Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-314/07-2/BD
z 15 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-314/07-2/BD
Data
2008.01.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
administrowanie wierzytelnościami
fundusz inwestycyjny
fundusz sekurytyzacyjny
obsługa
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy usługi polegające na obsłudze wierzytelności sekurytyzowanych na rzecz Funduszu, korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b §1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2007 r. (data wpływu 15 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności polegających na obsłudze sekurytyzowanych wierzytelności - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności polegających na obsłudze sekurytyzowanych wierzytelności.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie umowy z X Fundusz Inwestycyjny Zamknięty N Fundusz S (dalej: Fundusz) o obsługę określonych wierzytelności (dalej: Umowa), Spółka zamierza świadczyć na rzecz Funduszu usługi polegające na obsłudze określonych aktywów -portfeli wierzytelności nabywanych przez Fundusz.

Fundusz nabywa wierzytelności w dużych portfelach, po kilkaset wierzytelności w jednym portfelu. Ze względu na dużą liczbę nabywanych w portfelach wierzytelności, w trakcie ustalania ceny nabycia portfela, Fundusz nie będzie zwykle dokonywał weryfikacji jakości każdej z wierzytelności z osobna, lecz będzie działał w oparciu o przyjęte założenie dotyczące całej grupy nabywanych wierzytelności. Cena nabycia ustalana będzie zatem przez Fundusz często na podstawie wyceny całego portfela, a nie poszczególnych wierzytelności. Powyższe uwarunkowania powodują konieczność aktywnego monitorowania portfeli i podejmowania bieżących działań i ocen w zakresie dalszego ich traktowania.


Usługi objęte Umową polegać będą na wykonywaniu przez Spółkę następujących czynności:


nbspnbspnbspnbspnbsp1) prowadzenie monitoringu spłaty wierzytelności przez dłużników,
nbspnbspnbspnbspnbsp2) wyszukiwanie i gromadzenie informacji o dłużnikach, stanie ich majątku i zdolności zarobkowej lub stanie ich sytuacji finansowej w kontekście zdolności do spłaty wierzytelności,
nbspnbspnbspnbspnbsp3) podpisywanie, każdorazowo za uprzednią zgodą Funduszu, ugód dotyczących spłat wierzytelności w ratach tak, aby zapewnić ich optymalną rentowność i efektywność,
nbspnbspnbspnbspnbsp4) przedkładanie Funduszowi rekomendacji dotyczących zasadności dokonywania umorzeń całości lub części wierzytelności przysługującej względem dłużnika,
nbspnbspnbspnbspnbsp5) przedkładanie Funduszowi rekomendacji w sprawie rozpatrywania reklamacji zgłaszanych przez dłużników w oparciu o dokumentację lub informację przekazane przez cedenta,
nbspnbspnbspnbspnbsp6) przedkładanie Funduszowi rekomendacji w sprawie dokonywania przez Fundusz zwrotu dłużnikom nadpłat, powstałych w związku ze spłatą wierzytelności oraz na podstawie udzielonego przez Fundusz pełnomocnictwa dokonywania zwrotu zatwierdzonych przez Fundusz nadpłat z rachunku rozliczeniowego Funduszu,
nbspnbspnbspnbspnbsp7) składanie Funduszowi rekomendacji w przedmiocie złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umów sprzedaży w odniesieniu do wierzytelności dotkniętych wadami,
nbspnbspnbspnbspnbsp8) przeprowadzanie czynności windykacyjnych względem dłużników, które obejmować będą w szczególności:
nbspnbspnbspnbspnbspnbspnbspa) przekazywanie dłużnikom wezwań do zapłaty, pokwitowań oraz innych dokumentów związanych ze spłatą wierzytelności,
nbspnbspnbspnbspnbspnbspnbspb) dokonywanie czynności zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa mających na celu doprowadzenie do spłaty przez dłużników wierzytelności,
nbspnbspnbspnbspnbspnbspnbspc) inkasowanie spłat wierzytelności od dłużników, ich kwitowanie i dokonywanie wpłat zainkasowanych kwot na rachunek rozliczeniowy Funduszu (w praktyce spodziewane jest, że wpłaty dokonywane przez dłużników bezpośrednio przedstawicielom Spółki będą stanowiły niewielki procent i będą znacznie poniżej 5% kwoty łącznych wpłat; co do zasady wpłaty dokonywane będą przez dłużników bezpośrednio na rachunki rozliczeniowe prowadzone na imię Funduszu),
nbspnbspnbspnbspnbspnbspnbspd) przyjmowanie wpłat od komorników oraz ich niezwłoczne przekazywanie na rachunek rozliczeniowy Funduszu,
nbspnbspnbspnbspnbspnbspnbspe) przyjmowanie od dłużników korespondencji, w tym ofert zawarcia ugody dotyczących spłat wierzytelności, rozłożenie na raty płatności lub umorzenie części zadłużenia,
nbspnbspnbspnbspnbspnbspnbspf) utrzymywanie kontaktów telefonicznych i osobistych z dłużnikami w celu realizacji czynności określonych powyżej.


Usługi objęte umową mają zmierzać do efektywnego odzyskania określonych wierzytelności w imieniu Funduszu.


Na mocy umowy Spółka zobowiązana będzie ponadto do:

  • prowadzenia właściwej dokumentacji i ewidencji analitycznej Funduszu umożliwiającychw każdym czasie weryfikację efektywności i zasad obsługi określonych wierzytelności na rzecz Funduszu, w tym przekazywania Funduszowi na jego żądanie wyciągów z ewidencji analitycznej Funduszu określonych wierzytelności podpisanej przez osoby upoważnione do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Spółki oraz oświadczeń zawierających zobowiązania, zwolnienie z zobowiązań, zrzeczenie się praw oraz pokwitowanie odbioru należności,
  • składania Funduszowi, co najmniej raz w każdym miesiącu kalendarzowym raportów (sprawozdań z przeprowadzonej na rzecz Funduszu obsługi wierzytelności, z uwzględnieniem wysokości spłat wierzytelności dokonanych przez dłużników w okresie, którego dotyczy składany raport),
  • odpowiedniego zabezpieczenia w systemach informatycznych i posiadanych archiwach udostępnionych jej przez Fundusz zbiorów danych o charakterze osobowym dotyczących dłużników oraz wszelkich informacji dotyczących dłużników, także informacji związanych z obsługą określonych wierzytelności, w szczególności poprzez wdrożenie i eksploatację stosownych środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę danych przed ich nieuprawnionym przetwarzaniem i dostępem,
  • zawiadamiania Funduszu o wszelkich zmianach mogących mieć wpływ na sposób przeprowadzania obsługi wierzytelności,
  • niezlecania wykonywania żadnej czynności wynikającej z zakresu Umowy podmiotom trzecim.


Do wykonywania powyższych czynności, czyli dla efektywnego zarządzania jakością portfela konieczne jest posiadanie odpowiedniego zaplecza, a także doświadczenia w zakresie funkcjonowania rynku wierzytelności. Fundusz, jako podmiot ściśle regulowany nie może np. zawierać umów o pracę czy inwestować w wyposażenie lub inny sposób organizować we własnym zakresie zaplecza niezbędnego do prowadzenia działalności wykraczającej poza dokonywanie inwestycji. W związku z powyższym, Fundusz uzależniony jest w tym zakresie od usługodawców zewnętrznych. W praktyce zatem, dla zapewnienia kompletnego i efektywnego zarządzania aktywami Funduszu (wierzytelnościami) konieczny jest zakup specjalistycznych usług. Spółka, jako podmiot od lat aktywny na rynku wierzytelności posiada zarówno bogate zaplecze, jak i odpowiednie doświadczenie w zakresie rynku wierzytelności. Dlatego też strony (Spółka i Fundusz) zdecydowały się na zawarcie umowy na świadczenie przedmiotowych usług.

Spółka zwróciła się do właściwego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o zakwalifikowanie usług, które mają być świadczone na podstawie umowy, do właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług stosowanej dla celów podatkowych. W odpowiedzi wskazano, że usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.12.10-00 - „Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie" według klasyfikacji stosowanej obecnie do celów podatku od towarów i usług, oraz PKWiU 67.12.10-00 - „Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzania funduszami" według klasyfikacji, która będzie stosowana do tych celów od 1 stycznia 2008 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy usługi, które Spółka zamierza świadczyć na rzecz Funduszu, korzystają ze zwolnieniaod podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi, które będą świadczone na rzecz Funduszu na podstawie umowy, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b cyt. ustawy, zwolnieniu podlegają usługi zarządzania portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych. Art. 43 ust. 8 ustawy o VAT precyzuje, że przez usługi zarządzania, o których mowa w powyższych przepisach, rozumie się między innymi „zarządzanie aktywami". Portfele wierzytelności to specyficzny rodzaj aktywa finansowego, różny od akcji i innych papierów wartościowych, stąd też działania podejmowane w ramach zarządzania portfelami wierzytelności muszą być dostosowane do charakteru tych aktywów. W praktyce zatem charakter czynności wykonywanych przez Spółkę zdeterminowany jest naturą aktywa, zaś istotą tych czynności jest zarządzanie aktywami Funduszu.

Głównym celem działań wykonywanych przez Spółkę będzie maksymalizacja rynkowej wartości aktywów Funduszu oraz dochodu z portfeli, co będzie wpływać również na wartość certyfikatów inwestycyjnych wyemitowanych przez Fundusz. W ocenie Spółki, cel i całokształt czynności wykonywanych w ramach Umowy wskazuje na ich charakter jako usługi zarządzania aktywami funduszu inwestycyjnego - portfelami inwestycyjnymi funduszu inwestycyjnego.

Powyższą klasyfikację potwierdza klasyfikacja świadczonych usług na gruncie przepisów o statystyce publicznej. Właściwy organ statystyczny zakwalifikował bowiem usługi świadczone przez Spółkę do grupowania PKWiU 67.12.10-00, które wprost wymienia „zarządzanie funduszami", zarówno jeżeli chodzi o klasyfikację obowiązującą obecnie, jak i klasyfikację, która będzie obowiązywała dla celów VAT od 1 stycznia 2008 r. Należy przy tym zauważyć, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Jednocześnie Spółka wyjaśnia, że usługi świadczone przez Spółkę nie mogą zostać uznane za usługi maklerskie, również wymienione w tym grupowaniu, bowiem Spółka nie posiada licencji na działalność maklerską.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym, mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jednocześnie w ust. 3 ww. artykułu ustawodawca wskazuje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 wynosi 22%.

Regulacja art. 43 ust.1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją nr 3 wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20, -00.30),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeńw rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów i factoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.


Natomiast na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi zarządzania:

  1. funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych -w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,
  2. portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych , o których mowa w lit. a), lub ich częścią, ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,
  3. otwartymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,
  4. pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,
  5. obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.


W myśl art. 183 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.) fundusz inwestycyjny zamknięty może być utworzony jako fundusz sekurytyzacyjny dokonujący emisji certyfikatów inwestycyjnych w celu zgromadzenia środków na nabycie wierzytelności, w tym wierzytelności finansowanych ze środków publicznych w rozumieniu odrębnych przepisów lub praw do świadczeń z tytułu określonych wierzytelności.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Urząd Statystyczny w Łodzi, w odpowiedzi na wniosek Wnioskodawcy, wyraził opinię, iż przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.12.10 - 00 „Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami".

Jednocześnie w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zmienionym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 243, poz. 1785) do dnia 31 grudnia 2008 r. w zakresie podatku od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Na podstawie tego rozporządzenia usługi te mieściły się w grupowaniu PKWiU 67.12.10 - 00 „Usługi maklerskie na rynkach papierów wartościowych oraz zarządzanie funduszami na zlecenie".


W świetle powyższego należy stwierdzić, że świadczenie na rzecz funduszu inwestycyjnego przedmiotowej obsługi wierzytelności sekurytyzowanych - podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj