Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-70/06/PK
z 31 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-70/06/PK
Data
2006.07.31
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
kapitał akcyjny
kapitał spółki
kapitał zakładowy
kapitał zapasowy
obowiązek płatnika
płatnik
podwyższenie kapitału
podwyższenie kapitału zakładowego
spółka akcyjna
Pytanie podatnika
Jak należy ustalić podstawę opodatkowania w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego spółki akcyjnej?
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka ma zamiar dokonać podwyższenia kapitału zakładowego. Podwyższenie to nastąpi w drodze przekazania kwot z innych funduszy Spółki, w tym ze środków własnych. Zostanie ono dokonane ze źródeł kapitału rezerwowego i zapasowego poprzez podniesienie wartości nominalnej akcji posiadanych przez dotychczasowych akcjonariuszy Spółki. Kapitały zapasowe Spółki zostały utworzone poprzez:
W związku z tym stanem faktycznym Spółka stoi na stanowisku, iż w podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podlegać będzie jedynie podniesienie kapitału z innych funduszy Spółki pochodzących z zysku z lat ubiegłych. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska Spółki i wyjaśnia: Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 ze zm.), za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są akcje w spółce mającej osobowość prawną. Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej. Wbrew opinii Spółki z zawartego w ww. przepisie określenia "przychód faktycznie uzyskany z tego udziału" nie wynika, iż opodatkowaniu winien podlegać jedynie przychód w wyniku podwyższenia kapitału z wypracowanego przez Spółkę zysku. Kwota określana jako agio jest przekazywana przez akcjonariuszy na rzecz Spółki w momencie nabywania przez nich akcji za cenę wyższą niż wartość nominalna. Cena uiszczona przez akcjonariusza staje się częścią majątku Spółki i jej przekazanie ma charakter definitywny. W związku z tym kwoty przekazywane na kapitał zakładowy są kwotami należącymi do Spółki. Skoro każde podwyższenie kapitału zakładowego z majątku spółki stanowi dla akcjonariusza przychód to brak jest więc podstaw by uznać, iż źródło pochodzenia tego majątku może wpływać na powstanie tego przychodu. Wynika to zarówno z wykładni gramatycznej przepisów przedstawionej powyżej, jak też i z wykładni systemowej. Co prawda Spółka słusznie zauważa, iż art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uprawnia akcjonariuszy do zaliczenia wydatków związanych z podwyższeniem kapitału do kosztów uzyskania przychodu na moment zbycia przedmiotowych akcji. Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z tym samym art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy wydatki na objęcie lub nabycie akcji w spółce są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji). Wydatkiem na nabycie akcji będzie w tym przypadku cena nabycia, w kwocie rzeczywiście zapłaconej, a więc łącznie z tzw. agio. Prezentowana przez Spółkę interpretacja przepisów prowadziłaby więc do dwukrotnego pomniejszania różnych przychodów o tą samą kwotę (o kwotę agio), co byłoby niezgodne z podstawowymi zasadami opodatkowania podatkiem dochodowym. Spółka swoje stanowisko uzasadnia tym, że art. 23 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza z katalogu kosztów zapłacony podatek dochodowy i że w związku z tym akcjonariusz jako podatnik nie ma możliwości zmniejszenia negatywnych skutków związanych z potencjalnym pobraniem podatku w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego z innych funduszy utworzonych z kwot tzw. agio. Jak już wyżej wskazano, przeniesienie na rzecz Spółki kwoty agio może stanowić koszt nabycia akcji przy ich zbyciu, a więc odwrotne przekazanie przysporzenia na rzecz akcjonariusza w postaci podwyższenia kapitału zakładowego Spółki stanowić winno przychód. Skutkiem podwyższenia kapitału zakładowego z majątku spółki zawsze będzie przysporzenie po stronie akcjonariusza, a więc pobranie z tego tytułu podatku nie będzie wywoływało żadnych negatywnych skutków, a będzie jedynie realizacją zasady powszechności opodatkowania. Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy. Należy także wskazać, iż co do zasady opodatkowanie w przypadku osób objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym na terenie Polski będzie wyglądać w sposób opisany powyżej, lecz zgodnie z art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem uzyskania od podatnika certyfikatu rezydencji. Reasumując, w przedmiotowym przypadku podstawą opodatkowania będzie cała kwota przekazana na kapitał zakładowy z kapitałów zapasowych Spółki. Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż interpretacje w pozostałym zakresie którego dotyczy wniosek zostaną wydane w odrębnych postanowieniach. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.