Interpretacja Urzędu Celnego w Krośnie
401000-PA-911-2/06/1
z 27 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
401000-PA-911-2/06/1
Data
2006.01.27



Autor
Urząd Celny w Krośnie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
szczególny nadzór podatkowy
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym przy sprzedaży gliceryny z przeznaczeniem do celów innych niż napędowe, opałowe lub jako dodatki i domieszki do paliw silnikowych oraz czy gliceryna nieoczyszczona podlega przepisom o szczególnym nadzorze podatkowym ?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek strony - pismo z dnia 31 sierpnia 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 4 września 2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu postanawia uznać stanowisko przedstawione przez stronę za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 4.09.2006 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek XXXXXX o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: XXXXXX, wpisana pod nr RS xxxxxxx, zajmuje się produkcją wyrobu pod nazwą estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych o symbolu PKWiU 24.66.48-90.30. Estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych wytwarzane są z odnawialnych źródeł energii, tj. biomasy nasion oleistych rzepaku i tłuszczów zwierzęcych, z przeznaczeniem do sprzedaży jako biokomponent do produkcji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych. W związku z produkcją w/w wyrobu, produktem ubocznym w procesie produkcyjnym jest gliceryna nieoczyszczona. Spółka zamierza dokonywać sprzedaży gliceryny jako towaru przeznaczonego do użycia, do celów innych niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym XXXXXX wnioskuje o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- czy powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym przy sprzedaży gliceryny z przeznaczeniem do celów innych niż napędowe, opałowe lub jako dodatki i domieszki do paliw silnikowych;
- czy gliceryna nieoczyszczona podlega przepisom o szczególnym nadzorze podatkowym.
Wg Strony, w przedstawionym powyżej stanie faktycznym należy stwierdzić, że produkt uboczny w postaci gliceryny nieoczyszczonej, powstający przy produkcji wyrobu estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych, z uwagi na przeznaczenie do sprzedaży na cele inne niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jest zwolniony od podatku akcyzowego. Stanowisko swoje, Strona opiera na przepisach art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Reasumując, zdaniem XXXXXX należy uznać, że z uwagi na przeznaczenie wyrobu, i brak wyszczególnienia w katalogu wyrobów określonych w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, gliceryna nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym , w stosunku do gliceryny nie mają zastosowania przepisy o szczególnym nadzorze podatkowym, sprzedaż gliceryny na cele inne niż opałowe lub napędowe, nie wymaga pobierania i ewidencjonowania oświadczeń od nabywcy oraz przedkładania zestawień sprzedaży do urzędu celnego.
Ponadto, XXXXXX informuje, że w sprawach, których dotyczy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.
Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia postanawia udzielić interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Gliceryna surowa jest produktem o czystości poniżej 95% (w przeliczeniu na suchą masę produktu) i może zostać otrzymana w wyniku estryfikacji olejów i tłuszczów z innymi alkoholami. Taki produkt został zakwalifikowany do grupy towarów o kodzie CN 1520. W wykazie wyrobów akcyzowych (stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy), o którym mowa w art. 2 pkt 1 cyt. ustawy, nie wymieniono towarów o wskazanym kodzie CN. Jedyną grupą produktów, bez względu na symbol PKWiU i kod CN, która kwalifikuje wyroby niewymienione w wykazie wyrobów akcyzowych, do wyrobów objętych przepisami ustawy o podatku akcyzowym, jest poz. 6 wykazu, tj. pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako domieszki lub dodatki do paliw silnikowych. Tym samym, tylko wyroby, które mogą być przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe..., można zakwalifikować do grupy wyrobów podlegających przepisom ustawy o podatku akcyzowym, wymienionych w poz. 6 wykazu. Posiłkowo należy wskazać również zapis art. 20 Dyrektywy Rady z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (2003/96/WE), który określając katalog produktów energetycznych podlegających przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania dyrektywy 92/12/EWG, nie zawiera produktu o kodzie CN 1520.

Ponadto, informuje się, iż wyroby akcyzowe objęte szczególnym nadzorem podatkowym określone zostały w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 65 poz. 598 z późn. zm.) wydanego na podstawie art. 6g ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 156 poz. 1641 późn. zm.). W powyższym przepisie nie wymieniono gliceryny surowej jako wyrobu podlegającego szczególnemu nadzorowi podatkowemu.
Reasumując, sprzedaż gliceryny surowej, stanowiącej produkt uboczny w produkcji estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych, nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym. Obrót w/w produktem odbywa się z pominięciem przepisów o podatku akcyzowym, jak i o szczególnym nadzorze podatkowym.
Spółka w swoim stanowisku wskazuje art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym i z tego przepisu czerpie wywód w zakresie zwolnienia produkowanego wyrobu. W tym miejscu rozróżnić należy dwa pojęcia, a to:
zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych, wynikające z art. 23 - 25 ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) i obrót wyrobami, które nie podlegają przepisom ustawy o podatku akcyzowym.
Strona uzasadniając własny pogląd, powołała się na przepis, który w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania, jednak wnioski wskazane w pkt 1-3 pisma Strony, tj.: gliceryna nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym , w stosunku do gliceryny nie mają zastosowania przepisy o szczególnym nadzorze podatkowym, sprzedaż gliceryny na cele inne niż opałowe lub napędowe, nie wymaga pobierania i ewidencjonowania oświadczeń od nabywcy oraz przedkładania zestawień sprzedaży do urzędu celnego są właściwe, tym samym, mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj