Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-412/07-2/IŚ
z 19 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-412/07-2/IŚ
Data
2008.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
akcja
dochód
kapitał akcyjny
kapitały pieniężne
objęcie (nabycie) akcji
obrót publiczny
papier wartościowy
przychód
sprzedaż akcji
zryczałtowany zwrot podatku


Istota interpretacji
sprzedaż akcji nabytych przed 2004 r. a pdof



Wniosek ORD-IN 358 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 12.11.2007 r. (data wpływu 19.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.11.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w 1993 r. został akcjonariuszem-założycielem spółki akcyjnej pod nazwą „XXXX” Spółka Akcyjna.

Spółkę tę zawiązali pracownicy przedsiębiorstwa państwowego XXXX – 30 osób spośród całej załogi, w tym również wnioskodawca. Akt notarialny podpisano 08.12.1993 r.

Kapitał akcyjny Spółki wynosił …… zł i był podzielony na …. imiennych akcji o nominalnej wartości ….. zł każda. Akcjonariusze objęli akcje założycielskie bez żadnych warunków preferencyjnych za pełny wkład gotówkowy.

W następnym roku, tj. 25.08.1994 r. Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę o podwyższeniu kapitału akcyjnego o kwotę ….. zł przez emisję …. akcji imiennych o wartości nominalnej ….. każda. I tym razem akcje opłacono w całości gotówką bez żadnych warunków preferencyjnych.

Spółka przystąpiła do procesu prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego - XXXX. W dniu 17.03.1995 r. została podpisana przez przedstawiciela Skarbu Państwa oraz Prezesa Spółki umowa o oddaniu mienia Skarbu Państwa do odpłatnego korzystania. Umowę zawarto na podstawie:

  • art. 37-39 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 ze zm.);
  • zarządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 1990 r. w sprawie zasad ustalania należności za korzystanie z mienia Skarbu Państwa (M. P. Nr .., poz. 334 ze zm.);
  • ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127 ze zm.);
  • zarządzeń Ministra Przemysłu i Handlu w sprawie prywatyzacji w drodze likwidacji przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą: XXXX
  • Nr ...... z dnia 27 września 1994 r. oraz
  • Nr ..... z dnia 13 października 1994 r.

Na przedmiot niniejszej umowy składały się wszystkie materialne i niematerialne składniki przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 Kodeksu cywilnego.

Przedmiot umowy pozostawał przez cały czas jej trwania własnością Skarbu Państwa.

Strony postanowiły, iż po zapłaceniu ostatniej raty należności za korzystanie z przedmiotu umowy, Skarb Państwa przeniesie na Spółkę własność mienia określonego w niniejszej umowie.

„Umowa przeniesienia własności przedsiębiorstwa” została podpisana w dniu 23.11.2000 r. przez przedstawiciela Ministerstwa Skarbu Państwa i Prezesa Spółki.

Na poczet wartości mienia będącego przedmiotem tej umowy zaliczono kwotę ….. zł wpłaconą przez Spółkę. Kwota ta wyczerpała całość roszczenia Skarbu Państwa wobec Spółki z tytułu przeniesienia własności mienia.

W związku z nabyciem mienia Skarbu Państwa nie został podwyższony kapitał Spółki oraz nie wzrosła również wartość nominalna akcji Spółki.

Kapitał akcyjny Spółki podwyższono natomiast w grudniu 2005 r. o kwotę …. zł (do kwoty …. zł) ze środków własnych Spółki, co było podyktowane nowelizacją Kodeksu spółek handlowych i wprowadzonymi obwarowaniami odnośnie minimalnej wysokości kapitału zakładowego.

Wnioskodawca podkreśla, że Spółka nigdy nie była i nadal nie jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Wnioskodawca w lipcu 2007 r. sprzedał prywatnej firmie wszystkie należące do niego akcje Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż powyższych akcji jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowych akcji nie jest zwolniona od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W uzasadnieniu prawnym swojego stanowiska Wnioskodawca podaje, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych są źródłem przychodów w rozumieniu art. 10 ust. pkt 7 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy przepisów art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostały przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 1997 r. Nr 118, poz. 754 ze zm.) pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r.

Na tle powołanych wyżej przepisów Wnioskodawca wyraża opinię, że sprzedaż w 2007 r. przedmiotowych akcji, których sposób i formę nabycia wyczerpująco przedstawił w opisie stanu faktycznego, nie spełnia powyższych przesłanek i nie podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i generalnie należy tę sprzedaż opodatkować według stawki podatku 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - wyrażającym zasadę powszechności opodatkowania - opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 tejże ustawy są kapitały pieniężne, do których na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 zalicza się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (są nimi również akcje).

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia akcji jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

Dochód uzyskany z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podlega opodatkowaniu zryczałtowaną stawką w wysokości 19% - art. 30b ust. 1 ustawy i na podstawie ust. 5 tego artykułu nie może być łączony z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych oraz podatkiem liniowym.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy).

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2).

Wskazać należy, iż na mocy z art. 52 pkt 1 lit b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Powołany w zdaniu poprzednim przepis oznacza, że jeżeli akcje sprzedane w 2007 r. przez Wnioskodawcę spełniałyby przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01.01.2004 r. w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z 12.11.2003 r., to do opodatkowania dochodu osiągniętego z tego tytułu nie miałyby zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym także powoływane wyżej przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a), art. 30b ust.1 i ust.2 pkt 1 oraz art. 45 ust. 1a pkt 1 tej ustawy. Na tej podstawie, zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży akcji nabytych przed 2004 r. zostało uzależnione od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • dopuszczenia tych akcji do obrotu publicznego, oraz
  • nabycia ich na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Wprowadzenie akcji do obrotu publicznego regulowały w 1993 r. i 1994 r., tj. w czasie kiedy Wnioskodawca dokonał nabycia akcji, przepisy art. 49 ustawy z dnia 22 marca 1991r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 155 ze zm.), zgodnie z którymi wprowadzenie papierów wartościowych do publicznego obrotu wymaga zgody Komisji Papierów Wartościowych, przy czym Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski emitujący papiery wartościowe obowiązani są zawiadomić Komisję o emisji tych papierów. Podobne regulacje prawne znalazły się w obowiązującej do dnia 31 grudnia 2005r. ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Natomiast jeśli chodzi o pojęcie „publicznej oferty” – to wprawdzie nie zostało ono zdefiniowane przez ustawę podatkową, jednak w tym zakresie odwołać się można do przepisów normujących publiczny obrót papierami wartościowymi, które w stanie prawnym obowiązującym przed 2004r. zawarte były w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 tej ustawy - publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych, przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka której był Pan akcjonariuszem przed 2004 r. dwukrotnie oferowała akcjonariuszom objęcie akcji: w 1993 r. (imienne akcje założycielskie), w 1994 r. (imienne akcje w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego). Oferty te były skierowana do ściśle określonej grupy osób i nie miały charakteru oferty publicznej w rozumieniu przepisów Prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Opisany stan faktyczny nie wskazuje też, aby przedmiotowe akcje były dopuszczone do obrotu publicznego. W związku z powyższym nabyte przez Pana akcje w 1993 r. i 1994 r. w świetle wyżej wskazanych przepisów nie spełniają kryteriów do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca nie doprecyzował natomiast, czy podwyższenie w grudniu 2005 r. kapitału akcyjnego przez Spółkę skutkowało emisją nowych akcji, czy też podwyższeniem wartości nominalnej istniejących akcji. Jednak ten fakt z racji tego, iż akcje które Wnioskodawca nabył w 1993 r. i 1994 r. nie podlegają (jak wyżej wskazano) zwolnieniu od podatku dochodowego oraz z racji tego, że ustawodawca nie objął przedmiotowym zwolnieniem akcji nabytych po 31 grudnia 2003 r. jest bez znaczenia w kwestii zajętego stanowiska przez tutejszy organ podatkowy.

Reasumując, dochód ze sprzedaży nabytych w 1993 r. i w 1994 r. oraz nabytych w 2005 r. - jeżeli takie nabycie miało wówczas miejsce, nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w ww. art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj