Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lęborku
ULP-I/443-21/2005
z 10 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ULP-I/443-21/2005
Data
2005.06.10



Autor
Urząd Skarbowy w Lęborku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Zryczałtowany zwrot podatku


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
program pomocowy (SAPARD)
zryczałtowany zwrot podatku
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy podatek VAT może stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r, poz.60/ po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 04.05.2005r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stwierdzenia czy podatek VAT może stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku

stwierdza, że

stanowisko przedstawione przez Podatnika w tym wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z treści złożonego pisma wynika, iż Podatnik jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym z podatku od towarów i usług.

Sprzedaż płodów rolnych prowadzi dla podatników rozliczających się z podatku od towarów i usług (VAT-RR) oraz dla podmiotów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług.

W ramach Programu SAPARD Podatnik w miesiącu kwietniu 2004r zawarł umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację inwestycji polegającej na zakupie i montażu zbiorników zbożowych.

W złożonym wniosku Podatnik zawarł pytanie:

czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego podatek VAT może stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD?

Zdaniem Podatnika podatek od towarów i usług zawarty w cenie powyższej inwestycji nie stanowi kosztu kwalifikowanego.

Po rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza:

Na podstawie art.43 ust.1 ustawy z 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług /Dz.U.nr 54, poz.535 ze zm./ zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Rolnikiem ryczałtowym, zgodnie z definicją zawartą w art.2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, jest rolnik dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art.43 ust.1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym Podatnik jako rolnik ryczałtowy nie jest podatnikiem podatku VAT w świetle w/w ustawy.

W myśl art.88 ust.4 w/w ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art.96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art.86 ust.20.

Ponieważ rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia, nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu bez względu na formę ich finansowania, w tym między innymi z funduszu SAPARD.

Kwestię zwrotu podatku z tytułu nabycia (importu) towarów i usług podmiotom, które przed 01.05.2004r zawarły umowy w ramach Programu SAPARD reguluje §27a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz.970 ze zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed 01.05.2004r zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Podatek wykazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej.

Zwrot podatku przysługuje podmiotom, które spełniają poniższe warunki:

  1. w całości zapłaciły należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne;
  2. posiadają dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy zawartej w ramach SAPARD;
  3. posiadają zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:

  4. a) o podpisaniu umowy w ramach funduszu SAPARD przed dniem 01.05.2004r,
    b) zawierające określenie kwoty podatku przypadającej na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy oraz wysokości udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,
    c) potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,
    d) zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów, które zawarły umowy w ramach funduszu SAPARD i stanowiły podstawę refundowaną ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.

Zwrotu podatku dokonuje się na wniosek podmiotu, złożony do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Wniosek w sprawie zwrotu powinien zawierać:

  1. nazwę i adres siedziby nabywcy lub imię i nazwisko oraz adres zamieszkania;
  2. wartość nabytych towarów i usług lub importu towarów i usług, których dotyczy wniosek o zwrot podatku;
  3. kwotę podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.

Do wniosku należy dołączyć:

  1. w/w zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
  2. oświadczenie składającego wniosek, że zwrot podatku nie dotyczy podatku naliczonego, który został lub zostanie przez podatnika rozliczony w jakikolwiek inny sposób.

Zgodnie z art. 33a ustawy z dnia 08.01.1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U.Nr 11, poz.50 ze zm/ oraz art.115 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r o podatku od towarów i usług rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

Stawka zryczałtowanego zwrotu podatku do 30.04.2004r wynosiła 3%, od 01.05.2004r wynosi 5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

Zryczałtowany zwrot podatku otrzymywany przez rolników ryczałtowych stanowi odzyskany podatek VAT z tytułu nabycia niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem, w tym również z tytułu inwestycji realizowanej w ramach Programu SAPARD.

Podatek od towarów i usług, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska.

Podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach programu SAPARD w przypadkach beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania VAT -u w jakikolwiek inny sposób, a także w przypadkach rolników ryczałtowych, którzy dokonują dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczą usługi rolnicze wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług.

Zatem w przedmiotowej sprawie w myśl wymienionych przepisów podatek VAT od nabywanych towarów i usług w ramach Programu SAPARD nie jest kosztem kwalifikowanym ponieważ może być odzyskany w formie zryczałtowanego podatku VAT.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lęborku w terminie 7 dni od daty jej doręczenia, zgodnie z art.236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zażalenie winno spełniać wymogi określone w art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj