku z powyższym do kwestii zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów prac związanych z prywatyzacją Spółki, dokonywanej poprzez podwyższenie kapitału zakładowego jednoosobowej spółki Skarbu Państwa powstałej w wyniku komercjalizacji i obejmowanie nowo emitowanych akcji w tej spółce przez podmioty trzecie należy zastosować przepisy podatkowe dotyczące podwyższenia kapitału zakładowego.

Z przepisów tych wynika, jak już zostało wyżej wskazane, że wydatki poniesione przez spółkę akcyjną, związane z podwyższeniem jej kapitału zakładowego, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., gdyż są związane z przychodem niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Organ podatkowy nie ma obowiązku informowania Podatnika o takiej zmianie.Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.W przypadku wniesienia zażalenia należy wnieść opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 oraz art. 9 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 253 z 2004 r., poz. 2532) w wysokości 5 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj