Interpretacja Urzędu Celnego w Pruszkowie
445000-PA-9104-8/07/14/KN
z 7 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
445000-PA-9104-8/07/14/KN
Data
2007.05.07



Autor
Urząd Celny w Pruszkowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Procedura zawieszenia a skład podatkowy


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
akcyza
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Podatnik prawidłowo zastosuje przepis art. 26 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym, dotyczący przemieszczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (paraksylen – kod CN 2902 43 00) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy państwami członkowskimi i czy w takim przypadku dla przemieszczenia wyrobów akcyzowych wystarczy jeden, właściwie opisany dokument ADT (czy też w momencie zmiany środka transportu ze statku na cysterny kolejowe konieczne jest wystawienie drugiego dokumentu ADT)?Ponadto, czy opisany sposób przemieszczania paraksylenu – wyrobu akcyzowego zharmonizowanego będzie uprawniał Podatnika, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, do zawieszenia poboru akcyzy od nabywanego paraksylenu (przy dopełnieniu wymogów ustawowych, od spełnienia których uzależnione jest zawieszenie poboru akcyzy).


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.02.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 15.02.2007 r.) Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie

postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za

prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 15.02.2007 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek XXXXXXXXXXXXX, ul. XXXXXXXXXXXXXXXXXX, XXXXXXXXXXXXXX, XXXXXXXXXXXXXXXXX w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku wynika stan faktyczny:

XXXXXXXXXX Spółka Akcyjna XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX jako podmiot prowadzący skład podatkowy, nabywa w procedurze zawieszonego poboru akcyzy paraksylen – kod CN 2902 43 00, który następnie zużywa do prowadzonej produkcji włókien poliestrowych i polimeru PET – wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi (zużywanego do celów innych niż napędowe lub opałowe i do produkcji wyrobów innych niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe). Dostawcami wyrobu akcyzowego zharmonizowanego – o którym mowa powyżej – są zarówno podmioty mające siedzibę na terytorium Wspólnoty Europejskiej, prowadzące również skład podatkowy oraz podmioty mające siedzibę poza terytorium Wspólnoty. Nabycie wewnątrzwspólnotowe tego wyrobu, w bieżącym roku ma się odbywać z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT), najpierw statkiem do portu w Gdyni a następnie cysternami kolejowymi do składu podatkowego Oddziału Spółki, mieszczącego się w XXXXXXX. Okoliczność ta będzie każdorazowo odnotowywana na dokumencie ADT poprzez wpisanie środka transportu w następujący sposób: nazwa statku do Gdyni Port – cysterny kolejowe do XXXXXXX. Odbiór ww. wyrobów w składzie podatkowym w XXXXXXX będzie odbywać się w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące:

„Czy w opisanej sprawie XXXXXXXX Spółka Akcyjna XXXXXXXXXXXX prawidłowo zastosuje przepis art. 26 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) dotyczący przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy pomiędzy państwami członkowskimi i czy w takim przypadku, dla przemieszczania wyrobów wystarczy jeden, właściwie opisany, dokument ADT (czy też w momencie zmiany środka transportu dotyczącego dostawy tej samej partii wyrobów ze statku na cysterny kolejowe konieczne jest wystawienie drugiego dokumentu ADT)? Ponadto, czy opisany sposób przemieszczania paraksylenu – wyrobów akcyzowych zharmonizowanych będzie uprawniał XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX jako podmiotu prowadzącego skład podatkowy do zawieszenia poboru akcyzy od nabywanego paraksylenu (przy dopełnieniu wymogów ustawowych, od spełnienia których uzależnione jest zawieszenie poboru akcyzy)?

Zdaniem Spółki na podstawie art. 26 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) ustawodawca uzależnił zawieszenie poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, jeżeli są one:

1) produkowane, przetwarzane, magazynowane w składzie podatkowym;

2) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium RP;

3) zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu;

4) przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej;

5) eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej;

6) dostarczane ze składu podatkowego na terytorium Polski do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe organy podatkowe państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy;

8) nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium RP przez prowadzącego skład podatkowy.

Jednocześnie Strona wskazuje, iż na podstawie upoważnienia zawartego w ust. 4 powyższego artykułu zostało wydane przez Ministra Finansów rozporządzenie w sprawie procedury zawieszenia akcyzy i jej dokumentowania z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.). W rozdziale 2 rozporządzenia określono sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia i poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej. Zgodnie z §3 w zw. z §12 rozporządzenia, przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanego środka transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego (dalej jako dokument ADT), o którym mowa w przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych – rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. z 2004 r., Nr 81, poz. 744 z późn. zm.).

Zdaniem Spółki, z tak jednoznacznego sformułowania wynika, że obowiązek wystawiania dokumentu ADT został przez ustawodawcę uniezależniony od środka transportu, którym przemieszczane są wyroby akcyzowe. Jest to uzasadnione albowiem podmioty stosujące procedurę zawieszenia poboru akcyzy są objęte przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym. W konsekwencji czynności dokonywane w ramach realizacji procedury zawieszenia poboru akcyzy będą podlegać kontroli i nadzorowi ze strony pracowników szczególnego nadzoru podatkowego w przypadku, gdy przedmiotem obrotu będą wyroby objęte szczególnym nadzorem podatkowym. Strona zaznacza, że co do zasady szczególnemu nadzorowi podatkowemu ustawodawca poddał przeważającą większość wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w tym paraksylen.

Spółka stoi na stanowisku, iż w tej sytuacji, istnieje możliwość sprawdzenia przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego danych zawartych w dokumencie ADT np. dotyczących miejsca przeznaczenia wyrobów akcyzowych (miejsca odbioru określonego w dokumencie) czy też zgodności ilości wyrobów określonych w dokumencie ADT z ilością faktycznie otrzymaną. Tym samym, niezależnie od rodzaju środka transportu, podmioty prowadzące składy podatkowe mogą przemieszczać wyroby akcyzowe zharmonizowane w ramach jednej dostawy na podstawie jednego dokumentu ADT. Na podstawie bowiem danych ujawnionych w dokumencie ADT można jednoznacznie zidentyfikować każdą dostawę wyrobów.

Zdaniem Spółki przeciwne stanowisko w tym zakresie wykluczyłoby bezzasadnie możliwość nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych od podmiotów, które mogą dostarczać wyroby do składów podatkowych znajdujących się na terytorium RP, jedynie drogą morską albo nakazywałoby nabywcom tych wyrobów tworzenie składów podatkowych jedynie dla celów przeładunku wyrobów z jednego środka transportu na inny.

W obowiązującym jednak systemie podatkowym utworzenie składu podatkowego jedynie dla przeładunku wyrobów jest niemożliwe. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy o podatku akcyzowym – art. 30 – w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Nie ma zatem mowy o prowadzeniu działalności polegającej jedynie na przeładunku wyrobów. Oczywiście czynności przeładunkowe mieszczą się w zakresie pojęcia magazynowania lecz dla prowadzenia tej działalności ustawodawca ustanowił warunki, od spełnienia których uzależnił wydanie zezwolenia na prowadzenie takiego składu podatkowego. Szczegółowe zasady w tym zakresie określone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.). W myśl zapisu §13 warunkiem wydania zezwolenia dla podmiotu magazynującego paliwa silnikowe, oleje opałowe jest pojemność magazynowa co najmniej na poziomie 5 000 m3. Ten zapis jak i pozostałe postanowienia ww. rozporządzenia, nie mają jednak zastosowania do opisanego stanu faktycznego.

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie obecnie obowiązujących przepisów nie jest prawnie dopuszczalne utworzenie składu podatkowego jedynie dla celów przeładunku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z jednego środka transportu na drugi.

Jednocześnie Spółka wskazuje, iż przywóz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z państw spoza Wspólnoty Europejskiej, nie doznaje takich ograniczeń. Należy tu pamiętać, że warunki zawieszenia poboru akcyzy są w takiej sytuacji inaczej przez ustawodawcę ustanowione. Jednakże biorąc pod uwagę, iż w tym zakresie nie obowiązują zasady jak wyżej opisane, można stwierdzić, że obrót wyrobami akcyzowymi z podmiotami z państw spoza Unii podlega szczególnym przywilejom. A to z kolei nie było intencją ustawodawcy.

W związku z powyższym XXXXXXXXXX Spółka Akcyjna XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX, stoi na stanowisku, iż ustawodawca nie zakazał przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi na terytorium Unii Europejskiej, zamiennymi środkami transportu na podstawie stosownego i właściwie wypełnionego dokumentu ADT, powiązanego z konkretną dostawą. Tym samym, Spółka jest uprawniona do korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy. Spełnia bowiem wszelkie wymogi ustawowe konieczne do zastosowania tej procedury w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia, iż zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeśli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ww. ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest m.in. dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Podatnicy wykonujący czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy są objęci przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym (art. 27 ust. 7 ustawy).

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Zgodnie z § 21 ww. rozporządzenia, w przypadku przemieszczania między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 1.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż niezależnie od rodzaju środka transportu istnieje obowiązek wystawienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Wzór administracyjnego dokumentu towarzyszącego został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.).

Podmiotem uprawnionym do otrzymania i wypełnienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest prowadzący skład podatkowy – zgodnie z § 4 ust. 5 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z notami wyjaśniającymi do rubryki 9 i 11 administracyjnego dokumentu towarzyszącego , w przypadku rubryki 9 należy wpisać nazwę i adres osoby odpowiedzialnej za zorganizowanie pierwszego przemieszczenia , jeżeli jest to osoba inna niż wysyłający, podczas gdy w przypadku rubryki 11 należy wpisać wszelkie dodatkowe informacje np. nazwy ( nazwiska ) każdego z późniejszych przewoźników, środki transportu, numery rejestracyjne środków transportu oraz liczbę, rodzaj i numery identyfikacyjne plomb.

W przypadku gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane, przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, wymagają zmiany środka transportu, i są przeznaczone dla jednego odbiorcy, nie zachodzi konieczność wystawiania nowego administracyjnego dokumentu towarzyszącego a przeładunek takich wyrobów może odbywać się w miejscu nie będącym składem podatkowym.

W takiej sytuacji w administracyjnym dokumencie towarzyszącym, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – w rubryce 11 – każdy z ewentualnych przewoźników powinien odnotować wszelkie informacje dotyczące przeładunku.

Reasumując, przeładunek wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy związany ze zmianą środka transportu może odbywać się poza terenem składu podatkowego, bez wpływu na ciągłość procedury zawieszenia poboru akcyzy, tylko w przypadku gdy nabywane wyroby są przeznaczone dla jednego odbiorcy.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj