Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sochaczewie
U.S.28.I/443-10/06
z 22 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.28.I/443-10/06
Data
2006.11.22
Autor
Urząd Skarbowy w Sochaczewie
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
budynek niemieszkalny
towar używany
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy można zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług przy sprzedaży nieruchomości używanej tj. budynku przemysłowo - administracyjnego?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpoznaniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanego do tutejszego organu podatkowego w dniu 6 listopada 2006 roku - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie postanawia uznać, że stanowisko wnioskodawcy w sprawie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży używanego budynku przemysłowo - administracyjnego - jest prawidłowe. UZASADNIENIE 1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Strona zamierza dokonać sprzedaży używanego budynku przemysłowo - administracyjnego. Budowa budynku została zakończona w latach 1990-1991. Przedmiotowa nieruchomość użytkowana była ponad 5 lat. Od jej nabycia nie przysługiwało odliczenie podatku VAT. Nie byly również ponoszone wydatki na jego ulepszenie. 2. Przedmiot interpretacji. Czy można zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług przy sprzedaży nieruchomości używanej tj. budynku przemysłowo - administracyjnego?. 3. Stanowisko Wnioskodawcy. Zdaniem Strony sprzedaż przedmiotowego budynku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. 4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Do zadanego pytania mają zastosowanie przepisy art. 2 ust. 6, art. 5 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt. 2, ust. 2 i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 ust. 6 ustawy, za towary uznaje się także budynki i budowle lub ich części, a także grunty. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu 43 rozumie się; budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej pięć lat oraz pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku. Zgodnie z art. 43 ust. 6 ustawy o VAT zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w ust. 1 pkt. 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków oraz użytkował te towary w okresie krótszym niż pięć lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Podsumowując, w oparciu o przedstawiony przez Stronę stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że zbywany przez Starostę Sochaczewskiego budynek przemysłowo - administracyjny jest towarem używanym w pojęciu ustawy o podatku od towarów i usług i spełnia warunki określone przez ustawodawcę do zastosowania przy jego dostawie zwolnienia od podatku VAT. W związku z powyższym stanowisko Strony zajęte we wniosku należy uznać za prawidłowe. Jednocześnie tutejszy organ podatkowy zauważa, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Stronę i na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wydania niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.