Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-318/07/TARP
z 6 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-318/07/TARP
Data
2007.09.06



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Zapytanie pisemne


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
alkohol
marketing
promocja
reklama


Pytanie podatnika
W związku z zaistniałym stanem faktycznym Strona zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o zajęcie stanowiska czy w świetle przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1241 ze zm.), w opisanej powyżej sytuacji w związku z wykonywaniem:1. usług polegających na stworzeniu koncepcji i zbudowaniu strony internetowej, 2. usług polegających na prowadzeniu akcji hostessowych, na Spółce z o.o. IQ Marketing ciąży obowiązek wniesienia opłaty, o której mowa w art. 13#178; ust. 1 wskazanej ustawy?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 4 ust 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r., Nr 217, poz. 1590) w odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 25.06.2007 r., dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż Spółka współpracuje z producentami napojów alkoholowych świadcząc na ich rzecz kompleksowe usługi promocyjne i marketingowe w zakresie marketingu bezpośredniego. Usługi wykonywane przez Spółkę mają kompleksowy charakter: poczynając od przygotowania koncepcji, poprzez opracowanie mechaniki i przeprowadzenie akcji. Obecnie niezwykle popularną formą promocji napojów alkoholowych są różnorodne akcje promocyjne, w tym konkursowe prowadzone za pośrednictwem stron internetowych. Osoby wchodzące na stronę internetową mają prawo do uczestniczenia w różnorodnych akcjach promocyjnych. Strona internetowa zawiera również znaki towarowe napojów alkoholowych oraz symbole graficzne z nimi związane.

Wskazane akcje kierowane są wyłącznie do ograniczonego kręgu podmiotów, gdyż dostęp do nich warunkowany jest koniecznością spełnienia dwóch przesłanek:

  1. osoba wstępująca na stronę musi być osobą pełnoletnią,
  2. dostęp do strony możliwy jest wyłącznie po wcześniejszym wyrażeniu zgody, zarejestrowaniu się i zalogowaniu na stronie www.

W ramach opisanych akcji marketingowych, usługi Spółki dotyczą przede wszystkim opracowania koncepcji akcji oraz przygotowaniu od strony technicznej i graficznej. Podatnik jednocześnie podkreśla, że po zbudowaniu strony umieszczana jest ona na należącej do klienta domenie i na dzierżawionym przez niego serwerze. Spółka nie ma żadnego wpływu na miejsce i czas emisji strony przez jej właściciela. Strona utrzymywana jest wyłącznie przez producenta napojów alkoholowych.

Niezależnie od opisanych wyżej działań Spółka prowadzi na rzecz producentów napojów alkoholowych różnorodne działania promocyjne polegającena prowadzeniu akcji hostessowych bezpośrednio w klubach i barach. W ramach tych akcji:

rozdawane są karty uprawniające do otrzymania przy zakupie jednego napoju alkoholowego kolejnego bezpłatnie,

wydawane są drobne rekwizyty promocyjne związane z napojami alkoholowymi (pocztówki, magnesy na lodówki),

prowadzone są degustacje napojów alkoholowych produkowanych przez podmiot zlecający przeprowadzenie akcji marketingowych.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Strona zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o zajęcie stanowiska czy w świetle przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1241 ze zm.), w opisanej powyżej sytuacji w związku z wykonywaniem:

  1. usług polegających na stworzeniu koncepcji i zbudowaniu strony internetowej,
  2. usług polegających na prowadzeniu akcji hostessowych,

na Spółce z o.o. IQ Marketing ciąży obowiązek wniesienia opłaty, o której mowa w art. 13² ust. 1 wskazanej ustawy?

  1. Zdaniem Podatnika, w przypadku usług polegających na stworzeniu koncepcji i zbudowaniu strony internetowej nie powstaje obowiązek zapłaty przewidzianej w przepisie art. 13² ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zgodnie ze stanowiskiem Spółki, obciążeniu opłatą określoną w 13² ust. 1 przedmiotowej ustawy podlegają wyłącznie usługi, których zakres mieści się w pojęciu reklamy definiowanym przez art. 2¹ pkt 3 wskazanej ustawy, a contrario wszystkie usługi o innym charakterze nie podlegają opodatkowaniu. W ocenie Podatnika charakter oraz istota usług polegających na opracowaniu i przygotowaniu strony internetowej dostarczanej producentowi napojów alkoholowych, nie upoważnia do zakwalifikowania usług Spółki do kategorii reklamy w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, co za tym idzie brak jest podstaw do obciążenia Podatnika opłatą określoną w przepisie art. 13² ust. 1 wskazanej ustawy.

  1. Ponadto Podatnik stoi na stanowisku iż, usługi polegające na prowadzeniu akcji hostessowych w sposób oczywisty mieszczą się w pojęciu promocji definiowanym przez art. 2¹ pkt 2 ustawy o wychowywaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zdaniem Spółki, rozdawanie kart uprawniających do otrzymania przy zakupie jednego napoju alkoholowego w tym klubie kolejnego bezpłatnie jest specyficzną formą sprzedaży promocyjnej, określonej w tym przepisie. Pozostałe czynności, związane z rozdawaniem upominków reklamowych, odpowiadają bezpośrednio zdefiniowanemu w przepisie art. 2¹ pkt 2 przedmiotowej ustawy rozdawaniu rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi. Również degustacja napojów alkoholowych jest działaniem wprost definiowanym jako promocja.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uzasadnia swoje stanowisko jak niżej.

Zgodnie z norma prawna zawartą w art. 13² ust. 1 o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą na wyodrębniony rachunek utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu opłatę w wysokości 10 % podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi.

Reklamą napojów alkoholowych, w rozumieniu przepisu art. 2¹ pkt 3 wskazanej ustawy, jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

  1. Ze wskazanej powyżej definicji wynika, iż reklama napojów alkoholowych jest publicznym rozpowszechnianiem znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych. Strona internetowa zaprojektowana przez Podatnika zawiera co prawda znaki towarowe napojów alkoholowych oraz symbole graficzne z nimi związane, ale to nie Spółka publicznie rozpowszechnia informacje zawarte na wskazanej stronie internetowej lecz podmiot który w swoim imieniu lub na rzecz innego podmiotu umieszcza stronę internetową na ogólnodostępnym serwerze oraz utrzymuje ją w sieci internetowej przez czas trwania kampanii reklamowej, co więcej pobiera za to zapłatę, od której to właśnie naliczana jest przedmiotowa opłata. W tym konkretnym przypadku dla Podatnika bez znaczenia pozostaje kwestia czy funkcjonująca już strona internetowa ma charakter publiczny czy też nie.

Reasumując, usługi polegające na stworzeniu koncepcji oraz zbudowaniu strony internetowej bez jakiegokolwiek udziału w umieszczeniu jej w sieci internetowej ( t.j. po wykonaniu usługi polegającej na zbudowaniu strony internetowej, strona przekazywana jest do dyspozycji zleceniobiorcy) nie podlegają opłacie określonej w przepisie art. art. 13² ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

  1. Obok reklamy napojów alkoholowych, ustawodawca konstruuje również pojęcie promocji napojów alkoholowych, jest nią publiczna degustacja napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy zachęcania do nabywania napojów alkoholowych.

Usługi wykonywane przez Spółkę dotyczące akcji hostessowych w ramach których: rozdawane są karty uprawniające do otrzymania przy zakupie jednego napoju alkoholowego kolejnego bezpłatnie, wydawane są drobne rekwizyty promocyjne związane z napojami alkoholowymi (pocztówki, magnesy na lodówki), prowadzone są degustacje napojów alkoholowych produkowanych przez podmiot zlecający przeprowadzenie akcji marketingowych, mieszczą się w zakresie czynności objętych definicją promocji napojów alkoholowych.

Mając na uwadze, iż ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wyraźnie rozdziela pojęcia reklamy i promocji, a obowiązek wniesienia opłaty określony w przepisie art. 13² ust. 1 wskazanej ustawy, dotyczy reklamy napojów alkoholowych, nie zaś ich promocji, Podatnik świadcząc usługi promocji napojów alkoholowych nie podlega opłacie określonej we wskazanym przepisie, pod warunkiem jednak, że promowanie napojów alkoholowych nie wiąże się z publicznym rozpowszechnianiem znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych stosownie do przepisu art. 2¹ pkt 3 przedmiotowej ustawy.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej udzielenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj