Interpretacja Podlaskiego Urzędu Skarbowego
P-I/443/55/BŚ/06
z 3 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-I/443/55/BŚ/06
Data
2006.10.03



Autor
Podlaski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR


Słowa kluczowe
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
zmniejszenie podatku należnego
zryczałtowany zwrot podatku


Pytanie podatnika
Czy 5% zryczałtowany zwrot podatku zawarty w opłatach za przekroczenie indywidualnych ilości referencyjnych zwiększy w Spółdzielni – nabywcy produktów rolnych, podatek naliczony, służący odliczeniu od podatku należnego?


Wnioskiem z 3.07.2006 r. (data wpływu 6.07.2006 r.) Spółdzielnia Mleczarska zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:Spółdzielnia nabywa produkty rolne (mleko) od rolników ryczałtowych i wystawia faktury VAT RR. Jest jednocześnie sprzedawcą kupionych przez rolników towarów i usług (wzajemna sprzedaż towarów i usług). Warunek zapłaty należności z faktury VAT RR dotyczy tej części, która stanowi różnicę między kwotą należności z tej faktury, a kwotą należności za towary i usługi nabyte przez rolnika ryczałtowego u wystawcy faktury VAT RR. Rolnicy nabywają w Spółdzielni produkty mleczarskie, pasze, paliwo, usługi badania mleka, zaliczki, które przekazywane są na rachunek bankowy dostawcy ryczałtowego.

Ponadto na podmioty skupujące nałożono zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych obowiązek potrącania od rolników – dostawców mleka i przekazywania na konto Agencji Rynku Rolnego opłat za przekroczenie indywidualnych przyznanych każdemu rolnikowi limitów dostaw.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółdzielnia wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następujacym zakresie:

Czy 5% zryczałtowany zwrot podatku zawarty w opłatach za przekroczenie indywidualnych ilości referencyjnych zwiększy w Spółdzielni – nabywcy produktów rolnych, podatek naliczony, służący odliczeniu od podatku należnego?

Zdaniem Spółdzielni, jednym z warunków jakie musi spełnić nabywca produktów rolnych, aby 5% zryczałtowany zwrot podatku mógł zwiększyć podatek naliczony podlegający odliczeniu od podatku należnego, jest zapłata należności za produkty rolne obejmująca również zryczałtowany zwrot podatku na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego w ustawowym terminie. Warunek dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę pomiędzy kwotą należności za dostarczone mleko a kwotą należności za towary i usługi dostarczane rolnikom ryczałtowym przez nabywców produktów rolnych. Potrącana obligatoryjnie kwota opłaty za przekroczenie indywidualnych ilości referencyjnych jest przechowywana na rachunku bankowym Spółdzielni, a następnie przekazywana na konto Agencji Rynku Rolnego.Spółdzielnia świadczy w tym konkretnym przypadku usługę pośrednictwa na rzecz rolnika ryczałtowego, przekazując w jego imieniu środki na rzecz Agencji. Gdyby nie obarczano Spółdzielni takim obowiązkiem cała kwota należności byłaby przekazywana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a rolnik musiałby opłatę indywidualnie przekazywać na konto ARR.

Według Spółdzielni, usługa pośrednictwa mieści się w kategorii usług dostarczanych rolnikom ryczałtowym, a 5% zryczałtowany zwrot podatku mieszczący się w kwocie opłat za przekroczenie przyznanych rolnikom limitów zwiększa w Spółdzielni podatek naliczony służący odliczeniu od podatku należnego.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

W stanie prawnym, obowiązującym od 01.05.2004 r. do dnia wejścia w życie ustawy z 13.07.2006 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 143, poz. 1029), tj. do 09.08.2006 r., zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; zmiana ostatnia: Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484), zryczałtowany zwrot podatku zwiększał u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty.

Warunkiem skorzystania z powyższego uprawnienia (art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT) była między innymi zapłata należności za nabyte produkty rolne, obejmująca kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego.

Wymóg dokonania rozliczeń za pośrednictwem rachunku bankowego, na podstawie art. 116 ust. 8 i ust. 9 nie dotyczył przypadków gdy należności z tytułu dostaw produktów rolnych zostały skompensowane z:
– należnościami za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych,
– potrąceniami z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonanymi przez podatnika nabywającego te produkty.
Katalog kompensat określony w w/w art. 116 ust. 8 i ust. 9 ustawy o VAT nie obejmował należności i potrąceń nie związanych z towarami i usługami sprzedawanymi przez nabywców produktów rolnych, tj. np. kwot wierzytelności podlegających cesji, kar umownych, kar wynikających z innych przepisów prawa ani też sum egzekucyjnych.

W związku z powyższym, Spółdzielnia jako nabywca produktów rolnych od rolnika ryczałtowego, rozliczając podatek od towarów i usług, mogła powiększyć podatek naliczony tylko o taką kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, jaka odpowiadała procentowi kwoty przekazanej na rachunek bankowy rolnika w stosunku do całej kwoty należności za produkty rolne, obejmującą również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług dokonana zmianą ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. umożliwia nabywcom korzystanie z prawa do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku rolnikom ryczałtowym również w sytuacji potrącenia kar za przekroczenie przez nich limitów dostaw. Uprawnienie to wynika z art. 1 w/w ustawy nowelizującej ustawę o podatku od towarów i usług, na mocy którego dodano do art. 116 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ust. 9 a, zgodnie z którym przez należność za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu rozumie się również potrącenia z zapłaty należności za dostarczone mleko opłat określonych w art. 33 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2081 z późn. zm.; zmiana ostatnia Dz. U z 2006r. Nr 50, poz. 363).

Reasumując, w okresie od 1.05.2004 r. do 09.08.2006 r, przekazanie przez Spółdzielnię zapłaty za produkty rolne na konto właściwego organu państwowego, tj. Agencji RiMR, tytułem opłat określonych w ustawie o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych, pomimo iż dokonane w ramach obowiązków wynikających z przepisów prawa, nie uprawniało Spółdzielni do zwiększenia podatku naliczonego o kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku, gdyż nie był spełniony jeden z podstawowych warunków określonych w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku VAT, tj. zapłata należności nie nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego. Uprawnienie takie przysługuje Spółdzielni od 10.08.2006 r., tj. od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (art.2).

Mając powyższe na uwadze organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja została udzielona w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółdzielnię we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj