Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-115/07-2/MK
z 22 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-115/07-2/MK
Data
2007.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Postępowanie w sprawie nadania NIP --> Aktualizacja danych

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Wstąpienie w prawa i obowiązki

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Osoby prawne i spółki nieposiadajace osobowości prawnej


Słowa kluczowe
aktualizacja danych
kodeks spółek handlowych
łączenie spółek
Numer Identyfikacji Podatkowej
podatkowa grupa kapitałowa
spółka kapitałowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółki handlowe
złożenie deklaracji


Istota interpretacji
Jakie obowiązku informacyjne w stosunku do organów podatkowych ciążą na Spółce w związku z połączenie



Wniosek ORD-IN 536 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2007r. (data wpływu 17 sierpnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków informacyjnych w stosunku do organów podatkowych w związku z połączeniem się Spółek- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków informacyjnych w stosunku do organów podatkowych w związku z połączeniem się Spółek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 30 lipca 2007r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników S Sp. z o.o. („Spółka”) podjęło uchwałę, w której zobowiązało Zarząd Spółki do powzięcia kroków w celu połączenia Spółki z jej spółką zależną – X Polska Sp. z o.o. („X”) z siedzibą w W. Połączenie zostanie dokonane bez zmian umowy spółki przejmującej i bez wymiany udziałów, poprzez przeniesienie całego majątku X na Spółkę, w trybie przewidzianym w art. 515 § 1 Ksh, zgodnie z którym połączenie może być przeprowadzone bez podwyższenia kapitału zakładowego, jeżeli spółka przejmująca ma udziały spółki przejmowanej, jak również w trybie przewidzianym w art. 516 § 6 Ksh (uproszczony tryb połączenia, przewidziany dla przejęcia własnej spółki jednoosobowej). Wskutek połączenia X zostanie wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego i utraci osobowość prawną. Wspólnikom X oraz innym osobom szczególnie uprawnionym w X nie zostaną przyznane żadne prawa, o których mowa w art. 499 § 1 pkt 5 Ksh. W związku z połączeniem Spółek nie zostaną przyznane żadne szczególne korzyści członkom organów łączących się spółek ani innym osobom uczestniczący w połączeniu. Powodem podjęcia przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników decyzji o połączeniu jest konieczność wprowadzenia zmian strukturze i funkcjonowaniu grupy kapitałowej, do której należą Spółka i X („Grupa”), mających na celu zwiększenie jej efektywności oraz konkurencyjności. Prawidłowa i efektywna realizacja tych celów w obliczu rosnącej konkurencji wymaga uproszczenia struktury organizacyjnej, skrócenia procesu decyzyjnego, likwidacji zbędnych biurokratycznych barier, zbudowania spójnego w każdej spółce i w całej Grupie systemu informacyjnego. Pierwszym etapem tych działań ma być doprowadzenie do połączenia Spółki z X. Połączenie to przynieść również korzyści w zakresie obniżenia kosztów działalności w takich obszarach jak obsługa administracyjna, księgowa, audyt. Ponadto, po uproszczeniu struktury Grupy (planowane są dalsze połączenia spółek należących do Grupy), wdrożony ma zostać jednolity system informacyjny, co przyczyni się do ujednolicenia tego systemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie obowiązku informacyjne w stosunku do organów podatkowych ciążą na Spółce w związku z połączeniem.

Zdaniem wnioskodawcy Spółka będzie miała obowiązek:

  1. złożenia zgłoszenia NIP-2 za X z wykazaniem w polu 32 zakończenia działalności przez X oraz w części B.10.2 nowego miejsca przechowywania dokumentacji księgowej tej spółki


  2. złożenia we własnym imieniu zgłoszenia NIP-2 z wykazaniem w nim rachunków bankowych przyjętych od X


  3. złożenia zgłoszenia VAT-Z dotyczącego X


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Powołując się na art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004r., nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) podatnicy podatku od towarów i usług mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-2 do właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie później niż w terminie 14 dni od dnia w którym nastąpiła zmiana danych. W imieniu spółki przejmowanej aktualizację NIP-2 (zakończenie działalności) jako sukcesor praw i obowiązków składa spółka przejmująca.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 w/w ustawy -( zwaną ustawą o NIP), NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego, z wyjątkiem enumeratywnie wymienionych przypadków, tj.:

  • przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;


  • przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową.


Jednocześnie z art. 12 ust. 2 ustawy o NIP wynika, iż z wyjątkiem ww. przypadków, decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa, w przypadku ustania bytu prawnego podatnika.

Regulacje dotyczące łączenia się spółek kapitałowych znajdują się w przepisach art. od 491 do 527 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U z 2000r., Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Z uregulowań powyższych wynika, że spółki kapitałowe mogą łączyć się między sobą. Połączenie to może być dokonane m.in. przez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). Spółka przejmowana zostaje rozwiązana bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Natomiast połączenie następuje z dniem wpisania do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej. Zgodnie z art. 494 ww. ustawy, spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.

Zgodnie z art. 93 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), osoba prawna łącząca się przez przejęcie innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Połączenie spółek następuje zatem z dniem wpisania do rejestru właściwego według siedziby spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia) i z tym dniem, spółka przejmująca wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek.

W myśl art. 96 ust. 6 wspomnianej ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT. Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zgłoszenie VAT-Z) składa się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, w ostatnim dniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem zasadniczo to spółka przejmowana składa w ostatnim dniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgłoszenie zaprzestania działalności. W opinii tutejszego organu, w imieniu spółki przejmowanej zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności, jako sukcesor praw i obowiązków może także sporządzić spółka przejmująca.

Stosownie do art. 96 ust. 12 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r., jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Skoro zatem nastąpiła zmiana danych zgłoszonych uprzednio przez podatnika, spółka przejmująca aktualizuje dane składając zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, ewentualnie z załącznikiem VAT-R/UE, stanowiącym informację dotyczącą obowiązku podatkowego w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj