Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-486/07/AW
z 26 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-486/07/AW
Data
2008.02.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych


Słowa kluczowe
rolnik ryczałtowy
wystawienie faktury


Istota interpretacji
Faktura VAT RR może być wystawiona dla podmiotu innego niż osoba fizyczna i przy zachowaniu ustawowych wymagań stanowi podstawę zwiększenia u nabywcy podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 801 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Leona H., przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2007r. (data wpływu 26 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury VAT RR oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tej faktury – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury VAT RR oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tej faktury.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi zakład masarski i dla potrzeb produkcji kupuje tuczniki i dokonuje ich uboju. Dostawcami są również rolnicy ryczałtowi. W październiku 2007r. Wnioskodawca zakupił tuczniki od Gospodarstwa Rolnego (…). Dyrektor Gospodarstwa, oświadczył, że został powołany na to stanowisko dekretem nr L.dz. 373-T/98 oraz przedłożył zaświadczenie nr US VI-4141/39353/2007 z dnia 15 października 2007r. wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, że ”podmiot: Gospodarstwo Rolne (…) nie jest zarejestrowany w tutejszym Urzędzie jako podatnik podatku od towarów i usług (VAT)”. Na podmiot wymieniony w cytowanym zaświadczeniu, Wnioskodawca wystawił fakturę VAT RR. Dyrektor Gospodarstwa na fakturze VAT RR złożył oświadczenie, że jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Należność za tuczniki Wnioskodawca zapłacił przelewem na konto bankowe Gospodarstwa. Ponadto Dyrektor Gospodarstwa poinformował, że Gospodarstwo nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wystawienie faktury VAT RR na opisane wyżej Gospodarstwo Rolne jest zgodne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i czy taka faktura jest dla Wnioskodawcy podstawą do zwiększenia u niego podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wyliczony na tej fakturze...

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja nabycia tuczników została udokumentowana prawidłowo i stanowi podstawę do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku ustalony na tej fakturze. Z art. 116 ust. 2 pkt 1 wynika, że faktura VAT RR może zawierać nazwę dostawcy, zaś z punktu 3 nasuwa się wniosek, że rolnikiem ryczałtowym może być inny podmiot niż osoba fizyczna i wówczas nie zamieszcza się danych dokumentu tożsamości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady wystawiania faktur dokumentujących nabycie produktów rolnych od rolników ryczałtowych reguluje art. 116 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy. Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych, stosownie do postanowień art. 116 ust. 2 cyt. ustawy, powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy,
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy,
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną,
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury,
  5. nazwy nabytych produktów rolnych,
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów,
  7. cenę jednostkową nabywanego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku,
  8. wartość nabywanych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku,
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku,
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych,
  11. wartość nabywanych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku,
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażone cyfrowo i słownie,
  13. czytelny podpis osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Ponadto, zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy o VAT, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: "Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług".W przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy (art. 116 ust. 4 ustawy o VAT).

Jak wynika z brzmienia ww. art. 116 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT obowiązek umieszczenia na fakturze VAT-RR numeru dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, daty wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, dotyczy wyłącznie przypadku, gdy rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną. Z definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT wynika, że rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ustawodawca nie wskazał zatem, że rolnikiem ryczałtowym może być wyłącznie osoba fizyczna. Również użycie w ww. art. 116 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT zastrzeżenia „(…) jeżeli rolnik ryczałtowy (…) jest osobą fizyczną, (…)”, wskazuje na możliwość posiadania statusu rolnika ryczałtowego również przez podmiot inny niż tylko osoba fizyczna.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonał nabycia produktów rolnych nie od rolnika ryczałtowego będącego osobą fizyczną, lecz od rolnika ryczałtowego jakim jest Gospodarstwo Rolne (…). Podmiot ten nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT i nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ponadto Dyrektor ww. Gospodarstwa na fakturze VAT RR złożył Wnioskodawcy oświadczenie, że jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie ma zatem przeszkód, by uznać, że – przy spełnieniu innych warunków wynikających z art. 116 ustawy – przedmiotowa faktura VAT RR została wystawiona prawidłowo przez podmiot do tego uprawniony podmiotowi uprawnionemu do jej otrzymania w wyniku dokonania dostawy.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 zryczałtowany zwrot podatku, w którym mowa w art. 116 ust. 6. Zgodnie z przepisem art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Należy uwzględnić również inne warunki wynikające z przepisów art. 116 ustawy o VAT, mianowicie ust. 7 – 9 tego artykułu, zgodnie z którymi:

  1. za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana,
  2. warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych,
  3. przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:
    1) zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;
    2) raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

Ustawodawca dał więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w przepisach ustawy o VAT oraz rozporządzeniu wykonawczym. Zatem jeżeli Wnioskodawca – przy wystawianiu rolnikowi ryczałtowemu faktury VAT-RR, za dostarczone tuczniki – spełni warunki wymienione w art. 116 ustawy o podatku od towarów i usług, zryczałtowany zwrot podatku będzie zwiększał kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT.Niewypełnienie warunków wskazanych w wyżej wymienionych przepisach pozbawia podatnika prawa do obniżenia podatku należnego o równowartość zryczałtowanego zwrotu podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, bowiem brak jest w przepisach dotyczących podatku VAT zastrzeżenia, aby rolnikiem ryczałtowym była wyłącznie osoba fizyczna.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj