Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-338/12/LG
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-338/12/LG
Data
2012.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
olej smarowy
podmiot zużywający
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku zużycia olejów hydraulicznych do zestawów hydrauliki siłowej stanowiącej własność podmiotów trzecich.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2012r. (data wpływu 9 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku zużycia olejów hydraulicznych do zestawów hydrauliki siłowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku zużycia olejów hydraulicznych do zestawów hydrauliki siłowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X.Sp z o. o. (dalej: Spółka) jest przedsiębiorstwem, zajmującym się produkcją i dostawą rozwiązań dla przemysłu samochodowego. Spółka oferuje szeroki asortyment produktów i komponentów, głównie związanych z hydraulicznymi systemami załadunku i rozładunku towarów. Do prawidłowej pracy tych urządzeń niezbędny jest odpowiedniej jakości i rodzaju olej hydrauliczny. Dla potrzeb prowadzonej działalności, Spółka obecnie nabywa od polskiego podatnika przedmiotowe oleje oznaczone kodem CN 2710 19 83 i zużywa do pierwszego napełnienia układów, podczas przeglądów wymaganych instrukcjami eksploatacji (do uzupełnienia stanu oleju, lub jego wymiany okresowej), jak również napraw gwarancyjnych.

Aktualnie Spółka zamierza uzyskać statut podmiotu zużywającego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i nabywać wyroby w procedurze zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Po uzyskaniu statusu podmiotu zużywającego, Spółka będzie nabywać przedmiotowe oleje w procedurze zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie (zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień), przy zachowaniu wszystkich warunków wskazanych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym - Spółka stanie się właścicielem wyrobów akcyzowych po wyprowadzeniu ich ze składu podatkowego w procedurze zwolnienia. Po nabyciu przedmiotowych olejów, będą one przemieszczane do magazynów Spółki, skąd będą następnie dystrybuowane do poszczególnych urządzeń. Spółka będzie prowadzić wszelkie ewidencje oraz spełni pozostałe wymogi formalne związane z obrotem oraz zużyciem wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie.

Jak wskazano powyżej, oleje hydrauliczne nabyte przez Spółkę będą zużywane:

  1. jako element zestawu hydrauliki siłowej sprzedawanego klientowi końcowemu,
  2. jako element zestawu hydrauliki siłowej wraz z montażem montowanej przez Spółkę,
  3. przy wymianie oleju w ramach przeglądu - w tym przypadku zestaw nie będzie stanowił własności Spółki.

Napełnianie układów, podobnie jak w przypadku przeglądów, ze względów technicznych może odbywać się również u klienta bądź w serwisie dokonującym montażu, tj. w miejscu innym niż miejsce odbioru wyrobów zwolnionych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie warunki muszą być spełnione przez Spółkę dla zastosowania zwolnienia określonego w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, w sytuacjach zużycia przez Spółkę olejów hydraulicznych do zestawów hydrauliki siłowej, stanowiących również własność podmiotów trzecich...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 10 pkt 2 i 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się od akcyzy: oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm; zwanej dalej: ustawą o podatku akcyzowym),

-jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust 5-13 ustawy.

W myśl art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący, warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1,3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wystanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego. Spółka prezentuje swoje stanowisko w przedmiocie warunków, które muszą być spełnione w stanie faktycznym dla możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego określonego w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Spółka w opisanym stanie faktycznym będzie występować jako podmiot zużywający. Zgodnie z art. 2 pkt 22 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Spółka stoi na stanowisku, że poprzez zużycie olejów hydraulicznych (przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników), nabywa z mocy prawa status podmiotu zużywającego. Spełniając wymogi zawarte w art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka będzie zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego na druku AKC-R oraz uzyskania z organu podatkowego „Potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego” wydanego na druku AKC-PR.

Dokonując analizy art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, Spółka stoi na stanowisku, iż dostarczenie wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego jest jedną z czynności mających na celu udokumentowanie obrotu wyrobami akcyzowymi, od których akcyza nie została zapłacona, zapewniając przy tym elastyczność transakcji, a jednocześnie zabezpieczając interesy fiskalne Skarbu.

Ustawodawca wprowadzając system zwolnień od akcyzy ustanowił również odpowiednie obowiązki dla podmiotu zużywającego wyroby zwolnione ze względu na ich przeznaczenie.

Spółka występując w tym przypadku, jako podmiot zużywający ma obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego, dokonania potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy oraz prowadzenia stosownej ewidencji zawierającej:

  1. Dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:
    • nazwę wyrobów oraz ich kod CN,
    • ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,
    • ilość otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
  2. informację odpowiednio o dacie otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;
  3. informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Zdaniem Spółki przeznaczenie olejów hydraulicznych do wskazanych powyżej celów, po spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych w przepisach prawa, upoważnia Spółkę do skorzystania ze zwolnienia określonego w § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Dla uznania danego nabywcy za podmiot zużywający wystarczające jest aby nabywca ten zużywał wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie na cele uprawniające do skorzystania ze zwolnienia. Wystarczające jest, więc, aby nabywca oleju hydraulicznego oznaczonego kodem CN 2710 19 83 wykorzystywał zakupiony wyrób do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Niewątpliwie wskazany w stanie faktycznym sposób wykorzystania oleju hydraulicznego polegający na jego wykorzystaniu w maszynach i urządzeniach na następujące cele a więc do pierwszego napełnienia układów hydraulicznych, podczas wymaganych przeglądów rejestracyjnych oraz do wykonywania napraw gwarancyjnych jest sposobem wykorzystania oleju hydraulicznego oznaczonego kodem CN 2710 19 83, który mieści się w zakresie zwolnienia.

W ocenie Spółki nie ma znaczenia okoliczność, iż w niektórych przypadkach olej hydrauliczny zostanie wykorzystany do napełniania maszyn, które nie są własnością Spółki. W takim, bowiem wypadku olej hydrauliczny jest zużywany przez Spółkę albowiem już samo napełnienie układu danej maszyny winno być potraktowane, jako zużycie wyrobu na cele objęte zwolnieniem. Prawodawca w żadnym z przepisów nie zakazuje zużywania objętych zwolnieniem olejów w maszynach niestanowiących własności podmiotu zużywającego, jak również brak jest przesłanek uzasadniających tezę, iż ze zwolnienia można korzystać tylko w przypadku wykorzystywania przez podmiot zużywający objętego zwolnieniem wyrobu w maszynach bezpośrednio służących prowadzeniu działalności przez podmiot zużywający Konieczne jest zwrócenie uwagi na takt, iż Słownik języka polskiego PWN - wydanie internetowe - definiuje słowo „zużywać” przede wszystkim jako „wykorzystać coś w jakiejś części lub w całości”. Przyjmując więc słownikowe znaczenie pojęcia „zużywać” trzeba stwierdzić, że wykorzystanie przez Spółkę oleju hydraulicznego oznaczonego kodem CN 2710 19 83 do pierwszego napełnienia układów hydraulicznych albo podczas wymaganych przeglądów rejestracyjnych lub do dokonywania napraw gwarancyjnych winno być traktowane jako zużycie tego wyrobu na cele objęte zwolnieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 wskazano na wyroby mieszczące się w pozycji CN 2710.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że na potrzeby działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie produkcji i dostawy rozwiązań dla przemysłu samochodowego (produkty i komponenty głównie związane z hydraulicznymi systemami załadunku i rozładunku towarów) nabywa oleje hydrauliczne oznaczone kodem CN 2710 19 83, które zużywa do pierwszego napełnienia układów, podczas przeglądów, jak również napraw gwarancyjnych.

Ponadto Wnioskodawca zamierza uzyskać statut podmiotu zużywającego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Po uzyskaniu statusu podmiotu zużywającego, Wnioskodawca będzie nabywać przedmiotowe oleje ze składu podatkowego w zwolnieniu od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie (zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień), przy zachowaniu wszystkich warunków wskazanych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym i zostanie właścicielem wyrobów akcyzowych po wyprowadzeniu ich ze składu podatkowego w procedurze zwolnienia. Po nabyciu przedmiotowych olejów, będą one przemieszczane do magazynów Wnioskodawcy, skąd będą następnie dystrybuowane do poszczególnych urządzeń. Wnioskodawca będzie prowadzić wszelkie ewidencje oraz spełni pozostałe wymogi formalne związane z obrotem oraz zużyciem wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Nabyte oleje hydrauliczne będą zużywane m. in. przy wymianie oleju w ramach przeglądu - w tym przypadku zestaw nie będzie stanowił własności Wnioskodawcy.

Napełnianie układów, podobnie jak w przypadku przeglądów, ze względów technicznych może odbywać się również u klienta bądź w serwisie dokonującym montażu, tj. w miejscu innym niż miejsce odbioru wyrobów zwolnionych.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest kwestia możliwości zastosowania zwolnienia określonego w § 10 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień, w sytuacjach zużycia przez niego olejów hydraulicznych do zestawów hydrauliki siłowej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Przedmiotowy olej hydrauliczny jest objęty kodem CN 2710 1983, został umieszczony w Dziale 27, tj. paliwa Mineralne, oleje mineralne i produkty ich destylacji; substancje bitumiczne; woski mineralne, Systemu ISZTAR – Informacji Taryfowej.

W myśl § 10 pkt 2 rozporządzenia, zwalania się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Jak wynika z treści powołanych przepisów, w kwestii zwolnienia wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie istotne jest przeznaczenie tych wyrobów na cele inne niż opałowe i napędowe oraz przemieszczanie ich w określonych ustawowo schematach dostaw pomiędzy podmiotami posiadającymi określone statusy akcyzowe (podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący i zużywający).

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  2. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  3. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  5. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  6. importu przez podmiot zużywający, lub
  7. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Natomiast w myśl art. 32 ust. 5-13 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż ewidencja o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów węglowych objętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na przemieszczenie, warunków i sposobu zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy ( Dz. U. Nr 160 poz. 1075) powinna zawierać:

  1. dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:
    1. nazwę wyrobów oraz ich kod,
    2. ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,
    3. ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
  2. informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;
  3. informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;
  4. informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Mając powyższe na uwadze w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nabywając ze składu podatkowego oleje hydrauliczne i zużywając je do celów innych niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe jak i innych zastrzeżonych w § 10 pkt 2 cyt. Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, spełniając jednocześnie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 – 13 ustawy, jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego w oparciu o § 10 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień.

W ocenie tut. organu Wnioskodawca zużywając nabyte oleje hydrauliczne do napełniania układów hydraulicznych lub też zużywając te oleje w ramach świadczonych usług na rzecz osoby trzeciej z wykorzystaniem tego oleju tj. zużywając przedmiotowe oleje podczas przeglądów w tym również przeglądów gwarancyjnych, nie przestaje być podmiotem ten olej zużywającym (podmiotem zużywającym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj