Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady
DG/415 – 46 /07
z 21 sierpnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DG/415 – 46 /07
Data
2007.08.21
Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Winogrady
Słowa kluczowe
koszty funkcjonowania
koszty ogólnozakładowe
koszty uzyskania przychodów
likwidacja działalności
Pytanie podatnika
Czy ponoszone w okresie likwidacji koszty prowadzonej działalności takie jak na przykład koszty utrzymania biura, wynagrodzenie księgowej, wynagrodzenie prawnika itp. można uznać za koszty uzyskania przychodów?
Podatniczka przedstawiła następujący stan faktyczny sprawy: Podatniczka w ramach spółki jawnej prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem było zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości. Wspólnicy Spółki Jawnej w dniu 31.05.2007 r. podjęli uchwałę o likwidacji spółki. Proces likwidacji rozpoczęli zgodnie z przepisami art. 67 do art. 85 Kodeksu Spółek Handlowych. Finałem procesu zmierzającego ku zakończeniu działalności spółki będzie wykreślenie spółki z rejestru (art. 84 § 2 KSH), które to wykreślenie nastąpi po zgłoszeniu przez likwidatorów zakończenia procesu likwidacji. Przed podjęciem uchwały o likwidacji spółka zbyła wszystkie zapasy, których sprzedaż stanowiła przedmiot działalności spółki. W okresie likwidacji prowadzona będzie działalność gospodarcza mająca na celu ściągnięcie przysługujących spółce wierzytelności, spłatę zobowiązań spółki oraz sprzedaż bądź likwidację majątku trwałego spółki. W okresie likwidacji jedyne przychody jakie spółka uzyska to przychody ze sprzedaży środków trwałych oraz odsetki od rachunku bankowego. W opisanym stanie faktycznym Podatniczka zadała następujące pytanie:Czy ponoszone w okresie likwidacji koszty prowadzonej działalności takie jak na przykład koszty utrzymania biura, wynagrodzenie księgowej, wynagrodzenie prawnika itp. można uznać za koszty uzyskania przychodów? Stanowisko Podatniczki. Ponoszone w okresie likwidacji koszty prowadzonej działalności takie jak na przykład koszty utrzymania biura, wynagrodzenie księgowej, wynagrodzenie prawnika itp. można uznać za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów”. Funkcjonowanie spółki w okresie likwidacji ma na celu między innymi sprzedaż majątku trwałego spółki, a więc zaowocuje uzyskaniem z tego tytułu przychodów. W związku z tym koszty dotyczące funkcjonowania spółki w okresie likwidacji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów ze sprzedaży majątku trwałego. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy, stanowiska przedstawionego przez Podatniczkę oraz obowiązujących w omawianym zakresie przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko Podatniczki jest prawidłowe. Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 cyt. ustawy. Na podstawie tego przepisu należy uznać, że wydatki poniesione przed likwidacją spółki dokonaną w myśl art. 84 § 2 KSH, związane z utrzymaniem biura, wynagrodzeniem księgowej, wynagrodzeniem prawnika itp. są kosztami uzyskania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli jest spełniony warunek zawarty w cytowanym art. 22 ust. 1 ustawy. W omawianym przypadku koszty wymienione przez Podatniczkę, poniesione do dnia likwidacji spółki, stanowią koszty uzyskania przychodów. W tym stanie rzeczy orzeczono jak w sentencji postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.