Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-217-1-1/06
z 9 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-217-1-1/06
Data
2006.02.09
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
abonament radiowo-telewizyjny
dotacja
podatek od towarów i usług
Pytanie podatnika
czy przychody określone w art.31 ust.1 pkt.1 oraz ust.2 ustawy o RTV zwiększają obrót w rozumieniu art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmian. ) - tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT , czy też sa dotacjami , które nie wpływają na cenę i tym samym , w związku z uchyleniem ust.7 art.90 ustawy o VAT , nie należy wliczać do proporcji określonej i obliczonej na podstawie art.90 ustawy o VAT .
UZASADNIENIE Pismem z dnia 05 grudnia 2005 r. Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 3 czerwca 2004 roku w sprawie uzupełnienia opisu zasad prowadzenia dokumentacji związanej z polityką rachunkowości w spółkach radiofonii i telewizji publicznej oraz określenia sposobu sporządzenia sprawozdań kwartalnych i rocznych składanych Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji przez spółki radiofonii i telewizji publicznej - nałożono obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji przychodów i kosztów oraz wpływów i wydatków związanych z realizacją zadań publicznej radiofonii i telewizji. Ponadto Spółka w ramach działalności przekazuje słuchaczom na antenie radiowej lub też w trakcie organizowanych imprez plenerowych z tytułu udziału w różnego rodzaju konkursach , nagrody w stosunku do których odliczono podatek VAT W związku z powyższym Jednostka zadaje pytanie : -czy przychody określone w art.31 ust.1 pkt.1 oraz ust.2 ustawy o RTV zwiększają obrót w rozumieniu art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. O podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmian. ) - tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT , czy też sa dotacjami , które nie wpływają na cenę i tym samym , w związku z uchyleniem ust.7 art.90 ustawy o VAT , nie należy wliczać do proporcji określonej i obliczonej na podstawie art.90 ustawy o VAT . Jednostka stoi na stanowisku , iż przychody otrzymywane z tytułów wymienionych w art. 31 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 cytowanej wyżej ustawy o radiofonii i telewizji (tj. tzw. opłaty abonametowe i dotacje) nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż w żaden sposób nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. W konsekwencji w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.06.2005 r. ww. kwot nie należy uwzględniać również przy wyliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wyjaśnia co następuje . Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.06.2005 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 05.07.2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), cena oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę (...). Przesłanka bezpośredniego związku dopłaty otrzymanej od osoby trzeciej z ceną towarów lub usług powinna być interpretowana literalnie, za czym przemawia m.in. treść art. 11A (1) lit. a VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG). Zgodnie z tym przepisem podstawą opodatkowania jest (...) wszystko co stanowi wartość otrzymanego wzajemnego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługi otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego, klienta lub osoby trzeciej, z tytułu takich dostaw, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takich dostaw. Na podstawie art. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 85, poz. 728) opłaty te pobiera się za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. Wpływy z tytułu opłat abonamentowych oraz kar i odsetek, o których mowa w art. 5 ust. 3 i art. 7 ust. 4 ustawy są przeznaczane wyłącznie na realizację przez nadawców publicznej radiofonii i telewizji misji, o której mowa w art. 21 ust. 1 ww. ustawy o radiofonii i telewizji, w wysokości nieprzekraczającej wydatków ponoszonych w związku z realizacją tej misji (art. 8 ust. 1). Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przekazuje jednostkom publicznej radiofonii i telewizji środki na realizację misji, o której mowa powyżej, na zasadach określonych w art. 8 ust. 2 – 4 cyt. ustawy o opłatach abonamentowych. Istotne dla oceny charakteru opłat abonamentowych jest również orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 09.09.2004 r. (OTK-A 2004/8/83), w którym stwierdzono, że (...) opłatę abonamentową można uznać za przymusowe, bezzwrotne świadczenie publicznoprawne, służące realizacji konstytucyjnych zadań państwa. Dalej w cytowanym wyroku Trybunał argumentuje, iż opłata abonamentowa nie jest opłatą w klasycznej postaci, lecz ma charakter daniny publicznej, związanej z możliwością korzystania z publicznego radia i telewizji. Stanowi dochód celowy pozabudżetowy o charakterze publicznym przeznaczony na finansowanie misji publicznego radia i telewizji. Mając na uwadze charakter prawny opłat abonamentowych, a przede wszystkim sposób ich ustalania i poboru oraz brak ekwiwalentności świadczenia, tut. organ stwierdza, że przedmiotowe opłaty nie stanowią same w sobie wynagrodzenia (ceny) płaconego przez odbiorców usług. Powyższe dotyczy również dotacji, o których mowa w art. 31 ust. 2 cyt. ustawy o radiofonii i telewizji. W świetle natomiast przepisów regulujących sposób finansowania radiofonii publicznej oraz informacji zawartych we wniosku, należy stwierdzić, że ww. kwoty otrzymywane ze środków publicznych nie wpływają również bezpośrednio na cenę (kwotę należną) usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Oznacza to, że kwoty dofinansowania uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułów wymienionych w cyt. art. 31 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o RTV, jako nieuzależnione bezpośrednio od wartości (cen) świadczonych usług nie zwiększają obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w rozumieniu cytowanego art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r., zarówno w brzmieniu tego przepisu obowiązującym od 01.06.2005 r. jak i przed tym dniem. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika również, że część usług świadczonych przez podatnika (m. in. usługi polegające na emisji programu radiowego – PKWiU 92.20.11-00.00) jest finansowana wyłącznie ze środków publicznych, o których mowa powyżej tj. opłat abonamentowych i dotacji z budżetu państwa. W konsekwencji należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi, dla których nie jest ustalana cena (świadczenie wzajemne) w rozumieniu cyt. wyżej przepisów art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i art. 11A (1) lit. a VI Dyrektywy, jako świadczone nieodpłatnie i związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego ustalana jest proporcja. Jeżeli jednak podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa powyżej byłaby niereprezentatywna, przysługuje mu prawo do przyjęcia proporcji wyliczonej szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 90 ust. 9 w związku z ust. 8). Zgodnie natomiast z przepisem art. 91 ust. 1 ustawy o VAT podatnik obowiązany jest dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2 - 9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2 – 6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego.Tut. organ, w świetle powołanych przepisów informuje iż zgodnie z art. 91 ust. 1 i 3 ustawy, w rozliczeniu za miesiąc styczeń 2006 r. Jednostka jest obowiązana dokonać korekty odliczonego podatku za 2005 rok, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2 – 6 ustawy . Oznacza to, że w ww. proporcji obliczanej na podstawie rzeczywistych obrotów osiągniętych w roku 2005, nie należy już uwzględniać kwot dotacji (subwencji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 (czyli innych niż związanych z konkretną dostawą lub świadczeniem usług). Powyższe związane jest z uchyleniem przepisu art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r., zgodnie z art. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw - Dz. U. z 23.05.2005 r., Nr 90, poz. 756).
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.