Interpretacja Urzędu Celnego w Słupsku
323000-RPA-058-4/07/MM
z 22 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
323000-RPA-058-4/07/MM
Data
2007.08.22



Autor
Urząd Celny w Słupsku


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podstawa opodatkowania
zmniejszenie podatku należnego


Pytanie podatnika
Czy w sytuacji, gdy podatnik podatku akcyzowego dokonujący sprzedaży towarów akcyzowych, wystawi fakturę korygującą VAT dokumentującą obniżenie podstawy opodatkowania i podatku VAT z tytułu np. zwrotu towaru, zastosowania rabatu, itp. ma także prawo do dokonania pomniejszenia podstawy podatkowania w podatku akcyzowym oraz pomniejszenia samego podatku, w miesiącu wystawienia tej faktury korygującej?


POSTANOWIENIE

Treść W dniu ....... do Naczelnika Urzędu Celnego ..... wpłynął wniosek przedsiębiorstwa ...... o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowej określonej w art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa.

Jednocześnie za pismem z dnia .......firma zmieniła zakres żądania przedstawiony w w/w podaniu wnioskując o wydanie interpretacji w stosunku do przepisów obowiązujących w okresie od 2003 do 2006 roku.

Podmiot zgodnie z opisem w latach 2003-2006 podlegał obowiązkowi podatkowemu w podatku akcyzowym z tytułu produkcji i sprzedaży wyrobów kosmetycznych.

W związku z dokonywanymi przez firmę zwrotami kosmetyków (np. reklamacjami) czy też upustami (rabatami) podmiot wystawia faktury korygujące VAT zmniejszające w podatku od towarów i usług zarówno podstawę podatkowania, jak i sam podatek.

Z uwagi na powyższe podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Celnego ... o zajęcie stanowiska cyt.: „...czy w sytuacji, gdy podatnik podatku akcyzowego dokonujący sprzedaży towarów akcyzowych, wystawi fakturę korygującą VAT dokumentującą obniżenie podstawy opodatkowania i podatku VAT z tytułu np. zwrotu towaru, zastosowania rabatu, itp. Ma także prawo do dokonania pomniejszenia podstawy podatkowania w podatku akcyzowym oraz pomniejszenia samego podatku, w miesiącu wystawienia tej faktury korygującej?

Wg składającego zapytanie ustawa o podatku akcyzowym i przepisy wykonawcze nie regulują trybu dokumentowania zwrotów oraz zaliczania ich do konkretnych okresów rozliczeniowych. Jednakże art. 6 ust. 2 ustawy stanowi, że jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają obowiązek potwierdzenia fakturą czynności podlegających opodatkowaniu obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury natomiast zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym podstawą podatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy podatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

Ponadto podatnik stwierdził, że w myśl art.29 ust. 4 ustawy z dnia 2007-03-11 o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Na podstawie powyższego jak i wskazanego w zapytaniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799, z późn. zm.) podatnik uważa, że w przypadku wystawienia faktury korygującej VAT np. w wyniku zwrotu wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą podatnik ma prawo do pomniejszenia zarówno samej podstawy podatkowania i należnego podatku w miesiącu dokonania zwrotu i wystawienia faktury korygującej.

Odnosząc się do stanowiska Strony w tym do ram czasowych wytyczonych we wniosku (2003-2006) należy stwierdzić, że do 1 maja 2004 roku zagadnienie podstawy podatku akcyzowego regulowała ustawa z dnia 15 lutego 1993 r. (Dz. U. Nr 11, poz.50) o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

W myśl art. 36 ust. 1 cyt. ustawy podstawę opodatkowania akcyzą stanowił obrót wyrobami akcyzowymi, który na podstawie art. 15 ust. 1 był kwotą należną z tytułu sprzedaży towarów pomniejszoną o kwota należnego podatku.

Obrót zaś zgodnie z art. 15 ust. 2 zmniejszał się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów oraz zwróconych kwot w rozumieniu przepisów o cenach, a także wynikających z dokonanych korekt faktur. Rabaty pomniejszają obrót, gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. Rabaty udzielone z tytułu i w okresie gwarancji lub rękojmi pomniejszały obrót nawet, gdy zostały przyznane po upływie roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi.

Natomiast z dniem 1 maja 2004 roku tj. z dniem wejścia Polski do Unii Europejskiej kwestia podatku akcyzowego uregulowana została odrębną ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.. U 29, poz. 257 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

Stosownie do art. 6 ust. 1 tejże ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem dokonania czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nakładają obowiązek potwierdzania fakturą czynności, o których mowa w ust. 1, to w myśl ust. 2 przedmiotowego artykułu obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wykonania czynności.

W myśl przepisu art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym podstawą podatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy podatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

Jednocześnie na podstawie delegacji zawartej w art. 19 ust 7 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 2004-04-23 (Dz. U. Nr 85, poz. 799) w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego określił szczegółowy tryb i warunki dokonywania rozliczenia podatku akcyzowego zwanego „akcyzą” przez jej obniżenie w określonych przypadkach, o zapłaconą akcyzę.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, iż do dnia 1 maja 2004 tj. do dnia wejścia w życie przepisów o podatku akcyzowym ustawą z dnia 23 stycznia 2004 r. podatnik zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1993 r. ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym mógł zmniejszać podstawę opodatkowania w podatku akcyzowym (obrót) o udokumentowane, prawnie dopuszczalne i obowiązkowe rabaty (bonifikaty, upusty, uznanych reklamacje) i o wartość zwróconych towarów.

Natomiast odnosząc się do zwrotu towaru po wejściu w życie przepisów ustawy o podatku akcyzowym jak i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego należy stwierdzić, ze ustawodawca nie przewidział możliwości obniżenia należnego podatku akcyzowego o podatek zapłacony od wyrobów akcyzowych w przypadku ich zwrotu w wyniku korekty faktury z powodu np. mylnie zrealizowanego zamówienia.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3 (czyli czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym) to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W efekcie zwrot wyrobów przez odbiorcę do dostawcy nie będzie powodował zmniejszenia łącznej kwoty podatku akcyzowego do zapłaty, jednak późniejsza sprzedaż tych samych wyrobów do innego odbiorcy, zgodnie z zasadą jednokrotności podatku akcyzowego nie powinna pociągać za sobą ponownego obowiązku zapłaty tego podatku, pod warunkiem, że przy pierwszej sprzedaży Spółka dokonała zapłaty akcyzy w należnej wysokości.

W przypadku zwrotu wyrobów akcyzowych, od których został zapłacony podatek akcyzowy, podmiot winien magazynować te wyroby jako z zapłaconą akcyzą, a przy ponownej ich odsprzedaży nie naliczać podatku akcyzowego.

Co się zaś tyczy obniżenia podstawy opodatkowania poprzez udzielenie przez sprzedającego rabatu, upustu należy wspomnieć, że wskazany powyżej art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym jednoznacznie wskazuje, ze podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży, więc każdy sprzedawca wystawiając fakturę uwzględnia w niej już upust/rabat, co daje podstawę opodatkowania.

Należy zwrócić również uwagę, że błędne jest powoływanie się przez Stronę na zapis art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług, bowiem w obowiązującym stanie prawnym przepisy akcyzowe dotyczące podstawy podatkowania w podatku akcyzowym (art.10 ustawy o podatku akcyzowym) nie odnosi się do pojęcia „obrotu” będącego podstawą podatkowania w podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze - postanowiłem jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj