Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni
PD-2/4111/415-0060/06
z 17 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-2/4111/415-0060/06
Data
2006.03.17



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
księgowanie kosztów
metoda kasowa
remanent końcowy


Pytanie podatnika
Czy wydatki związane z zakupem materiałów do usług sprzątania należy księgować w kolumnie 10 /w momencie zakupu/ czy 14 w momencie zapłaty?
Czy materiały zużywane do usług sprzątania należy ujmować w remanencie końcowym?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz.U. Z 2005r. Nr 8 poz.60 z późn.zm/ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.12.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów środków czystości zakupionych do świadczenia usług sprzątania i sporządzania remanentu końcowego

stwierdzam, że:

  • stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe zarówno co do sposobu księgowania zakupionych środków czystości jak i faktu nie sporządzania remanentu końcowego

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w prowadzonej działalności gospodarczej, której przedmiotem jest sprzątanie i czyszczenie obiektów oraz handel zużywa Pan środki czystości takie jak mleczka, płyny, proszki. Wskazał Pan, iż podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi metodą kasową.

Zwraca się Pan z zapytaniem:

  1. czy wydatki związane z zakupem materiałów do świadczenia usług sprzątania i czyszczenia obiektów należy księgować w kolumnie 10 /zakup towarów handlowych i materiałów/ w momencie ich otrzymania czy w kolumnie 14 /pozostałe wydatki/ w momencie poniesienia wydatku czyli zapłaty
  2. czy materiały zużywane do sprzątania należy ujmować w remanencie końcowym, o którym mowa w art.24 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie z Pana stanowiskiem zakup materiałów zużytych przy świadczeniu usług sprzątania powinno księgować się w momencie poniesienia wydatku czyli zapłaty w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wg Pana oceny środki te nie kwalifikują się do materiałów podstawowych czy pomocniczych, o których mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Mając na uwadze powyższe nie ma obowiązku ujmowania ich w remanencie końcowym.

Ad.1.

Stosownie do treści § 2 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów /Dz.U. Nr 152 poz.1475 z późn.zm/ osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w art.24 a ust.1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej ?ustawą o podatku dochodowym? są obowiązane prowadzić księgę, z zastrzeżeniem ust.2, według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2.

Termin oraz sposób dokonywania zapisów w księdze wydatków ponoszonych przez podatnika związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą uzależniony jest od ich rodzaju tzn. czy wydatki dotyczą zakupu materiałów podstawowych oraz towarów handlowych czy pozostałych wydatków.

Zgodnie z §17 ust.1 ww. rozporządzenia zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

W myśl §17 ust.2 ww. rozporządzenia zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się z zastrzeżeniem §20 i 30,jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art.22 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów kolumna 10 przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Kolumna 14 przeznaczona jest do wpisywania pozostałych kosztów, z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art.23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.

Za towary handlowe, materiały podstawowe i materiały pomocnicze stosownie do §3 ww. rozporządzenia uważa się odpowiednio:

  • towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym;
  • materiałami / surowcami / podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu;
  • materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości;

Mając na uwadze, iż zużywane przez Pana środki czystości nie spełniają definicji towarów handlowych ani materiałów stanowią zatem pozostałe wydatki ewidencjonowane w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art.22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz.176 z późn.zm/ kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23 ww. ustawy.

Stosownie do treści art.22 ust.4 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust.5 i 6 są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Zatem zasadą jest uznawanie wydatków za koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia /metoda kasowa/. Jednak ustawodawca wprowadził wyjątki od tej zasady.

W myśl art.22 ust 5 ww. ustawy u podatników prowadzących księgi rachunkowe /handlowe/ koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku podatkowym, w którym zostały poniesione /metoda memoriałowa/.

Zgodnie z art.22 ust.6 ww. ustawy zasada określona w ust.5 ma zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

Z treści złożonego pisma wynika, iż podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi Pan metodą kasową, zatem wydatki zawiązane z zakupem środków czystości zużywanych przy świadczeniu usług sprzątania winny być księgowane w kolumnie 14 w momencie ich poniesienia.

Ad.2

Na podstawie art.24 ust.2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art.14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów /surowców/ podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

W myśl §27 ust.1 ww. rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów /surowców/ podstawowych, pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej ?spisem z natury, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w roku podatkowym, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz fakt, iż zużywane przy świadczeniu usług sprzątania środki czystości nie mieszczą się w ww. kategoriach nie jest Pan obowiązany do ujmowania ich w remanencie końcowym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj