Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie
I.US.PB-4/415/60/T/2006
z 27 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I.US.PB-4/415/60/T/2006
Data
2006.07.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
arbitraż
diety
wynagrodzenia
zamówienie publiczne
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawów, którzy uważają, iż wynagrodzenia za wykonywane czynności arbitra i obserwatora z listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, według stanu prawnego obowiązującego w okresie pełnienia przez Nich tych funkcji, wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2.280 zł.


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pismem z dnia 14.04.2006 r., (wpływ do Urzędu 04.05.2006 r.) Podatnicy wystąpili do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Wnioskodawcy począwszy od września 2004 r., pełnią funkcję arbitrów z listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, ze sprawowaniem tej funkcji zawiązane jest również wykonywanie czynności obserwatora w postępowaniach w sprawie zamówień publicznych, z tytułu pełnionych funkcji arbitra oraz obserwatora przysługuje wynagrodzenie, stosownie do przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych.

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawcy formułują stanowisko, iż wynagrodzenia za wykonywane czynności arbitra i obserwatora, według stanu prawnego obowiązującego w okresie pełnienia przez Nich tych funkcji, wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości nie przekraczającej miesięcznie 2.280 zł. Jako podstawę prawną wyrażonego stanowiska powołują przepis art. 13 pkt 5 oraz art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym i obowiązującym w latach 2004 - 2005 i w dniu wydania niniejszej interpretacji stanie prawnym, stanowisko wyrażone przez Wnioskodawców jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • art. 9 ust. 1 oraz art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawców, uzasadnionej w sposób następujący:

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Według generalnej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody, a wyjątki od tej zasady są ściśle określone we wskazanych przepisach.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy wymienia źródła przychodów, a ich definicje następne przepisy ustawy.

Prawidłowe rozstrzygnięcie, będące przedmiotem niniejszej interpretacji, wymaga w pierwszej kolejności zakwalifikowania wskazanych przez Podatników dochodów do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Źródłem dochodów wskazanym przez Wnioskodawców są wykonywane czynności arbitra i obserwatora w postępowaniu w sprawach zamówień publicznych.

Funkcje te pełnią osoby na zasadach i warunkach określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.), przy czym przepisy dotyczące obserwatorów (art. 177 i art. 178) uchylone zostały z dniem 25 maja 2006 r. na mocy przepisu art. 1 pkt 81 ustawy z dnia 7 kwietnia 2006 r., o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. Nr 79, poz. 551).

Z przepisów rozdziału 5 działu V (art. 172 - 176) ustawy - Prawo zamówień publicznych wynika m.in., iż wpisu na listę arbitrów dokonuje Prezes Urzędu w drodze decyzji administracyjnej. Wpis następuje po zdaniu egzaminu przed komisją egzaminacyjną powołaną przez Prezesa Urzędu.

Do zadań arbitrów należy rozpatrywanie odwołań od oddalenia lub odrzucenia protestów wnoszonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Za wykonywane czynności arbitrowi przysługuje wynagrodzenie. Arbiter podlega ochronie prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

Do rozpoznania odwołania Prezes Urzędu wskazuje z listy zespół trzech arbitrów (art. 186 ust. 1 ustawy). Zespół orzeka wyrokiem o oddaleniu odwołania lub jego uwzględnieniu, natomiast w pozostałych przypadkach wydaje postanowienie (art. 191 ust. 1 ustawy).

Do zadań obserwatorów, jak stanowiły uchylone przepisy art. 177 i 178 powołanej ustawy, należała kontrola niektórych zamówień, polegająca na obecności w trakcie prac komisji przetargowej oraz sporządzeniu informacji o przebiegu prac, przedstawianej kierownikowi zamawiającego i Prezesowi Urzędu.

Prezes Urzędu wyznaczał obserwatorów spośród osób wpisanych na listę arbitrów i pokrywał ich wynagrodzenie za wykonywane czynności.

Status Prezesa Urzędu określa przepis art. 152 ust. 1 cyt. ustawy, stanowiący, iż jest on centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach zamówień publicznych.

Zarówno charakter zadań, jak i tryb wyznaczania arbitrów i obserwatorów kwalifikują ich wynagrodzenia do źródeł przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią powołanego przepisu, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Nie ulega wątpliwości, iż arbitrzy, a poprzednio również obserwatorzy, powoływani są przez organ administracji państwowej do wykonywania czynności wymagających niezbędnej wiedzy specjalistycznej potwierdzonej egzaminem.

Nie znajduje natomiast uzasadnienia stanowisko Wnioskodawców odnośnie zakwalifikowania wynagrodzeń za czynności arbitrów i obserwatorów do źródeł przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do treści powołanego przepisu, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane prze osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Aczkolwiek nie ma legalnej definicji wyrażenia "obowiązki obywatelskie i społeczne" w przepisach podatkowych ani też w innych przepisach prawa, to w oparciu o orzecznictwo sądowe należy przyjąć, iż:

  • o pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych, a nie np. osoba odpłatnie świadcząca usługi eksperckie lub wykonująca obowiązki zawodowe,
  • z pełnieniem obowiązków społecznych mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności, instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie.

Tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych.

Eksperckie czynności arbitrów i obserwatorów, wykonywane za wynagrodzeniem, nie mogą być zatem traktowane jako czynności związane z pełnieniem obowiązków obywatelskich lub społecznych.

Konsekwentnie, do wynagrodzeń arbitrów i obserwatorów, nie mają zastosowania wskazane przez wnioskodawców przepisy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis ten bowiem stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Zatem konkludując, świadczenia otrzymywane przez arbitrów w związku z wykonywaniem określonych zadań (orzecznictwo w sprawach o zamówienia publiczne) jak i obserwatorów (udział i sporządzenie informacji o przebiegu prac komisji) stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście, określony w powołanym wyżej przepisie art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W oparciu o powyższe stwierdzić należy, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie - zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj