Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/112/2006/PP/443/58/2006
z 25 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/112/2006/PP/443/58/2006
Data
2006.09.25



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia


Słowa kluczowe
faktura VAT
miejsce świadczenia usług
obniżenie podatku należnego
podwykonawstwo
roboty budowlano-montażowe
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
1. Czy Norwegia jako kraj stowarzyszony z UE i należący do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (ekonomicznego) można traktować jako kraj UE w zakresie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ?

2. Gdzie powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT dla polskich firm, to jest dla wykonawcy i podwykonawcy ?

3. Z jaką stawką VAT będą wystawiane faktury oraz jak je należy zaksięgować ?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 01.06.2006 r. (data wpływu do Urzędu 06.06.2006 r.) złożonego przez Pełnomocnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

W dniu 06.06.2006 r. do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Spółki złożony przez Pełnomocnika o interpretację dotyczącą prawa podatkowego w zakresie podatku VAT.

Stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę we wniosku jest następujący : Spółka wykonuje na terenie Norwegii prace budowlano-montażowe na rzecz norweskiego płatnika podatku VAT, siłami własnych pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę. Spółka nie posiada na terenie Norwegii zakładu. W najbliższym czasie Spółka zamierza zlecić wykonanie części robót polskim podwykonawcom, płatnikom podatku VAT w Polsce.

    Pytanie podatnika brzmi:
  1. Czy Norwegię jako kraj stowarzyszony z Unią Europejską i należący do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Ekonomicznego) można traktować jako kraj Unii Europejskiego w zakresie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą?
  2. Gdzie powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT dla polskich firm, to jest dla wykonawcy i podwykonawcy ?
  3. Z jaką stawką VAT będą wystawiane faktury oraz jak je należy zaksięgować ?
    Stanowisko Spółki:Podatnik uważa, że:
  1. Polski podwykonawca robót budowlanych wystawi na rzecz polskiego wykonawcy fakturę na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy w związku z art. 27 ust. 2 pkt 1 – bez podatku.
  2. Polski Wykonawca wystawi na rzecz norweskiego nabywcy fakturę na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 na cały zakres wykonywanych robót i usług – bez podatku. Obowiązek podatkowy w powyższym zakresie po stronie wykonawcy i podwykonawcy sprowadzi się do wystawienia ww. faktur pod rządami polskiego prawa, natomiast obydwa podmioty mają prawo do obniżenia i zwrotu różnicy podatku należnego z tytułu zakupów towarów i usług związanych z wykonaniem usług.Natomiast jeżeli usługobiorcą jest podmiot nie będący podatnikiem zobligowanym do rozliczania tego podatku (osoba fizyczna), wówczas świadczący usługę musi dopełnić formalności rozliczenia tego podatku w państwie, w którym została wykonana usługa.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pierwszego pytania Podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, natomiast w myśl art. 2 pkt 3 tej ustawy przez terytorium Wspólnoty rozumie się terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej. Norwegia nie jest zatem krajem wchodzącym w skład terytorium Wspólnoty dlatego w świetle ustawy o podatku VAT należy traktować ją jako terytorium państwa trzeciego – art. 2 pkt 5.

Zgodnie z art. 27 ust. 1ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami – art. 27 ust. 2 pkt 1, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego – miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Zatem miejsce świadczenia usług w przypadku transakcji transgranicznych nie zostało uzależnione od kraju, na terenie którego są one wykonywane – kraju członkowskiego Unii Europejskiej czy też terytorium kraju trzeciego. W świetle powyższego miejscem świadczenia przez Spółkę usługi budowlano-montażowej związanej z nieruchomościami położonymi na terytorium Norwegii zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku VAT jest miejsce położenia nieruchomości tj. Norwegia.

W odpowiedzi na drugie pytanie Wnioskodawcy Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o podatku VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży również w przypadku świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych usług jest terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku o podobnym charakterze.

Zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 798).

W myśl § 27 ust. 1 w/cyt. rozporządzenia przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Natomiast zgodnie z § 27 ust. 2 faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Zatem zarówno wykonawca usługi opisanej we wniosku jak i podwykonawcy tej usługi (na podstawie umowy o roboty budowlane na terenie Norwegii) nie wykazują na wystawianych fakturach stawek i kwot podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, wykazują natomiast wartość netto świadczonej usługi. Wartość ta powinna być wykazana w pozycji nr 21 deklaracji VAT-7 (wersja 9) bądź VAT-7K (wersja 3) zarówno przez wykonawcę jak i podwykonawców usługi.

Podatnik ma prawo zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Jak wynika z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Tak więc świadczenie usług poza terytorium kraju jako czynność podlegająca udokumentowaniu fakturą VAT oraz wykazaniu w deklaracji VAT-7 bądź VAT-7K powinna być zaewidencjonowana w ewidencji sprzedaży VAT, natomiast zakupy towarów i usług udokumentowane fakturami VAT, od których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwota zwrotu bezpośredniego różnicy podatku zgodnie z art. 87 ust. 3 ustawy o VAT) powinny być zaewidencjonowane w rejestrze zakupów VAT.

Omówione zasady rozliczania dotyczą zarówno podwykonawców jak i wykonawców robót budowlano-montażowych. Wykonawcy, świadcząc usługi związane z nieruchomościami położonymi na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju są usługodawcami. Podwykonawcy również są usługodawcami usług, których miejscem opodatkowania jest kraj położenia nieruchomości, której usługa dotyczy. Zgodnie z powyższymi uregulowaniami usługa wykonana przez generalnego wykonawcę, jak i podwykonawców na podstawie umowy o roboty budowlano-montażowe nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług tak więc w kraju nie powstanie u tych podatników obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT.

Miejscem opodatkowania podatkiem od wartości dodanej opisanych usług budowlano-montażowych będzie Norwegia, zatem w Norwegii należy odprowadzić ten podatek zgodnie z uregulowaniami tamtejszego prawa podatkowego dotyczącego podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z treści pisma, wykonawca usługi jest świadczącym usługę budowlano-montażową a po części pośrednikiem odsprzedającym wyświadczone przez inne podmioty usługi, w celu dokonania rozliczenia z zagranicznym nabywcą tych usług. W celu zafakturowania usługi zrealizowanej bezpośrednio – jak wskazano na wstępie – generalny wykonawca w zakresie wykonanych przez siebie usług wystawi fakturę określoną w art. 106 ust. 2. Wartość zakupionych usług obcych natomiast podlega odsprzedaży, a generalny wykonawca obowiązany jest w tym zakresie je refakturować. Przepisy ustawy VAT oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminu „refakturowanie”. W praktyce „refakturowanie” polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania marży, a wszystkie dane na „refakturze”, a dotyczące usługi: cena, stawki podatku są identyczne jak na fakturze wystawionej przez usługodawcę. O refakturowaniu można mówić tylko wtedy jeśli strony łączy umowa określająca sprzedaż usług zasadniczych, natomiast refakturowanie jest jedynie sprzedażą uboczną służącą wykonaniu tych usług. Ponadto adresat refaktury winien być równocześnie odbiorcą refakturowanych usług oraz pomiędzy odbiorcą i wystawcą refaktury istnieje umowa, z której wynika, że taka usługa jest przedmiotem świadczenia i odrębnego fakturowania.

W związku z powyższym po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach podziela stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj