Interpretacja Urzędu Skarbowego w Czarnkowie
NP-423/4/5/06
z 27 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NP-423/4/5/06
Data
2006.01.27



Autor
Urząd Skarbowy w Czarnkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
przychody ze stosunku pracy
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia rzeczowe
świadczenia zdrowotne
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy świadczenia polegające na sfinansowaniu:
1) uczestnictwa pracowników i ich rodzin w imprezie integracyjnej (tj. zakup usługi transportowej - dojazd na imprezę, napoje i posiłki, wygrane rzeczowe w konkursach, imprezy sportowe i kulturalne);
2) zakupu biletów na koncerty i kabarety oraz usług transportowych związanych z dojazdem na te imprezy;
3) spotkania z okazji Dnia Kobiet oraz zabawy karnawałowej połączonej z poczęstunkiem;
4) badań mammograficznych
spełnione na rzecz pracowników stanowią świadczenia rzeczowe i korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust.1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000 r. Nr 14 , poz.176 z późn.zm. ) w ramach limitu 380,00 zł?


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 23.11.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 28.11.2005 r.) uzupełnionym w piśmie z dnia 13.01.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wynika, że spółka:

- zorganizowała ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników i ich rodzin imprezę integracyjną , na której uczestnicy otrzymali napoje i posiłki. Dla dzieci i dorosłych zorganizowano konkursy, których uczestnicy otrzymali nagrody rzeczowe. W czasie spotkania odbył się koncert. Dzieciom zapewniono dodatkowe atrakcje w postaci paczek ze słodyczami, występów klauna, dmuchanego zamku i wspinaczki na sztuczne skałki. Pracownikom zagwarantowano dojazd do miejscowości, w której odbyła się impreza.Festyn był imprezą otwartą, w której mogły wziąć udział również osoby nie związane z zakładem pracy. Wszystkie powyższe wydatki zostały w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, który:

- finansuje ze środków ZFŚS swoim pracownikom bilety na koncerty, kabarety oraz koszty dojazdu na powyższe imprezy,

- organizuje ze środków ZFŚS dla pracowników spotkania z okazji Dnia Kobiet i zabawy karnawałowej połączonej z poczęstunkiem.

Spotkania te, odbywają się w wynajętych lokalach gastronomicznych, które przygotowują uczestnikom poczęstunek. W spotkaniu z okazji Dnia Kobiet brali udział tylko pracownicy. Na uczestnictwo w zabawie karnawałowej nie było biletów wstępu. Impreza była otwarta; mógł brać udział każdy pracownik wraz z małżonkiem.Zdaniem spółki brak możliwości przypisania wysokości kwoty z tyt. organizacji ww. imprez do konkretnego pracownika . Ponadto, spółka zamierza sfinansować swoim pracownicom ze środków ZFŚS badania mammograficzne.

Zdaniem podatnika, w sytuacji, gdy festyn integracyjny został sfinansowany w całości z ZFŚS i trudno przypisać wartość świadczenia konkretnej osobie, uczestnictwo w tej imprezie nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie jest również świadczeniem rzeczowym zwolnionym z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wartość biletów na koncert i do kabaretu jak również zakupiona usługa transportowa sfinansowana ze środków ZFŚS stanowią w całości świadczenie rzeczowe, które jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach limitu rocznego 380,00 zł.Z kolei wydatków poniesionych przez zakład pracy na organizację spotkania z okazji Dnia Kobiet oraz zabawy karnawałowej nie można przypisać konkretnemu pracownikowi, to zdaniem wnioskodawcy, wartość tych świadczeń nie jest przychodem pracownika.W odniesieniu do świadczeń poniesionych na badania mommograficzne, zdaniem podatnika są one świadczeniem rzeczowym dla pracownika i wartość tych świadczeń podlega zwolnieniu z podatku dochodowego w trybie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach rocznego limitu 380,00 zł.

Zagadnienie, o którym mowa w złożonym zapytaniu, znajduje uregulowanie w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Natomiast z art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności (...) świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog zwolnień, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi między innymi:- że wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika , sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Oznacza to, że przedmiotowe zwolnienie dotyczy wyłącznie świadczeń rzeczowych przekazanych pracownikom.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rzeczy, ani też świadczenia rzeczowego dla jego ustalenia należy odwołać się do definicji zawartych w innych aktach prawnych. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz.93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne.W konsekwencji definicję świadczeń rzeczowych należy budować w oparciu o przytoczony zapis. Materialny charakter dający podstawę do zakwalifikowania jako świadczenie rzeczowe mają przedmioty materialne, które można otrzymać lub ponosić. Rzeczowymi świadczeniami będzie m.in. z pewnością: wartość paczek świątecznych, wartość biletów na imprezy sportowe lub kulturalne.

Drugim kryterium uznania konkretnego świadczenia za świadczenie rzeczowe - dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych - jest jego indywidualizacja. Jeżeli wydatki poniesione z tytułu zorganizowania imprezy rozpisane zostaną na poszczególnych pracowników, u każdego z nich powstanie przychód.

W przypadku sfinansowania tych wydatków ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wartość świadczeń przekazanych pracownikowi do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym 380,00 zł będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym.

W opisanym stanie faktycznym, jeżeli podatnik, organizując imprezę nie jest w stanie określić wartości świadczenia przypadającego na danego pracownika, nie jest możliwe udokumentowanie kwoty wydatków poniesionych na rzecz konkretnego uczestnika spotkania, a w konsekwencji - wysokości przychodów spełnionego świadczenia nie można przypisać konkretnemu pracownikowi, wówczas wartości tych świadczeń nie można zaliczyć do przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na brak możliwości przyporządkowania zindywidualizowanych kwot do poszczególnych pracowników.

Zdaniem tut. organu nie mogą również zostać uznane za przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ww. art. 12 ustawy wydatki związane z opłaceniem kosztów transportu pracowników na spotkanie integracyjne, gdyż byłoby to sprzeczne z celem świadczenia jako całości, polegającego na udziale pracowników w festynie. Tym samym całe przedmiotowe świadczenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Natomiast w sytuacji, gdy pracodawca sfinansował w całości z funduszu świadczeń socjalnych zakup biletów wstępu do kina lub kabaretu, świadczenia te mają charakter świadczenia rzeczowego i korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 67 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonym zapytaniu wynika, że pracownicy korzystają z zakupionej usługi transportowej związanej z dojazdem na ww. imprezy kulturalne. Odwołując się do definicji "świadczenia rzeczowego" należy uznać, że sfinansowanie przejazdu autokarem na imprezy kulturalne nie stanowi świadczenia rzeczowego, a tym samym nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 gdyż uczestnicy wycieczki nie otrzymują świadczenia o charakterze materialnym tj. rzeczowym.W tym przypadku należy określić wysokość świadczeń przypadających na konkretnego pracownika i wartość przychodu podlegającego w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca ponosi również wydatki z tytułu organizacji spotkań połączonych z poczęstunkiem z okazji Dnia Kobiet oraz zabawy karnawałowej. Koszty organizacji powyższych imprez finansuje ze środków ZFŚS.

Jeżeli pracodawca zapewni posiłki w trakcie ww. imprez przygotowane we własnej stołówce lub skorzysta z usług wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej w tym zakresie, z tego tytułu u pracowników uczestniczących w tej imprezie nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. W sytuacji, jeśli wydatki poniesione z tytułu zorganizowania ww. imprez rozpisane zostaną na poszczególnych pracowników u każdego z nich powstanie przychód podlegający zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł. Jeżeli natomiast pracodawca nie ma możliwości określić jaka kwota świadczenia przypada na konkretnego pracownika, to jego wartość nie stanowi dla pracownika przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odrębnie natomiast należy potraktować sfinansowanie przez pracodawcę ze środków ZFŚS swoim pracownicom badań mammograficznych.Z treści powyżej wymienionych przepisów art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz definicji zawartej w art. 45 ustawy - Kodeks cywilny, wynika, iż usługa medyczna w zakresie badania mammograficznego nie jest świadczeniem rzeczowym przedmiotowo zwolnionym z opodatkowania. Świadczenia medyczne związane z obowiązującymi badaniami, do których ponoszenia pracodawca jest zobowiązany przepisami kodeksu pracy lub innych ustaw nie stanowi przychodu dla pracownika. Stosownie do treści art. 229 § 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) badania lekarskie wstępne, okresowe oraz kontrolne są przeprowadzane na koszt pracodawcy. W związku z powyższym wydatki poniesione na pozostałe badania nie są kosztem uzyskania dla pracodawcy, a zatem stanowią dla pracowników przychód do opodatkowania, zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Ponadto, w świetle ustawy z dnia 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) wydatki na świadczenia medyczne nie mają charakteru świadczeń socjalnych i nie powinny być finansowane z funduszu świadczeń socjalnych. W opisanym stanie faktycznym, na podstawie powyższych przepisów wynika, że wartość sfinansowanych pracownicom przez spółkę badań mammograficznych winna być zaliczona do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, organ podatkowy podziela stanowisko spółki dotyczące:
- wyłączenia z przychodów ze stosunku pracy wartości świadczeń z tytułu uczestnictwa w festynie integracyjnym,
- wartości sfinansowanego dojazdu na tą imprezę
- wyłączenia z przychodów ze stosunku pracy wartości świadczeń związanych z organizacją imprezy z okazji Dnia Kobiet oraz zabawy karnawałowej wraz z poczęstunkiem,
- zwolnienia od podatku dochodowego do wysokości 380,00 zł wartości przychodów uzyskanych w ciągu roku z tyt. świadczeń rzeczowych związanych z wydatkami poniesionymi z ZFŚS przez zakład pracy na zakup biletów na koncerty i kabarety.
Nie podziela natomiast wyrażonego przez spółkę stanowiska dotyczącego:
- zakwalifikowania świadczeń z tytułu zakupionej usługi transportowej związanej z dowozem pracowników na koncerty i do kabaretu do świadczeń rzeczowych zwolnienia uzyskanych z tytułu tych świadczeń przychodów do wysokości 380,00 zł,
- zaliczenia do świadczeń rzeczowych podlegających zwolnieniu z podatku dochodowego do wysokości 380,00 zł zakupionych przez wnioskodawcę świadczeń medycznych na badania mammograficzne pracowników.

Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiazujący w dniu jej wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj