Interpretacja Urzędu Skarbowego w Puławach
US.IV-406/25/2006/VAT
z 18 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IV-406/25/2006/VAT
Data
2006.12.18
Autor
Urząd Skarbowy w Puławach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
agroturystyka
przebudowa
Pytanie podatnika
Czy od poniesionych wydatków związanych z inwestycją polegającą na rozbiórce i przebudowie istniejącego budynku w związku z rozszerzeniem działalności o turystykę wiejską podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach i winien z chwilą zakończenia inwestycji zaprowadzić ewidencję środków trwałych?
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku w indywidualnej sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach postanawia uznać stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 09.10.2006 r. za nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 09.10.2006 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika: Podatnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej - szkółkarstwo drzew, chce się Pan zajmować turystyką wiejską oraz wyżywieniem osób korzystających z wypoczynku. W związku z powyższym zamierza dokonać częściowej rozbiórki i przebudowy istniejącego budynku zgodnie z projektem i wydaną decyzją przez Starostwo Powiatowe z przeznaczeniem na działalność gospodarczą w zakresie turystyki wiejskiej. Pytanie podatnika i jego stanowisko w sprawie: Czy od poniesionych wydatków związanych z tą inwestycją ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach i z chwilą zakończenia inwestycji zaprowadzić ewidencję środków trwałych? W ocenie opisanej powyżej sytuacji stwierdza Pan, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach na dokonane zakupy związane z inwestycją wówczas gdy danym miesiącu występuje sprzedaż i z chwilą zakończeniu inwestycji wpisać do ewidencji środków trwałych wartość na podstawie faktur. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego: Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 roku, Nr 54, poz 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych,(...) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego(...). Z kolei z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być naliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego (art. 88 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy o VAT). W świetle powyższego, odliczenie podatku naliczonego od przebudowy budynku będzie Panu przysługiwało pod warunkiem, że budynek będzie służył działalności opodatkowanej, a poniesione koszty mogłyby być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Po zakończeniu procesu inwestycyjnego, spełnieniu warunków określonych dla uznania składnika majątkowego za środek trwały oraz określeniu wartości początkowej należy wprowadzić środek trwały do ewidencji. Ponadto informuję, że zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3- 7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust.11, 12, 16 i 18. W myśl art. 86 ust. 11 ustawy VAT jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Zgodnie z art. 86 ust. 19 cytowanej ustawy VAT, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 10, 11, 12, 16 lub 18, podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy. W związku z tym obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest możliwe w rozliczeniu za okres, w którym podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych na zasadach ogólnych, z tym że kwota podatku naliczonego za ten okres nie może zostać wykazana do zwrotu na rachunek bankowy, a wyłącznie do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach uważa więc, że stanowisko podatnika nie jest prawidłowe. Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja: a/ odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie tego zdarzenia, b/ nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie Stronie służy prawo wniesienia zażalenia w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby w Lublinie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach – na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 - ustawy Ordynacja Podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.