Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423–122/07/KUKM
z 23 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423–122/07/KUKM
Data
2007.05.23



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Amortyzacja środków trwałych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja
cel wydatku
informacja
inwestycje w obcych środkach trwałych
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
księgowanie kosztów
logo
modernizacja
nakłady
plac zabaw
podwykonawstwo
potrącalność kosztów
produkty
promocja
reklama
sponsoring
świadczenia wzajemne
tablica
umowa
znak towarowy
związek przyczynowy


Pytanie podatnika
Czy środki przekazane podwykonawcy w postaci poniesionych bezpośrednio przez Spółkę kosztów (nakładów rzeczowych) na modernizację placów zabaw są kosztem uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia, tj. ujęcia kosztu w księgach rachunkowych (zaksięgowania) na podstawie otrzymanej od podwykonawcy faktury? Spółka jest organizatorem programu, którego celem jest m.in. kompleksowa modernizacja 10 istniejących, ogólnodostępnych, zaniedbanych placów zabaw w zamian za zamontowanie tablicy reklamowo–informacyjnej Spółki na minimum 2 lat od dnia odbioru zmodernizowanego placu zabaw.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 28 marca 2007 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 29 marca 2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest organizatorem Programu . Celem Programu jest m. in. kompleksowa modernizacja 10 zaniedbanych placów zabaw (fizycznie istniejących), znajdujących się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Modernizacja placu zabaw obejmuje w szczególności: demontaż starych przyrządów, uporządkowanie terenu placu zabaw, zakup i montaż nowych przyrządów, ogrodzenie placu zabaw, zamontowanie tablicy reklamowo–informacyjnej Podatnika. Dla każdego placu zabaw sporządzany jest szczegółowy wykaz robót i specyfikacja urządzeń przeznaczonych do zamontowania na placu.

Uczestnicy Programu zgłaszają zaniedbane place zabaw do modernizacji przez wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej www.dd.pl. Każdy uczestnik Programu może oddać głos na jeden ze zgłoszonych placów zabaw za pośrednictwem strony internetowej www.dd.pl. Spółka jako organizator Programu zobowiązuje się do modernizacji 10 placów zabaw, na które oddano największą liczbę głosów. W ramach programu, modernizacji mogą podlegać jedynie ogólnodostępne place zabaw. Szczegółowe zasady organizacji Programu reguluje regulamin Programu dostępny na stronie internetowej www.dd.pl. Program jest ogłaszany w środkach masowego przekazu (telewizja oraz prasa).

Podatnik zleca wykonanie wszelkich prac związanych z modernizacją placu zabaw podwykonawcy na podstawie zawartej z nim umowy. Po przeprowadzeniu modernizacji placu zabaw podwykonawca obciąża Podatnika pełnymi kosztami tej modernizacji. Warunkiem przeprowadzenia modernizacji jest wyrażona na piśmie zgoda właściciela placu zabaw lub podmiotu posiadającego stosowne uprawnienia do wyrażenia takiej zgody (dalej jako “Właściciel”).

Podatnik zawiera z Właścicielem umowę, na mocy której Spółka zobowiązuje się do modernizacji placu zabaw Właściciela zgodnie z przyjętą przez strony specyfikacją, w zamian za co Właściciel wyraża zgodę na zamontowanie przez Podatnika tablicy reklamowo-informacyjnej oraz zobowiązuje się do jej utrzymania na placu zabaw przez okres minimum 2 lat od dnia odbioru zmodernizowanego placu zabaw. Tablica reklamowo-informacyjna Spółki zawiera regulamin placu zabaw oraz informację, że plac zabaw został odnowiony przez Podatnika, a także logo Podatnika oraz zastrzeżone znaki towarowe produktów Podatnika przeznaczonych dla dzieci. Wartość wzajemnych świadczeń stron umowy jest równoważna.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Czy środki przekazane w postaci poniesionych bezpośrednio kosztów (nakładów rzeczowych) przez Podatnika na modernizację placów zabaw stanowią dla Podatnika koszt uzyskania przychodu?

2. Czy poniesione koszty mogą stanowić koszt uzyskania przychodów dla Spółki w dacie ich poniesienia, tj. ujęcia kosztu w księgach rachunkowych (zaksięgowania) na podstawie otrzymanej od podwykonawcy faktury?

Zdaniem Wnioskodawcy, celem organizacji opisanego w stanie faktycznym Programu jest zapewnienie dodatkowej formy reklamy i promocji Podatnika oraz wytwarzanym przez niego produktom. Reklama i promocja Podatnika realizowana jest przez umieszczenie na wyremontowanym, publicznie dostępnym placu zabaw tablicy reklamowo–informacyjnej Podatnika, jak również przez zaangażowanie w akcję społeczności lokalnych i tworzenie wśród konsumentów przywiązania do marki i produktów Podatnika, w szczególności produktów przeznaczonych dla dzieci, produktów nabiałowych, których spożywanie przez dzieci dostarcza składników mineralnych typu wapń, niezbędnych do prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka. Realizacja akcji jest również formą kreowania wśród konsumentów wizerunku Podatnika jako firmy społecznie odpowiedzialnej.

Realizacja wymienionych powyżej założeń Programu następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy Podatnikiem i Właścicielem. Na mocy tej umowy Podatnik zobowiązuje się do modernizacji placu zabaw, natomiast Właściciel w zamian za to wyraża zgodę na zamontowanie tablicy reklamowo–informacyjnej Podatnika oraz zobowiązuje się do utrzymania tej tablicy przez okres minimum 2 lat. Tablica zawiera informację o tym, że plac zabaw został odnowiony przez DD – produkt Podatnika, logo Spółki oraz zastrzeżone znaki towarowe produktu Podatnika. Tablica umieszczona jest w widocznym miejscu na ogólnie dostępnym placu zabaw, tak aby osoby przebywające na placu zabaw mogły łatwo odczytać jej treść. DD – Produkt Podatnika, którego znak towarowy umieszczony jest na tablicy, jest produktem przeznaczonym dla dzieci. Podatnik oczekuje, że umieszczenie tablicy na placu zabaw wpłynie na większą znajomość produktu wśród konsumentów z grupy docelowej (dzieci w wieku przedszkolnym oraz ich rodzice) oraz zachęci konsumentów do kupowania produktu Podatnika. Niemniej ważne od znaku towarowego DD, jest umieszczenie na tablicy znaków całego programu “Mocne kości – moc radości”, mającego na celu propagowanie właściwego żywienia wśród dzieci. Ponadto umieszczenie tablicy na nowym, atrakcyjnym placu zabaw oraz podana na tablicy informacja, że Podatnik sfinansował modernizację tego placu, wpłynie pozytywnie na wizerunek Podatnika, a w szczególności jego produktów w świadomości konsumentów.

Wobec powyższego zdaniem Spółki, świadczenia uzyskiwane przez nią na podstawie umowy sponsoringu mają charakter reklamy produktu Spółki oraz promocji jego marki. Podatnik oczekuje bowiem, że działania te wpłyną na zwiększenie sprzedaży produktów i w konsekwencji zwiększenie przychodu. Zdaniem Spółki ze względu na brak szczegółowych uregulowań dotyczących tego typu umów w prawie podatkowym, przy analizie podatkowych skutków umowy należy uwzględnić wyroki NSA i interpretacje urzędów skarbowych dotyczące tematyki sponsoringu i reklamy.

W opinii Wnioskodawcy, w sytuacji przedstawionej w zapytaniu mamy do czynienia z kosztami pośrednio związanymi z przychodami. Nie można bowiem w sposób bezpośredni przypisać wydatków związanych z modernizacją placu zabaw z konkretnym przychodem Podatnika. Dlatego też zdaniem Spółki, dla sytuacji przedstawionej w zapytaniu istotne są zasady określające moment zaliczenia kosztów pośrednio związanych z przychodami do kosztów podatkowych.

Zdaniem Spółki, koszty poniesione na modernizację placów zabaw na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są potrącalne w momencie ich poniesienia, tj. w momencie zaksięgowania faktury dokumentującej poniesione koszty związane z realizacją zadania.

Odnosząc się do opisanego stanu faktycznego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje, co następuje:

Ad. 1

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Interpretacja pojęcia "koszty uzyskania przychodów", zawartego w ww. art. 15 ust. 1 updop, prowadzi do wniosku, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem że:

– są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,

- są to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

– nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 updop.

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Jak wynika ze stanu faktycznego, Spółka w celu realizacji Programu “Mocne kości – moc radości” zawiera umowy sponsoringu.

Z uwagi na brak szczegółowych regulacji prawnych dotyczących sponsoringu, zasady funkcjonowania sponsoringu wypracowane zostały przez praktykę gospodarczą.

Zarówno w literaturze, jak i w praktyce sponsoring określany jest jako odpłatne świadczenie wykonywane przez sponsora, najczęściej będącego podmiotem gospodarczym, na rzecz innego podmiotu (sponsorowanego), w zamian za co sponsorowany zobowiązany jest do reklamowania, promowania sponsora lub jego produktów (odpowiednio towarów lub usług), informowania o samym sponsoringu i sponsorze.

W praktyce obowiązek sponsorowanego sprowadza się najczęściej do:

1) zamieszczenia nazwy sponsora na rozpowszechnianej liście sponsorów, ulotkach, plakatach, lub

2) zamieszczenia tablic reklamowych w widocznym miejscu (np. w czasie koncertu na scenie, w czasie zawodów na stadionie itp.), lub

3) publikacji podziękowań, lub

4) rozpowszechniania informacji o towarach sprzedawanych lub usługach świadczonych przez sponsora, lub

5) używania sprzętu, ubrań, innych przedmiotów z logo sponsora (np. koszulki sportowców z logo sponsora) itp.

Sponsoring z uwagi na charakter usług świadczonych przez sponsorowanego ogólnie definiuje się jako usługi reklamowe.

W przypadku gdy w ramach sponsoringu nie jest promowany towar czy usługa, mogłyby pojawić się wątpliwości czy nie mamy do czynienia z działaniem o charakterze reprezentacyjnym. Jednak w praktyce i orzecznictwie przyjmuje się, że samo ograniczenie działań sponsorowanego do informowania o sponsorze (np. poprzez umieszczenie jego logo w widocznym miejscu) już może być odbierane jako swego rodzaju reklama - reklama marki lub firmy.

Tak jak to już wcześniej zostało wskazane, na podstawie umowy sponsoringu sponsorowany wykonuje na rzecz sponsora usługę reklamową, a w zamian za to otrzymuje wynagrodzenie bądź to w formie gotówki, bądź też w postaci innych świadczeń (towary, usługi, prawa).

W analizowanej sytuacji, jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w zamian za modernizację placów zabaw dla dzieci, sponsorowani zobowiązali się do ustawienia na tych placach zabaw tablic reklamowo–informacyjnych Spółki zawierających informacje, że place zabaw zostały odnowione przez Podatnika, jego logo oraz zastrzeżone znaki towarowe produktów Spółki przeznaczonych dla dzieci.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego, organizacja przez Wnioskodawcę Programu “Mocne kości – moc radości”, a w konsekwencji akcja sponsoringowa modernizacji zaniedbanych placów zabaw dla dzieci ma na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród potencjalnych klientów (dzieci i ich rodziców). Promowanie nazwy podmiotu sponsorującego, jego logo i zastrzeżonych znaków towarowych Podatnika wpływa na reklamę produktów Spółki (rozpoznanie marki i produktu Podatnika), na zwiększenie popularności Spółki i jej produktów i w konsekwencji może realnie przyczynić się do zwiększenia obrotów Spółki.

W związku z powyższym środki przekazane w postaci poniesionych bezpośrednio kosztów (nakładów rzeczowych) przez Podatnika na modernizację placów zabaw stanowią dla Podatnika koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Należy podkreślić, że to zapisy konkretnej umowy sponsoringu dotyczące wartości świadczeń sponsora i sponsorowanego wyznaczają tak kwoty przychodu osiąganego przez każdą ze stron, jak i wartość kosztów podatkowych.

Zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, nakład finansowy odpowiadający modernizacji placów zabaw nie może stanowić inwestycji w obcym środku trwałym, gdyż w świetle art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Podatnik nie przyjął efektów modernizacji do używania na potrzeby związane z prowadzoną przez siebie działalnością.

Ad. 2

W myśl art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W związku z faktem, że środki przekazane przez Spółkę na modernizację placów zabaw objętych Programem są pośrednimi kosztami uzyskania przychodu, dlatego zgodnie z dyspozycją przepisu art. 15 ust. 4d updop stanowią dla Spółki koszt w dacie ich poniesienia.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak w sentencji.

W pozostałym zakresie wniosku interpretacja zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się do przedstawionego przez Podatnika we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

W związku z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, jednakże jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj