Interpretacja Urzędu Celnego w Rzeszowie
402000-PA-911-11/2006
z 14 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
402000-PA-911-11/2006
Data
2006.07.14



Autor
Urząd Celny w Rzeszowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
biokomponent
szczególny nadzór podatkowy


Pytanie podatnika
ZAPYTANIE 1:Czy produkcja biokomponentów (estrów wyższych kwasów tłuszczowych) musiodbywać się w składzie podatkowym?ZAPYTANIE 2:Czy zużycie tych biokomponentów tylko i wyłącznie do własnych celów napędowych jako samoistne paliwo uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie par. 12 rozp. MF z dnia 26.04.2004 r. W sprawie zwolnień z podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966 z pozn. zm.)?ZAPYTANIE 3:W jakim zakresie stosowany będzie szczególny nadzór podatkowy?ZAPYTANIE 4:Czy wymagane będzie uzyskanie świadectwa jakości bikomponentów wydanego przez akredytowane jednostki certyfikujące?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst Jednolity: Dz. U. Nr 8 z 2005 roku, poz. 60 z późn. zm.), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek strony z dnia 17.05.2006r. (data wpływu 23.05.2006r) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 07.06.2006r., Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie postanawia :
uznać stanowisko podatnika przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem bez numeru z dnia 17.05.2006r., uzupełnionym pismem z dnia 07.06.2006r. podatnik złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Podatnik przedstawił:

I. wątpliwości w zakresie stosowania prawa podatkowego, które - jego zdaniem - wymagają udzielenia pisemnej interpretacji:
1.Czy produkcja biokomponentów ( estrów wyższych kwasów tłuszczowych) musi odbywać się w składzie podatkowym ?
2.Czy zużycie tych biokomponentów tylko i wyłącznie do własnych celów napędowych jako samoistne paliwo uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie §12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego ( Dz.U .Nr 97, poz.966 z późn.zm.) ?
3.W jakim zakresie stosowany będzie szczególny nadzór podatkowy ?
4.Czy wymagane będzie uzyskanie świadectwa jakości biokomponentów wydanego przez akredytowane jednostki certyfikujące ?

II. Stan faktyczny
XXXXXXXXXX prowadząc działalność m.in. w zakresie produkcji materiałów budowlanych oraz transportu krajowego i międzynarodowego, planuje rozpoczęcie produkcji biokomponentów ( estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych), które w całości będą zużywane jako samoistne paliwa tylko i wyłącznie we własnych środkach transportowych oraz maszynach nie dopuszczonych do ruchu drogowego. Produkcja biokomponentów odbywać się będzie na terenie należącym do podmiotu zlokalizowanym w YYYYYY. Jako surowiec do produkcji wykorzystywany będzie alkohol metylowy oraz olej rzepakowy pochodzący z zakupu od pierwszego przetwórcy. Docelowo jednostka planuje rozszerzenie produkcji o tłoczenie oleju z rzepaku pochodzącego z lokalnych rynków rolnych. W składzie podatkowym określana będzie jedynie ilość ( wagowo) i gęstość otrzymanych produktów.

III. Stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie
1.W świetle ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz.U.Nr 29, poz.257 z późn.zm.) estry wyższych kwasów tłuszczowych ( zwane dalej biokomponentami) oraz surowce wykorzystywane do ich produkcji nie są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi - nie są wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy. W związku z tym ich produkcja nie wymaga stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy ( art.26 ust.1 pkt 1 ustawy), a co za tym idzie może odbywać się poza składem podatkowym ( art.30 ust.1 ustawy).Także warunkiem zwolnienia z podatku akcyzowego § 12 ust.1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego) nie jest stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy. W związku z powyższym do produkcji biokomponentow nie jest wymagane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
2. § 12 ust.1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego stanowi, iż biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. nr 199, poz.1934 oraz z 2004 roku Nr 34, poz.293) sa zwolnione z akcyzy. Ustawa o biopaliwach definiuje biokomponenty jako m.in. estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe. Zużycie wyprodukowanych estrów jako samoistne paliwa ( bez dodatkowego komponowania bądź uszlachetniania) wyczerpuje zapisy § 12 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Warunki zwolnienia określone w § 12 ust.2 pkt 1 i 2 oraz 3 dotyczą podmiotów nabywających biokomponenty i nie odnoszą się do ich producentów.
3.Biokomponenty oraz surowce służące do ich produkcji ( wg planowanej technologii alkohol metylowy, olej rzepakowy oraz zasada potasowa) nie są wymienione w § 4 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego jako wyroby podlegające temu nadzorowi. Jedynie rozdział 11 ( § 43 i § 44 tego rozporządzenia) wprowadza ten nadzór w zakresie zgłoszeń produkcyjnych i zużycia biokomponentów i tylko w tym zakresie winien być stosowany.Możliwość sprawowania stałego nadzoru przy wytwarzaniu biokomponentów ( § 43 ust.1) dotyczy sytuacji zużywania do produkcji alkoholu etylowego ( § 6 ust.2 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego).Jak wynika z powyższego , w stosunku do produkcji biokomponentów, w tym konkretnym przypadku nie mają zastosowania także przepisy rozdziału 14 rozporządzenia dotyczącego przeprowadzania urzędowego sprawdzania podmiotu.
4. Zgodnie z art.13 ust.1 ustawy z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach(...) podmioty dokonujące obrotu biokomponentami mają obowiązek posiadania świadectwa jakości biokomponentów wydanego przez akredytowane jednostki certyfikujące. Ustawodawca w art.2 pkt 13 tej ustawy "obrót" definiuje jako sprzedaż lub inną formę zbycia biokomponentów. Zużycie biokomponentów na własne potrzeby jako samoistne paliwo nie wyczerpuje ustawowej definicji obrotu , w związku z powyższym podmiot nie ma obowiązku ubiegania się o uzyskanie świadectw jakości gotowego produktu.

IV. Stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego Naczelnik Urzędu Celnego postanowił uznać przedstawione przez Podatnika stanowisko za nieprawidłowe, co uzasadnia się następująco:

Ad. 1) W odniesieniu do produkcji estrów metylowych oraz estrów etylowych wyższych kwasów tłuszczowych należy wyjaśnić, iż powinny być one produkowane w składzie podatkowym. Stosownie do postanowień art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, póz. 257 z późn. zm.), produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Zgodnie z art. 26 ust. l pkt l ustawy, pobór akcyzy od tych wyrobów jest wówczas zawieszony.
Na podstawie art. 62 ust. l pkt 2 powołanej ustawy estry wykorzystywane do celów napędowych zalicza się do paliw silnikowych i olejów opałowych, będących wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. W myśl tego przepisu do paliw silnikowych i olejów opałowych, poza wyrobami wymienionymi w poz. 1-12 załącznika nr 2 do w/w ustawy, zalicza się bowiem również pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.
Należy zatem przyjąć, że w zależności od przeznaczenia ww. estrów (na cele napędowe lub opałowe albo cele inne niż napędowe lub opałowe) różny jest ich status z punktu widzenia przepisów akcyzowych. Estry przeznaczone na cele napędowe lub opałowe podlegają opodatkowaniu akcyzą i jako wyroby akcyzowe zharmonizowane muszą być produkowane w składzie podatkowym, niezależnie, np. od tego, czy produkowane są na własne potrzeby, do celów badawczych, czy na sprzedaż. Bez znaczenia jest w tym przypadku również wielkość produkcji ww. wyrobów.
Ad.2) Ustosunkowując się do kwestii zwolnienia od akcyzy paliw ciekłych i biopaliw ciekłych z zawartością biokomponentów na podstawie § 12 ust. l pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, póz. 966 z póżn. zm.) należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest objęcie ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji ww. wyroby - co już podkreślono wyżej - muszą być produkowane w składzie podatkowym. Wprowadzanie tych wyrobów na terytorium kraju winno odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Produkcja przedmiotowych wyrobów lub ich wprowadzanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 12 ust. l ww. rozporządzenia.
Ad.3)Zakres czynności podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu wynika z treści art.6a ust.2 ustawy z dnia 24 lipca 1999 roku o Służbie Celnej ( Dz. U. Nr 156 z 2004 roku, poz. 1641 z późn. zm.). Zgodnie z niniejszym przepisem -szczególnemu nadzorowi podatkowemu podlega m.in. wytwarzanie oraz obrót biokomponentami, określonymi w odrębnych przepisach. Ujęcie biokomponentów (art.6a ust.2 pkt 3 ustawy) w odrębnych jednostkach redakcyjnych oznacza, iż biokomponenty podlegają szczególnemu nadzorowi podatkowemu niezależnie od tego, czy są wyrobami akcyzowymi, czy też za takie wyroby uznać ich nie można. Na podstawie delegacji ustawowej z art.6g ust.1 pkt4 powołanej ustawy o Służbie Celnej , Minister Finansów został upoważniony do określenia sposobu wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego , w szczególności w zakresie określonym w art. 6a ust.2 pkt 3. Powyższa delegacja została wykonana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego ( Dz.U.Nr 65, poz.598 z późn.zm.). Określa ono sposób wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do poszczególnych biokomponentów (§ 1 pkt 4). Szczegółowe regulacje prawne we wskazanym zakresie zostały zawarte , m.in. w Rozdziale 11 powołanego rozporządzenia zatytułowanym "Wykonywanie szczegółowego nadzoru podatkowego w stosunku do estrów metylowych i estrów etylowych wyższych kwasów tłuszczowych". Zgodnie z zapisami zawartymi w tymże rozdziale , podmioty wytwarzające estry metylowe lub estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych oraz podmioty dokonujące ich przerobu lub zużycia w związku z § 6 ust.2 mogą być objęte stałym nadzorem (§ 43 ust.1 rozporządzenia). Stosownie do § 43 ust.2 rozporządzenia, podmiot wytwarzający estry metylowe lub estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem procesów produkcyjnych, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed ich rozpoczęciem, zgłoszenie procesów technologicznych lub wykaz terminów procesów produkcyjnych.
W myśl § 43 ust.3 i 4 rozporządzenia , zmiany w zgłoszeniu lub wykazie , o których mowa w ust.2 , podmiot odnotowuje w zgłoszeniu lub w odpisie wykazu i niezwłocznie zgłasza właściwemu naczelnikowi urzędu celnego lub komórce stałego nadzoru , przy czym zgłoszenie lub wykaz, o których mowa w ust.2, powinny zawierać następujące dane:
1) określenie rodzaju estrów, które maja być produkowane;
2) datę i godzinę rozpoczęcia procesu wytwarzania oraz przekazania estrów do magazynu;
3) ilość i rodzaj surowców użytych do produkcji estrów;
4) przewidywana ilość estrów oraz sposób ustalenia ich ilości.
Ponadto czynności produkcyjne w zakresie procesu wytwarzania estrów, a także przekazywania estrów do magazynu odnotowuje się w prowadzonej przez podmiot dokumentacji produkcyjnej i magazynowej (§ 43 ust.5 rozporządzenia). A zatem w świetle określonych wyżej regulacji prawnych uznać należy, iż podmioty wytwarzające estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych objęte są szczególnym nadzorem podatkowym.
Ad.4) Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934, z późn. zm. ) Minister Gospodarki i Pracy wydał rozporządzenie z dnia 19 października 2005 roku w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów (Dz. U. Nr 218, poz.1845), w którym określił wymagania jakościowe dla biokomponentów. Zgodnie z § 2 rozporządzenia, o którym wyżej mowa - wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów określonych w rozporządzeniu nie stosuje się do biokomponentów wyprodukowanych i wprowadzonych do obrotu zgodnie z przepisami obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, w Turcji lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Bez względu na to, czy podatnik wspomniane biokomponenty zużywał będzie do celów własnych ( wprowadzenie do obrotu wewnętrznego) czy też nie, chcąc skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego - musi spełniać- zgodnie z art. 13 ust. 1 w/w ustawy o biokomponentach wymagania jakościowe potwierdzone świadectwem jakości wydanym przez akredytowane jednostki certyfikujące, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia z dnia 6 stycznia 2004 r. w sprawie określenia akredytowanych jednostek certyfikujących oraz akredytowanych laboratoriów badawczych (Dz.U. Nr 2 poz.12).

Udzielona w postanowieniu interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Zmiana przepisów prawa obowiązujących w dniu wydania przedmiotowej interpretacji, wywołuje ten skutek, iż niniejsza interpretacja traci na aktualności. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj