Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-78/07/UK/SP
z 1 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-78/07/UK/SP
Data
2007.10.01



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nieodpłatne przekazanie rzeczy
poczęstunki
powstanie obowiązku podatkowego
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Czy przekazywanie prezentów lub zużycie artykułów spożywczych w trakcie badania rodzi obowiązek podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa–Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz.1590), w związku z wnioskiem Strony z dnia 24.06.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 06.07.2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 02.08.2007r. (wpływ do tut. urzędu 10.08.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko Strony.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi badania rynku i opinii publicznej. Badania wykonywane są na zlecenie producentów różnych dóbr, mediów oraz firm oferujących usługi. Realizacja badania polega m.in. na wypełnianiu ankiety przez respondenta lub przeprowadzaniu wywiadu z respondentem lub bezpośrednim udziale respondenta przy testowaniu produktu lub udziale respondenta w rozmowie dotyczącej znajomości marki, produktów, ich jakości itp. Badania te przeprowadzane są w siedzibie Spółki lub w miejscach publicznych (na ulicy, w centrach handlowych itp.). Respondentami są osoby fizyczne, wybrane losowo, zgodnie z odpowiednimi regułami statystycznymi i niezwiązane żadnym stosunkiem prawnym ze Stroną.

Udział respondenta w obecnych badaniach trwa nawet do kilku godzin i jest on:zazwyczaj anonimowy, gdyż w wielu badaniach reguła badawcza nie pozwala na ustalenie tożsamości respondenta; wystarczającym dla celów tych badań jest osobista obecność i uczestnictwo w czynnościach badawczych,rzadko z możliwością sprawdzenia tożsamości. Uprzedzenie o konieczności legitymowania się znacząco zmniejsza ilość osób gotowych do współpracy w roli respondentów, bądź gotowych do udzielania pełnych i szczerych odpowiedzi na zadawane pytania , co ma negatywny wpływ na reprezentatywność badań, jak i trafność ich wyników.

Stosownie do międzynarodowych standardów badawczych, którym podlega Strona jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Badaczy Opinii Publicznej i Rynku (ESOMAR), ze względów etycznych dla zachowania czystości wyniku badań, Stronie nie wolno płacić respondentowi wynagrodzenia za udział w badaniach. Nie jest więc możliwe zawieranie z takimi osobami doraźnych umów zleceń lub o dzieło i na takiej podstawie dokonywanie wypłat. Jednakże udział w badaniu wymaga najczęściej od respondenta ponoszenia przez niego pewnych kosztów osobistych (np. poświęcenie czasu, kosztów dojazdu, rozmów telefonicznych, zużycia energii przy testowaniu produktów). Ponadto przy przeprowadzaniu badań realizowanych w określonym przez Stronę miejscu, respondent przybywa tam na swój koszt, uczestniczy w kilkugodzinnym spotkaniu, wyraża zgodę na utrwalenie jego wypowiedzi i wizerunku.

W podziękowaniu za udział Strona oferuje respondentom gratyfikację tzw. „prezenty”, co dopuszczają wyżej powołane standardy, w formie drobnych kwot lub zwyczajowo przyjętych drobnych świadczeń rzeczowych o charakterze upominków jak np. książki, kalendarze, portfele, pióra, długopisy, zabawki, kosmetyki, słodycze itp. - zazwyczaj nie oznaczone logo Strony, lecz wręczane w torbie z jej logo.

Prezenty przekazywane są po zakończeniu badania, w miejscu realizacji. Ponadto czasami serwowany jest poczęstunek (np. słodycze, kanapki, napoje bezalkoholowe), który jest niezbędny do stworzenia odpowiednich warunków dla prowadzenia badań i mieści się w granicach przyjętych zwyczajowo na rynku badań a bardzo często jest konieczny z uwagi na warunki, w których jest realizowane badanie (np. woda i inne napoje bezalkoholowe w czasie upalnych dni lata, lub ciepły napój zimą). Poczęstunek proponowany jest w trakcie badania. Jednostkowa wartość w/w prezentów lub poczęstunku, nie przekracza 100 zł brutto. Przyjęcie prezentu lub poczęstunku jest uzależnione od respondenta, nie każdy respondent przyjmuje prezent lub spożywa poczęstunek. Ze względu na konieczność zachowania poufnych danych osobowych respondenta, prezenty są najczęściej wręczane bez pokwitowania. Nie jest kwitowany również poczęstunek – ze względów anonimowości respondenta i zwyczajowych oraz braku możliwości przypisania zużycia do konkretnego respondenta. Gratyfikacje i poczęstunki dla osób biorących udział w badaniach są finansowane ze środków własnych Strony ale ich wartość jest uwzględniana przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia Strony należnego od zlecającego badanie.

Strona zwraca się z zapytaniem czy przekazywanie prezentów lub zużycie artykułów spożywczych w trakcie badania rodzi obowiązek podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Strony, w opisanym powyżej stanie faktycznym, przekazanie upominków oraz zużycie artykułów spożywczych w trakcie badania nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, gdyż ich przekazanie dokonywane jest na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (art. ust. 2 i ust. 3b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług Dz.U. Z 2004r. Nr 54, poz. 535 z póżn. zm).

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż zgodnie z treścią art. 7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: 1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników /.../; 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny – jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zatem czynności opisane we wniosku, polegające na przekazaniu towarów w ramach świadczonej odpłatnie kompleksowej usługi nie wypełniają hipotezy przepisów art. 7 ust. 2. Nie dochodzi do przekazania towarów bez wynagrodzenia, ponieważ Strona otrzymuje wynagrodzenie, co prawda nie od odbiorców, lecz od zleceniodawcy. Czynnością opodatkowaną jest usługa, a wartość przekazanych towarów jest wkalkulowana w jej cenę. Przekazanie jest tylko jednym z elementów usługi świadczonej na rzecz zleceniodawcy, nie może więc być opodatkowane odrębnie. W związku z powyższym, Strona nie jest zobowiązana do wystawienia faktury wewnętrznej. W przedmiotowej sytuacji przekazanie prezentów nie podlega opodatkowaniu, ponieważ jest dokonywane w ramach kompleksowej usługi badania rynku i opinii publicznej, która jest czynnością opodatkowaną.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj