Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2140/4111/415/66/06/JSz
z 17 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2140/4111/415/66/06/JSz
Data
2006.11.17



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
budowa
działka pod budowę
kasa mieszkaniowa
plan zagospodarowania przestrzennego
ulga mieszkaniowa
utrata prawa do ulgi
wycofanie oszczędności
zabudowa siedliskowa


Pytanie podatnika
Czy nabywając działkę rolno - leśną o powierzchni 165 arów z prawem do zabudowy siedliskowej i jednorodzinnej spełnię obowiązki wynikające z ulgi "kasa mieszkaniowa" dotyczące zainwestowania oszczędności ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Pani A. B. z dnia 20.08.2006r. (data wpływu 22.08.2006r.) uzupełnionego w dniu 22.08.2006r. (data wpływu uzupełnienia 24.08.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wydatkowania środków pieniężnych zgromadzonych w ramach systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej na zakup działki rolno - leśnej z prawem do zabudowy siedliskowej i jednorodzinnej
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu, postanawia uznać za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 20.08.2006r. (data wpływu 22.08.2006r.) Pani A. B. wystąpiła do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 22.08.2006r. w zakresie opłaty skarbowej (data wpływu uzupełnienia 24.08.2006r.).

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę oraz stanowisko w sprawie:

Od roku 2000 oszczędzałam przez 3 lata w kasie mieszkaniowej i skorzystałam ze stosownych odpisów podatkowych. Obecnie pracuję w Warszawie i chciałam kupić mieszkanie. Dyspozycję wycofania pieniędzy z konta kasy wydałam w kwietniu 2006r. chcąc dokonać pierwszej wpłaty na rzecz nowego mieszkania. Niestety deweloper podniósł znacząco cenę i nie posiadałam na pozostałą kwotę zdolności kredytowej.
Chcąc rozwiązać swoje problemy mieszkaniowe postanowiłam kupić działkę i rozpocząć budowę domu. Planuję uzyskać pozwolenie na budowę do końca 2006 roku.
Obecnie podpisałam wstępną umowę na zakup działki w gminie P. w miejscowości J.. Działka ta zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest działką rolno - leśną o powierzchni 165 arów z prawem zabudowy mieszkaniowej zagrodowej i jednorodzinnej (w załączeniu do wniosku przedstawiono kopię zaświadczenia z Urzędu Gminy w P.). Cena działki to 60 tys. plus opłaty notarialne. Moje oszczędności zgromadzone w kasie mieszkaniowej to 36 tys. plus 956 zł odsetek.
Czy nabywając działkę rolno - leśną o powierzchni 165 arów z prawem do zabudowy siedliskowej i jednorodzinnej spełnię obowiązki wynikające z ulgi "kasa mieszkaniowa" dotyczące zainwestowania oszczędności ?
Zdaniem Podatniczki tak, gdyż w myśl zapisów ustawy z dnia 26 października 1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) tj. art. 8 ust. 2, celami mieszkaniowymi, których mowa w ust. 1, są służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy:
1. nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość,
2. uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego,
3. remont domu albo lokalu, o którym mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania,
4. spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3,
5. nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal kredytobiorcy.
W przypadku Podatniczki jest to wymienione w punkcie 5 nabycie działki budowlanej.
Jako podatnik mam obowiązek zgromadzone systematycznie środki, po upływie zadeklarowanego w umowie okresu oszczędzania, wydatkować na realizację własnych celów mieszkaniowych do końca roku, w którym oszczędności zostały wycofane (2006 rok). Cele mieszkaniowe w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, na które mogą być przeznaczone środki wycofane z kasy wymienione zostały w zacytowanym wyżej przepisie art. 8 ust. 2 tej ustawy i obejmują m. In. nabycie działki budowlanej - bez limitu jej wielkości oraz budowę domu stanowiącego odrębną nieruchomość.
Ustawa z dnia 26 października 1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego nie zawiera definicji "działki budowlanej".Definicja "działki budowlanej" zawarta jest natomiast w przepisie art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem działka budowlana to nieruchomość gruntowa lub działka gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych, wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.
Stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 w/w ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jednakże w myśl art. 4 ust. 2, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania i warunków zabudowy tereny następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.
W moim przypadku jest aktualny i obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego obejmujący opisywaną nieruchomość.

Stanowisko organu podatkowego:

Ulga z tytułu oszczędzania w kasach mieszkaniowych z dniem 1 stycznia 2002r. została skreślona w ramach nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 21 listopada 2001r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509).

Jednak na mocy art. 4 ust. 3 ww. ustawy podatnikom, którzy zawarli umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności według zasad określonych w przepisach o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego i przed dniem 1 stycznia 2002r. nabyli prawo do odliczenia od podatku wydatków poniesionych na cel określony w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r., przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczenia od podatku dalszych kwot wpłaconych oszczędności na kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności wyłącznie na tym samym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w tym samym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, poniesionych od 1 stycznia 2002 r. do upływu określonego przed 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o kredyt kontraktowy.

W myśl przepisu art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, przepis art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002r., ma zastosowanie do wymienionych w nim zdarzeń powstałych po dniu 1 stycznia 2002r.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2001 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-17, jeśli w roku podatkowym podatnik systematycznie gromadził oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Środki wycofane z kasy mieszkaniowej po upływie okresu systematycznego oszczędzania ustalonego w umowie o kredyt kontraktowy muszą być wydatkowane do końca tego roku w którym zostały wycofane. Stosownie bowiem do art. 27a ust. 13 pkt 4 i 5 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2001 r., jeśli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków na systematyczne oszczędzanie, a następnie:
- wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem, gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę,
- przeniósł uprawnienia do rachunku oszczędnościowo-kredytowego na rzecz osób trzecich, z wyjątkiem dzieci własnych lub przysposobionych,
do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Zasady gromadzenia oszczędności, udzielania kredytów kontraktowych, cele systematycznego oszczędzania reguluje ustawa z dnia 26 października 1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 8 ust. 2 powołanej ustawy - celami mieszkaniowymi są służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy:
1. nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość,
2. uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego,
3. remont domu albo lokalu, o którym mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania,
4. spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3,
5. nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal kredytobiorcy.

Cytowana ustawa jak również ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "działka budowlana", nie są również wskazane kryteria, jakimi należy kierować się przy ocenie tego rodzaju nieruchomości. Rozstrzygnięcia tej kwestii należy zatem szukać w drodze wykładni. Językowa wykładnia art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. a cyt. ustawy wskazuje na to, że aby określony grunt mógł być uznany za grunt "pod budowę budynku mieszkalnego" powinien w dniu nabycia charakteryzować się następującymi cechami: ze względu na swoje właściwości fizyczne, warunki techniczne oraz stan prawny musi nadawać się do zabudowy mieszkalnej i zabudowa gruntu budynkiem mieszkalnym musi być jego głównym przeznaczeniem.

O tym, czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę, decydują władze gminne. Przede wszystkim określają to w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie bowiem z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), do zadań własnych gminy należy kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych.

W myśl przepisu art. 4 ust. 1 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 2 cyt. ustawy w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Plany zagospodarowania przestrzennego są więc wyrazem, częścią, pewnego szerszego spektrum działań faktycznych i prawnych gminy, określanego przez ustawodawcę jako "polityka przestrzenna na terenie gminy". Powinna ona stanowić pewną spójną całość.

Jak wynika z powyższego, o przeznaczeniu gruntu przesądza przede wszystkim plan zagospodarowania przestrzennego, jako przepis prawa miejscowego, uchwalony zgodnie z wymogami ustawy obowiązującej w dacie orzekania przez powołane do tego organy podatkowe.

Z planu musi wynikać możliwość posadowienia obiektu budowlanego, który może zaspokajać potrzeby mieszkaniowe podatnika, i nie musi to być wcale przeznaczenie wyłączne.

Jak wynika z załączonego do akt sprawy zaświadczenia Urzędu Gminy P., działka którą Podatniczka zamierza nabyć (obecnie podpisała umowę wstępną) w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego sklasyfikowana została jako działka rolno - leśna z prawem zabudowy mieszkaniowej zagrodowej i jednorodzinnej.
Ponadto ze stanu faktycznego wynika, iż Podatniczka do końca roku planuje uzyskać pozwolenie na budowę.
Powyższy zapis planu zagospodarowania przestrzennego przesądza jednoznacznie o dopuszczalności budowy obiektów budowlanych, w których realizowana będzie funkcja mieszkaniowa.

W związku z powyższym Pani stanowisko wyrażone we wniosku uznano za prawidłowe, pod warunkiem, iż uzyska Pani decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, która dotyczyć będzie budynku mieszkalnego.

Niniejsza interpretacja dotyczy przedstawionego przez Panią stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z przepisem art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00zł uiszczanej w znakach opłaty skarbowej.
Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b ust. 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj