Interpretacja Izby Celnej w Warszawie
440000-PA-9116-216/06/447/GK
z 4 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
440000-PA-9116-216/06/447/GK
Data
2006.08.04



Autor
Izba Celna w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
akcyza
biokomponent
biopaliwo
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
"Czy Spółka jest zobowiązana do zapłaty akcyzy za kupowane biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw? Czy przedstawiony projekt oświadczenia składanego sprzedawcy, iż biokomponenty zostaną zużyte do produkcji paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych jest zgodny z § 12 ust.2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego?


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1, w związku z art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r., Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 19.04.2006r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie nr 441000-PAI-91001-4b/06/536/EU z dnia 07.04.2006r. stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika, w zakresie zgodności procedury nabycia biokomponentów z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego z przepisami ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), a w szczególności z § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz.U. Nr 97, poz.966 z późn.zm.)

- utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie.

U Z A S A D N I E N I E

Jak wynika z akt sprawy, Sp. z o.o. zwana dalej Podatnikiem, pismem z dnia 11.01.2006r. stosownie do art. 14a Ordynacji podatkowej, wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Podatnik przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż Spółka zamierza nabywać od krajowych podmiotów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm.). Biokomponenty będą kupowane w składzie podatkowym sprzedającego i przemieszczane do innego składu podatkowego na terenie kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na dokumencie ADT, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), celem dodania do paliw silnikowych.

Zdaniem Spółki warunki zwolnienia biokomponentów zostały szczegółowo opisane w § 12 ust. 2 ww. rozporządzenia. Spółka jest zdania, że w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 27 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 12 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia będzie zwolniona z akcyzy od kupowanych biokomponentów oraz uprawniona do dodawania ich do paliw i zwolnień od podatku akcyzowego.

Jednym z warunków zwolnienia z akcyzy biokomponentów jest dołączenie przez podmiot uprawniony do zwolnienia sprzedawcy oświadczenia stwierdzającego, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych. Spółka przedstawia w załączeniu projekt takiego oświadczenia i uważa, że jego treść jest zgodna z § 12 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów.

W dniu 7 kwietnia 2006r. Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie wydał postanowienie nr 441000-PAI-9100I-4b/06/536/EU uznając stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie wskazał, że brak przepisów dotyczących wymagań jakościowych dla biopaliw powoduje, iż w aktualnym stanie prawnym złożenie powyższego oświadczenia nie uprawnia Spółki do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku zakupu biokomponentów przeznaczonych do produkcji biopaliw oraz przytoczył przepisy prawa, na podstawie których zwolnienie takie nie może mieć zastosowania.

Pismem z dnia 19.04.2006r. Podatnik złożył zażalenie na powyższe postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie.

W zażaleniu na postanowienie Spółka zwróciła się o zmianę zaskarżonego postanowienia poprzez uznanie przedstawionego przez Spółkę stanowiska w zakresie zgodności procedury nabycia biokomponentów z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego z przepisami ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), a w szczególności z § 12 ust .1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego za prawidłowe.

Podatnik zarzuca organowi podatkowemu I instancji, iż udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika, naruszył § 12 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w związku z art.6 ust.2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz.U. Nr 34 poz. 293 z późn.zm.) w związku z art. 120 Ordynacji podatkowej poprzez niewłaściwą i pozbawioną podstawy prawnej interpretację.

Ponadto Spółka podnosi, że zgodnie z art.2 Aktu Dotyczącego Warunków Przystąpienia Republiki Polskiej do Unii Europejskiej, od dnia przystąpienia Polska jest związana postanowieniami traktatów założycielskich i aktów przyjętych przez instytucje Wspólnot i Europejski Bank Centralny przed dniem przystąpienia, postanowienia te są stosowane w nowych państwach członkowskich zgodnie z warunkami określonymi w tych traktatach i w niniejszym Akcie. Ponadto zgodnie z art. 91 ust.3 Konstytucji RP prawo stanowione przez organizację międzynarodową jaką jest Unia Europejska jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami krajowymi.

Zdaniem Spółki w tym kontekście, w braku przepisów krajowych ustalających wymagania jakościowe dla tzw. biopaliw, zastosowanie będą miały postanowienia Dyrektywy 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 w brzmieniu ustalonym Dyrektywą 2003/17/WE z dnia 3 marca 2003r. odnoszącej się do jakości benzyny i olejów napędowych ( Dz.Urz. UE z 28.12.1998 L.350/58).

Przy piśmie nr 441000-PAI-91162-14/06/1997/EU z dnia 28.04.2006r. Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie przesłał do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie zażalenie Podatnika na postanowienie nr jw., zauważając jednocześnie, iż nie znalazł podstaw do uznania zarzutów Podatnika.

Po rozpatrzeniu akt niniejszej sprawy Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, co następuje.

W zażaleniu z dnia 11.01.2006r. Podatnik nie zgadza się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie zawartym w postanowieniu nr 441000-PAI-9100I-4/06/536/EU z dnia 07.04.2006r. uznającym stanowisko Podatnika w zakresie zgodności procedury nabycia biokomponentów z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego z przepisami ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), a w szczególności z § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego za nieprawidłowe.

Odnosząc się do zarzutu niewłaściwej i pozbawionej podstawy prawnej interpretacji postanowień § 12 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) w związku z art.6 ust.2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych ( Dz.U. Nr 34, poz.293 z późn.zm.) Dyrektor Izby Celnej w Warszawie zauważa, że zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz.U. z 2006r. Nr 72, poz.500 z późn.zm.) zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. nr 199, poz. 1934 z późn. zm.) wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

Zgodnie z ust. 2 ww. paragrafu, zwolnienie powyższe ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający biokomponenty dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych oraz będzie posiadał zaświadczenie potwierdzające zamówienie na odbiór przez podatnika biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, a nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto podmiot korzystający ze zwolnienia jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wskazującej na sposób wykorzystania biokomponentów.

Z powyższego wynika, że podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jest m.in. producent paliw ciekłych z zawartością biokomponentów po spełnieniu wymogów określonych w ust. 2 i ust. 3 pkt 1 tego paragrafu pod warunkiem, że zakupi je ze składu podatkowego na terenie kraju.

Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego za zakupione biokomponenty, które będzie zużywać w procesie produkcji wtedy gdy ich nabycie odbędzie się z pominięciem lub naruszeniem procedury opisanej w § 12 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a także w przypadku zużycia biokomponentów do biopaliw ciekłych, których to obrót, zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 34, poz. 293 z późn. zm.) jest zabroniony jeżeli nie spełniają wymagań jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3 lub art. 5 ust. 3 tej ustawy.

Z uwagi na fakt, że minister właściwy do spraw gospodarki nie określił dotychczas wymagań jakościowych dla biopaliw, nie może mieć zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego dla biokomponentów przeznaczanych do niedozwolonej przepisami prawa działalności.

Projekt oświadczenia dołączony do wniosku Podatnika zawiera informacje wymagane w § 12 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego i w przypadku zakupu biokomponentów przeznaczonych do produkcji paliw ciekłych z dodatkiem biokomponentów będzie dokumentem prawidłowym do zastosowania zwolnienia, po spełnieniu wymogów § 12 ust. 2 pkt 2, 3 i 4 tego rozporządzenia.

Jednakże z uwagi na brak przepisów dotyczących wymagań jakościowych dla biopaliw należy stwierdzić, iż w aktualnym stanie prawnym złożenie powyższego oświadczenia nie uprawnia Spółki do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku zakupu biokomponentów przeznaczonych do produkcji biopaliw.

Podatnik w zażaleniu podnosi również, iż przy wydaniu decyzji został naruszony przepis art.120 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) poprzez zastosowanie niewłaściwej i pozbawionej podstawy prawnej interpretacji postanowień § 12 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w związku z art.6 ust.2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych.

W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z art. 120 ustawy Ordynacja podatkowa organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa. Podstawą prawną działania organów podatkowych są przepisy prawa w znaczeniu ustalonym w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Organy podatkowe są związane zatem Konstytucją, ustawami, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi oraz rozporządzeniami, zgodnie z art. 87 Konstytucji RP.

Przy wydawaniu interpretacji podatkowej, zgodnie z art.120 ustawy Ordynacja podatkowa organ podatkowy zastosował przepisy prawa materialnego i prawa procesowego. W sprawie podjęto wszelkie działania niezbędne w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy.

W świetle powyższego zarzut naruszenia przepisu art.120 Ustawy Ordynacja podatkowa należy uznać za bezzasadny.

Podatnik w zażaleniu wskazał, że zgodnie z art. 91 ust.3 Konstytucji RP prawo stanowione przez organizację międzynarodową jaką jest Unia Europejska jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami krajowymi.

Odnosząc się do powyższego Dyrektor Izby Celnej w Warszawie zauważa co następuje.

Zgodnie z treścią powyższego przepisu jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami.

Omawiany artykuł przewiduje także sytuację, która powstaje po ratyfikowaniu umowy konstytuującej organizację międzynarodową. Rozstrzyga mianowicie, że prawo przez tę organizację stanowione będzie w Polsce stosowane bezpośrednio i że będzie mu przysługiwało pierwszeństwo w razie kolizji z ustawami.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że do aktów wspólnotowego prawa wtórnego, zgodnie z Traktatem o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej - art. 249 zaliczamy rozporządzenia, dyrektywy, decyzje, zalecenia i opinie.

Dyrektywy skierowane są do państw członkowskich i zobowiązują je do wydania w określonym terminie przepisów krajowych co do treści odpowiadających dyrektywie. Jest to dwustopniowy proces stanowienia prawa.

Dyrektywy wiążą państwa, do których są skierowane, co do celu, jaki należy osiągnąć, pozostawiając mu swobodę wyboru drogi.

Po prawidłowej i całkowitej realizacji dyrektywy władze państwowe i sądy powinny dokonywać wykładni przepisów krajowych w jej świetle.

Dyrektor Izby Celnej w Warszawie zgadza się z Podatnikiem odnośnie funkcjonowania w obrocie prawnym Dyrektywy 98/70/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 13 października 1998r. odnoszącej się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 93/12/EWG. Dyrektywa ta ustala specyfikacje techniczne z powodów związanych ze zdrowiem i środowiskiem mające zastosowanie do paliw przeznaczonych do użytku w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym i silniki z zapłonem samoczynnym - art.1.

Artykuł 13 Dyrektywy zawiera przepisy dotyczące transpozycji do ustawodawstwa krajowego, zgodnie z którymi państwa członkowskie mają obowiązek wprowadzenia w życie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy.

W związku z tym wskazana przez Podatnika w skardze Dyrektywa nie może być zastosowana wprost przez organ podatkowy w przypadku braku przepisów krajowych dotyczących wymagań jakościowych dla biopaliw.

Dyrektor Izby Celnej w Warszawie zauważa ponadto, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzi przypadek kolizji przepisów ustawy o podatku akcyzowym, rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych oraz ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych z Dyrektywą 98/70/WE Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 13 października 1998r. odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 93/12/EWG.

Mając na uwadze stan faktyczny i prawny sprawy, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, że Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie wydając postanowienie stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zasadnie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, a tym samym zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj