Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-59/07/PS
z 18 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-59/07/PS
Data
2007.12.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
kwota nienależna
obrót
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy należy wystawiać faktury wewnętrzne na jej udokumentowanie?



Wniosek ORD-IN 774 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.), sprostowanym w dniu 12 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez zakład budżetowy otrzymanej dotacji przedmiotowej w związku z wykonywaniem usług utrzymania cmentarzy i przystanków autobusowych, usług remontowych i transportowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2007 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez zakład budżetowy otrzymanej dotacji przedmiotowej w związku z wykonywaniem usług utrzymania cmentarzy i przystanków autobusowych, usług remontowych i transportowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Strona, jako zakład budżetowy wykonuje zadania Gminy w zakresie utrzymania cmentarzy i przystanków autobusowych, usługi remontowe i transportowe, na co otrzymuje dotację przedmiotową na pokrycie kosztów świadczenia usług. Kwota dotacja, która nie ma wpływu na cenę świadczonych usług, uchwalana jest przez Radę Gminy, a jej wypłata dokonywana jest co miesiąc w wysokości 1/12 przyznanej kwoty. W celu rozliczenia z otrzymanej dotacji Zakład wystawia fakturę wewnętrzną ze stawką „zw” i ujmuje kwotę dotacji w odpowiedniej pozycji deklaracji VAT – 7.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy należy wystawiać faktury wewnętrzne na jej udokumentowanie...


Zdaniem Strony, otrzymana dotacja z budżetu Gminy na usługi w zakresie utrzymania porządku na cmentarzach i przystankach PKS nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie podlega ewidencji sprzedaży w deklaracji VAT–7, gdyż nie ma wpływu na cenę usług świadczonych przez Zakład na podstawie umów cywilnoprawnych. Nie ma możliwości bezpośredniego powiązania otrzymanej dotacji z ceną konkretnej usługi. Nie należy wystawiać faktury wewnętrznej na kwotę otrzymanej dotacji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót (…). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

W przedstawionym stanie faktycznym Strona wskazuje, że otrzymane środki nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych na podstawie umów cywilnoprawnych. Tym samym otrzymana dotacja, która nie ma bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, co ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i nie należy dokumentować jej fakturą wewnętrzna, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj