Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-298/07/MF
z 3 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-298/07/MF
Data
2007.08.03



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
agent
akcesoria
aparat
cel wydatku
dystrybucja (rozprowadzanie)
dziennikarz
internet
kontrahenci
koszt produkcji
koszty uzyskania przychodów
logo
marketing
nabywca
nieodpłatne przekazanie rzeczy
nośnik
odzież
promocja
reklama
reprezentacja
sieć
świadczenie nieodpłatne
telefon
usługi telekomunikacyjne
wydanie towarów
zakup towarów
związek przyczynowy


Pytanie podatnika
Czy są kosztami uzyskania przychodów Spółki - świadczącej usługi telekomunikacyjne (telefonii komórkowej, dostępu do sieci Internet za pomocą telefonu komórkowego) pod marką PP, prowadzącej sprzedaż aparatów telefonicznych i akcesoriów do nich, umożliwiających korzystanie z oferowanych usług - wydatki na zakup lub wyprodukowanie gadżetów - długopisy, smycze, odzież sportowa (koszulki, czapki), kubki, kalendarze, portfele, przenośne nośniki pamięci, wydawanych klientom, kontrahentom, dziennikarzom i agentom sprzedażowym z sieci dystrybucyjnych sprzedających telefony, akcesoria i usługi PP, które są opatrzone logo PP bądź zawierają logo PP i informacje identyfikujące markę PP z rodzajem świadczonych usług - jako wydatki na reklamę i promocję marki PP?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 29 czerwca 2007 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 29 czerwca 2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się świadczeniem usług telekomunikacyjnych (telefonii komórkowej oraz usług dostępu do sieci Internet za pomocą telefonu komórkowego) pod marką PP. Ponadto Spółka prowadzi sprzedaż aparatów telefonicznych oraz akcesoriów do tych aparatów umożliwiających klientowi korzystanie z usług oferowanych przez Spółkę. Telefony i akcesoria oraz opakowania do nich są zaprojektowane i przygotowane przez producentów tak, by były zgodne z wizualizacją marki PP.

W celu zabezpieczenia dotychczasowych źródeł przychodów, jak również ich zwiększenia, Spółka podejmuje działania mające na celu rozpowszechnianie informacji o usługach oferowanych przez Spółkę w ramach bieżącej oferty, a także kształtowanie i wzmacnianie wizerunku samej marki PP. Działania te mają służyć pozyskiwaniu nowych klientów, jak też utrzymaniu dobrych stosunków z obecnymi klientami i kontrahentami Spółki.

Jednym ze sposobów osiągnięcia tych celów są podejmowane różnego rodzaju działania marketingowe w postaci m.in. wydawania przez Spółkę swoim klientom i kontrahentom, dziennikarzom, jak też agentom sprzedażowym z sieci dystrybucyjnych sprzedających usługi i telefony PP (nie są oni pracownikami Spółki) oznaczonych w logo PP drobnych gadżetów w postaci długopisów, smyczy, odzieży sportowej (koszulek, czapek), kubków, kalendarzy, portfeli, przenośnych nośników pamięci (na których zazwyczaj znajdują się pliki lub filmy z informacjami o Spółce lub ofercie PP), a także innych przedmiotów.

Na niektórych wręczanych upominkach oprócz logo PP dodatkowo zamieszczane są np. nazwa strony www Spółki (www.....pl), czy też inne informacje identyfikujące markę PP z rodzajem świadczonych usług (np. hasła “Inna telefonia komórkowa”).

W świetle powyższego stanu faktycznego, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup bądź też wyprodukowanie gadżetów, wydawanych klientom oraz agentom sprzedażowym z sieci dystrybucyjnych sprzedających telefony, akcesoria i usługi PP, które są opatrzone logo PP bądź zawierają logo PP i inne informacje identyfikujące markę PP z rodzajem świadczonych usług, mogą być przez Spółkę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako wydatki na reklamę i promocję marki PP?

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty poniesione na zakup bądź też wyprodukowanie opatrzonych w logo PP gadżetów oraz innych przedmiotów, które są następnie wręczane klientom/potencjalnym klientom, kontrahentom, dziennikarzom i agentom sprzedażowym z sieci dystrybucyjnych należących do innych podmiotów niż Spółka, jako koszty związane z reklamą i promocją, powinny stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Wnioskodawca stwierdza, że w/w działania marketingowe Spółki mają na celu zaznaczenie obecności marki PP na rynku, utrwalanie nazwy w świadomości obecnych i przyszłych klientów, a także zacieśnianie więzi pomiędzy Spółką a jej dotychczasowymi klientami i kontrahentami.

Według Wnioskodawcy, działania marketingowe podejmowane przez Spółkę mają na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, a także wpływają na osiągnięcie przychodów przez Spółkę. Tym samym Wnioskodawca stwierdza, że istnieje niezaprzeczalny związek między poniesionymi wydatkami na tego typu działania marketingowe a uzyskiwanymi przychodami.

Spółka stwierdza również, że w/w działania nie mają charakteru reprezentacji, ponieważ rozdawane gadżety mają z reguły niewielką wartość oraz posiadają logo PP, a więc jednoznacznie są kojarzone z daną firmą.

Odnosząc się do opisanego stanu faktycznego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Interpretacja pojęcia "koszty uzyskania przychodów" zawartego w/w art. 15 ust. 1 updop, prowadzi do wniosku, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem że:

• są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,

• są to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

• nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 updop.

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że wydatki na reklamę mogą być kosztem podatkowym.

Jednocześnie przepis ten nie określa rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reklamy.

Należy zaznaczyć, że charakter wydatków na reklamę powinien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, by możliwa była ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że wydatki te mogą mieć wpływ na uzyskanie przychodu.

Celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi).

Przekazywanie gadżetów reklamowych opatrzonych logo firmy, takich jak długopisy, smycze, odzież sportowa (koszulki, czapki), kubki, kalendarze, portfele, przenośne nośniki pamięci itp. w sytuacji, gdy są to materiały opatrzone widocznym logo Podatnika lub hasłem promującym określone wyroby lub usługi Podatnika, stanowi, że wydatki na takie materiały, a więc materiały reklamujące określone wyroby lub usługi bądź samą Spółkę, będzie można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast w przypadku, gdy są to wartościowe przedmioty, a samo logo Podatnika jest umieszczone w dyskretny, nierzucający się w oczy sposób, to wręczenie takiego przedmiotu ma na celu w istocie stworzenie wizerunku, reprezentację Podatnika. Takie wydatki nie będą mogły być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wydatki na gadżety reklamowe wymienione powyżej, opatrzone logo Spółki, mogą być traktowane jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z dyspozycją art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile spełniony jest ogólny warunek celowości ponoszonych wydatków.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak w sentencji.

W zakresie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług interpretacja zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się do przedstawionego przez Podatnika we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

W związku z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, jednakże jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj