Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-83/07/EŁ
z 4 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-83/07/EŁ
Data
2008.01.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
agent
armator
miejsce świadczenia usług
Numer Identyfikacji Podatkowej
podwykonawstwo
świadczenie usług
transport morski
usługi pośrednictwa
usługi transportowe


Istota interpretacji
Czy właściwie w przedstawionym stanie faktycznym ustalono miejsce opodatkowania poprzez wskazanie, iż nabywca usługi, który jest zarejestrowany w innym państwie członkowskim, jest zobowiązany do opodatkowania usług w państwie, które nadało ten NIP?



Wniosek ORD-IN 711 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 5 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług agencyjnych związanych z międzynarodowym transportem morskim - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania usług agencyjnych związanych z międzynarodowym transportem morskim.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi agencyjne (w oparciu o zawartą Umowę Agencyjną) w imieniu i na rzecz armatora zagranicznego z terytorium państwa trzeciego, ale zarejestrowanego jako podatnik podatku od wartości dodanej w Unii Europejskiej. Usługi związane są z międzynarodowym transportem morskim. Otrzymywane wynagrodzenie za świadczone usługi agencyjne, obliczane jest zgodnie z systemem Cost Plus na podstawie metody transakcyjnej marży netto, ustalonej na poziomie 3% od wielkości kosztów netto poniesionych w okresie rozliczeniowym. Wysokość wynagrodzenia wyliczana jest w okresach rozliczeniowych trzymiesięcznych. Świadczone przez Spółkę usługi pośrednictwa realizowane w morskim transporcie międzynarodowym, dotyczą zarówno ładunków eksportowanych oraz importowanych, przewożonych w kontenerach.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy właściwie w przedstawionym stanie faktycznym ustalono miejsce opodatkowania poprzez wskazanie, iż nabywca usługi, który jest zarejestrowany w innym państwie członkowskim, jest zobowiązany do opodatkowania usług w państwie, które nadało ten NIP...


Zdaniem Wnioskodawcy w oparciu o przepis art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b i art. 28 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z § 4 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. ustalono miejsce świadczenia jako terytorium kraju, a w związku z tym, że nabywca jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w innym państwie członkowskim, obowiązek podatkowy zgodnie z powołanymi artykułami spoczywa na nabywcy. W związku z tym Spółka wykazuje swoją sprzedaż w deklaracji VAT-7 jako dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi. O miejscu świadczenia usług rozstrzygają przepisy rozdziału trzeciego ustawy tj. art. 27 i 28.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ww ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W przypadku świadczenia usług transportowych zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Natomiast przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b ustawy wskazuje, iż w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w art. 28 ust. 5 pkt 1 (transport wewnątrzwspólnotowy) i pkt 2 lit. a (usługi pomocnicze do usług transportowych) oraz w art. 27 ust. 3 ustawy - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane, z zastrzeżeniem ust. 6.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w rozdziale trzecim określono inne miejsca świadczenia usług. I tak w § 4b określono miejsce dla świadczenia usług w transporcie międzynarodowym. Z treści powołanego przepisu wynika, iż w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego między innymi środkami transportu morskiego – miejscem świadczenia usług jest terytorium kraju.

Jednakże zgodnie z art. 28 ust. 6 ustawy powołanym w odniesieniu do przepisów art. 27 ust. 2 pkt 2 i art. 28 ust. 5 pkt 2 - w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego – Spółka świadczy usługi agencyjne w imieniu i na rzecz kontrahenta (armatora zagranicznego z terytorium państwa trzeciego), zarejestrowanego jako podatnik w państwie członkowskim innym niż Polska i posiadającego NIP nadany przez państwo członkowskie inne niż kraj świadczącego usługę. Świadczone usługi pośrednictwa realizowane są w morskim transporcie międzynarodowym, natomiast zapłatą za wykonanie usługi jest wynagrodzenie w formie prowizji.

Na podstawie cytowanych powyżej przepisów, miejscem świadczenia usług jest państwo, które wydało armatorowi numer NIP, pod którym nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, i który podał ten NIP świadczącemu usługę tj. Spółce.

A zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdyż jak wskazała Spółka - armator jest zarejestrowany w innym państwie członkowskim. W związku z tym opodatkowanie tych czynności (sposób rozliczania podatku, jego wysokość) nastąpi według przepisów i zasad kraju, który nadał armatorowi numer NIP.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj