Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
I US.VII/423/2197/12/05
z 27 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I US.VII/423/2197/12/05
Data
2005.12.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
konkursy
nagroda rzeczowa
nagrody
nagrody w konkursach


Pytanie podatnika
Czy całość wydatków poniesionych na zorganizowanie promocji produktów skierowanej do pracowników konkretnego klienta (apteki, hurtowni) stanowi koszt uzyskania przychodu?


Działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku jednostki z dnia 16.11.2005 r. (...) o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko jednostki przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 16.11.2005 r. H. zwróciło się do organu podatkowego z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji w sprawie - czy całość wydatków poniesionych na zorganizowanie promocji produktów skierowanej do pracowników konkretnego klienta (apteki, hurtowni) stanowi koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Z treści pisma wynika, iż na podstawie regulaminów H. sp. z o.o. zorganizowała promocje skierowane do pracowników konkretnej hurtowni, apteki, których celem jest zdynamizowanie sprzedaży produktów spółki. Organizowana promocja polegała na tym, iż w przypadku przekroczenia określonego poziomu sprzedaży produktów H. sp. z o.o. przez pracownika hurtowni, apteki spółka przekazała konkretnemu pracownikowi hurtowni, apteki nagrodę w postaci np. bonu towarowego lub usługowego, aparatu telefonicznego, itp. Nagroda przekazywana była więc pracownikowi nabywcy- pracownikowi hurtowni, apteki za spowodowanie zwiększenia sprzedaży towarów spółki przez hurtownię lub aptekę. Przedmiotem nagrody były towary rodzajowo inne niż towary zwyczajowo sprzedawane przez spółkę w ramach prowadzonej przez nią działalności. Regulaminy sprzedaży określały szczegółowo poziomy sprzedaży produktów spółki, jakie musiał osiągnąć dany pracownik hurtowni, apteki aby mógł otrzymać nagrody. Zdaniem spółki, opisane akcje promocyjne skierowane do pracownika hurtowni, apteki nie stanowią działań z zakresu reklamy i z tego powodu wszelkie wydatki poniesione przez podatnika w związku z organizowaną przez niego akcją promocyjną stanowią, zdaniem spółki, w całości koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz zapytania podatnika, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z gramatycznej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów ich uzyskania, jednakże pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Zatem, czy dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu rozstrzyga min. istnienie wspomnianego związku przyczynowo-skutkowego. W ocenie tut. organu w przedstawionym przez spółkę stanie faktycznym związku takiego nie można wykluczyć, bowiem stosując tę formę zachęty spółka stymuluje pracowników swoich odbiorców do wzmożonej odsprzedaży swoich produktów. Jak sama podaje, poprzez wydanie nagrody za osiągnięcie przez pracownika hurtowni, apteki danego pułapu sprzedaży towarów spółki konsumentom lub innym podmiotom, spółka zwiększa również poziom swoich obrotów z hurtownią lub apteką, w której pracuje pracownik - adresat promocji, a tym samym również osiągane z tego tytułu przychody. Oznacza to więc, że za pomocą powyższych promocji spółka zwiększa również własne przychody. Zgodnie z regułą zawartą w wyroku NSA z dnia 13.03.1998 r., sygn. akt I SA/Lu230/97, kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Biorąc pod uwagę motywacyjną funkcję przyznawanych nagród trudno odmówić tym wydatkom racjonalności jak również celowości. Wobec powyższego uznać należy, iż wydatki związane z zakupem nagród stanowią koszty uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj