Interpretacja Urzędu Celnego w Radomiu
444000-PA-911/14a-03/07/DJ
z 26 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
444000-PA-911/14a-03/07/DJ
Data
2007.04.26



Autor
Urząd Celny w Radomiu


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą --> Nabycie wewnątrzwspólnotowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
akcyza
nabycie wewnątrzwspólnotowe
Uproszczony Dokument Towarzyszący
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy wykazywaną w deklaracji AKC-U i zapłacona akcyzę należy również ująć w deklaracji sporządzonej dla podatku akcyzowego AKC-3/AKC-3zh (części C,D i E) i w Informacji o podatku akcyzowym od alkoholu etylowego AKC-3/A (części C,D,E i F)?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 w związku z art. 216 i 219 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 tekst ze zmian.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 31.01.2007 r. znak L. Dz. ZE/585/2007, (data wpływu do Urzędu Celnego w Radomiu 31.01.2007 r.), uzupełnionego w dniu 13.04.2007r. znak L. Dz. ZE/798/2007 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu

uznaje przedstawione we wniosku stanowisko podatnika za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 31.01.2007 r. do Urzędu Celnego w Radomiu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku wynika następujący stan faktyczny:

Wydzielona część zakładu ................................... S.A. posiada status składu podatkowego o charakterze produkcyjnym, prowadzona tam działalność polega na produkcji, zakupach, nabyciu wewnątrzwspólnotowym oraz magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych o kodzie PKWiU 26.63.10 i CN 3302, zużywanych do produkcji soków i napojów nie będących wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi (wyroby bezalkoholowe zawierające poniżej 1,2 % alkoholu etylowego).Tytułem prowadzonej działalności złożono zabezpieczenie akcyzowe - produkcja/przetwarzanie/magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym oraz dwa zabezpieczenia w procedurze przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi na terenie kraju oraz na terytorium Wspólnoty.

Każda dostawa do składu podatkowego z zewnątrz – zakupy w kraju (dokumenty ADT i UDT) zgłaszana jest do urzędu celnego, a jej przyjęcie odbywa się w obecności pracownika urzędu. Na okoliczność przyjęcia sporządzany jest stosowny protokół. Dodatkowo w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego składane jest oświadczenie na podstawie § 18 ust. 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zmian.).

Prowadzona jest ponadto ewidencja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz ewidencja administracyjnych dokumentów towarzyszących zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 ze zmian.).

W w/w ewidencjach ujmowane są również informacje wynikające z przychodów i rozchodów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą nabytych wewnątrzwspólnotowo oraz dane dotyczące i wynikające z dokumentów UDT.

W „adnotacjach Urzędu Celnego o stanie wykorzystania zabezpieczenia generalnego do potwierdzenia złożenia zabezpieczenia” również są nanoszone informacje o wartościach podatku – powstanie i wykonanie zobowiązania - wynikające z nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą (na podstawie dokumentu UDT), a następnie informacje dotyczące ich zużycia do produkcji wyrobów nie będących wyrobami akcyzowymi.

Spółka składa comiesięczną deklarację dla podatku akcyzowego AKC-3/AKC – 3zh wraz z informacją o podatku akcyzowym od alkoholu etylowego AKC-3/A.

W informacji o podatku akcyzowym od alkoholu etylowego w pozycjach: 8, 9, 10,12,17 i 18 wykazywana jest ilość alkoholu etylowego zawarta w dostawach, zużyciach, zapasach początkowych i końcowych oraz kwota podatku akcyzowego w zawieszeniu odpowiadającą zapasowi początkowemu i zapasowi końcowemu wynikającą z zakupów i nabyć wewnątrzwspólnotowych na podstawie dokumentów ADT i UDT.

W okresie wrzesień 2006r. - luty 2007r. przyjęto do składu podatkowego kilka dostaw w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą na w/w zasadach. W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku (13.04.2007r.) Podatnik oświadczył, że czynności podejmowane w ramach dokonywanego nabycia wewnątrzwspólnotowego były właściwe.

Wątpliwości ze strony Podatnika budzi jednak fakt, co do prawidłowości i zgodności z przepisami prawa dotychczas stosowanych zasad podczas dokonywania nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą. Wobec zaistniałych wątpliwości co do poprawności dotychczasowych działań Strona zwraca się o wyjaśnienie następującej kwestii:

czy wykazywaną w deklaracji uproszczonej AKC-U i zapłaconą akcyzę należy również ująć w deklaracji sporządzanej dla potrzeb podatku akcyzowego AKC-3/AKC-3zh (części C,D i E) i w Informacji o podatku akcyzowym od alkoholu etylowego AKC-3/A (części C,D,E i F) ...

Naczelnik Urzędu Celnego wyjaśnia :

Stan faktyczny przedstawiony przez Stronę wskazuje na okoliczność, że Podatnik posiadając zezwolenie na prowadzenie działalności w formie składu podatkowego korzysta z procedury zawieszonej akcyzy jednocześnie dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą. Ustawa o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29, poz.257 ze zmian.) w art. 55 ust. 1 określa procedurę nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą w sposób następujący: w przypadku, gdy podatnik prowadzący działalność nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2) potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;

3) złożyć deklarację uproszczoną i dokonać zapłaty akcyzy na terytorium kraju w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

4) prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Na podstawie § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 06 kwietnia 2004 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, wzoru deklaracji uproszczonej oraz sposobu prowadzenia ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 74, poz. 668 ze zmian.) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego podatnicy składają deklarację uproszczoną AKC-U dla potrzeb rozliczenia podatku akcyzowego określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Ponadto stosownie do zapisu § 1 cyt. rozporządzenia zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym podmioty dokonują na formularzu wg wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do rozporządzenia .

W przypadku, o którym mowa w art. 55 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4) eksport i import wyrobów akcyzowych;

5) nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa

Jednocześnie jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonywaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. Wobec powyższego powstanie obowiązku podatkowego tytułem nabycia wewnątrzwspólnotowego i zadeklarowanie akcyzy w deklaracji uproszczonej AKC-U wyczerpuje dyspozycję wynikającą z przepisu art. 4 ust.5 ustawy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj