Interpretacja Urzędu Celnego w Gdańsku
322000-RPA-9119-11/06/AW-8
z 18 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
322000-RPA-9119-11/06/AW-8
Data
2006.10.18
Autor
Urząd Celny w Gdańsku
Temat
Podatek akcyzowy
Słowa kluczowe
armator
paliwo
żegluga
Pytanie podatnika
Czy przedstawiony przez podmiot przypadek dostawy paliwa żeglugowego wiąże się z koniecznością zastosowania dokumentacji oraz przepisów prawa podatkowego? Dotyczy dostawy wewnątrzwspólnotowej, armatora polskiego, bandery z kraju trzeciego, zasięg żeglugi unijny.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.): - uznaję za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów podatkowych, w zakresie dotyczącym podatku akcyzowego, w części ?akcyza?, - uznaję za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów podatkowych, w zakresie dotyczącym podatku akcyzowego, w części ?dokument ADT?. U Z A S A D N I E N I E Wniosek podatnika dotyczył udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego ? rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.). Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Sp. z o.o. prowadzi odsprzedaż paliw żeglugowych (spółka jest podmiotem, o którym mowa w § 8 ust. 3 pkt 2 w/w rozporządzenia). Sprzedaż ta związana jest z bezpośrednimi dostawami paliw ze składu podatkowego X. na jednostki pływające. Paliwa te zakupywane są od Spółki, przy czym przeniesienie własności w ramach transakcji zakupu związane jest z paliwami, które nie opuszczają składu podatkowego X. W związku z powyższym, podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy przedstawione przez podmiot przypadki dostaw paliwa żeglugowego wiążą się z koniecznością zastosowania dokumentacji w sposób określony w stanowisku zaprezentowanym przez Stronę we wniosku. Zdaniem podatnika w przypadku określonym przez podmiot jako ?wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów? (armator polski, bandera kraju trzeciego, zasięg żeglugi - unijny), w dostawie paliwa żeglugowego na jednostki pływające: - możliwe jest zastosowanie zwolnienia od akcyzy na podstawie § 8 w/w rozporządzenia ? po uzyskaniu oświadczenia płatnika / armatora stwierdzającego, że wyroby zostaną wykorzystane na cele uprawniające do zwolnienia, - nie jest wymagany dokument ADT. W odpowiedzi na Państwa zapytanie z dnia 20.06.2006 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Gdańsku, w oparciu o przepisy prawa podatkowego, wyjaśnia co następuje: Zgodnie z § 8 ust. 1 w/w rozporządzenia zwolnieniu podlega sprzedaż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz energię elektryczną wytwarzaną na pokładzie statku. Wyłączenia z przedmiotowego zwolnienia zostały zawarte w ust. 2 w/w przepisu prawa. Przepis art. § 8 ust. 3 w/w rozporządzenia przewiduje, iż uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot dokonujący zakupu olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02-50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi, który:
Zgodnie z § 8 ust. 4 przywołanego rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży podmiotowi, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:
W związku z powyższym, aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia z akcyzy, Spółka z o.o., jako podmiot dokonujący odsprzedaży przedmiotowego towaru, na podstawie § 8 ust. 4 pkt 3 w/w rozporządzenia, jest zobowiązana do spełnienia wszystkich niezbędnych wymagań określonych w w/w przepisach prawa, czyli nie tylko (jak sugeruje Strona w swoim wniosku) do uzyskania oświadczenia, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 6 tego rozporządzenia. Ponadto należy wskazać, iż dostawa paliwa żeglugowego na statek w polskim porcie morskim nie jest ?wewnątrzwspólnotową dostawą towarów? w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sytuacji nie występuje przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, tylko dostawa zaopatrzenia na statek. Towar w postaci paliwa zostaje bowiem zużyty na jednostce pływającej podczas wykonywania rejsu, w związku z czym nie jest on dostarczany do odbiorcy z państwa członkowskiego. W kwestii dokumentu ADT ? nie jest on wymagany z punktu widzenia firmy Sp. z o.o., gdyż podmiot ten nie posiada statusu składu podatkowego (zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19.04.2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ? Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm. ? podmiotem uprawnionym do otrzymania i wystawienia dokumentu ADT jest prowadzący skład podatkowy). Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dniu wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie informuję, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.