Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/244/07/AT
z 27 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/244/07/AT
Data
2007.08.27



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
artykuły ogrodnicze
biura
koszty uzyskania przychodów
kwiaty
wystrój wnętrz
związek przyczynowo-skutkowy
związek z przychodem


Pytanie podatnika
dotyczy zaliczenia wydatków poniesionych na nabycie kwiatów i artykułów dekoracyjnych na potrzeby aranżacji biura, do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków poniesionych na nabycie kwiatów i artykułów dekoracyjnych na potrzeby aranżacji biura, do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)
uznajeza prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 15.06.2007r. (data wpływu 27.06.2007r.) Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków poniesionych na nabycie kwiatów i artykułów na potrzeby aranżacji biura, do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka kupuje kwiaty, zarówno doniczkowe, jak i cięte, także w postaci kompozycji kwiatowych i bukietów, które stanowią wystrój biura. Dodatkowo kupowane są doniczki, wazony oraz artykuły dekoracyjne służące aranżacji przestrzeni biurowej, w tym sezonowej jak np. choinka i bombki, dekoracje wielkanocne itp.Kwiaty i dekoracje umieszczane są głównie w recepcji, sekretariatach lub sali konferencyjnej, a także w biurach poszczególnych pracowników lub grup pracowników.
Zdaniem Wnioskodawcy wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodu, ponieważ pozytywnie oddziaływują na poziom efektywności pracowników i mają pośredni wpływ na wysokość jej przychodów. Pracownik, który ma poczucie, że pracodawcy na nim zależy i dba o jego dobre samopoczucie, lepiej pracuje. Dbałość pracodawcy o pracownika wyraża się m.in. poprzez zapewnienie pracownikowi komfortu w czasie wykonywania przez niego pracy, również poprzez zadbanie o estetykę miejsca wykonywania obowiązków pracowniczych.Analizując art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, Spółka stwierdza, iż nie można w tym przypadku mówić o reprezentacji, gdyż nie jest jej celem zaprezentowanie wobec pracowników okazałości, wystawności. Bezpośrednim celem podmiotu jest podniesienie komfortu pracy w oczekiwaniu na lepsze wyniki pracy.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Gramatyczna wykładnia przepisu art. 15 ust. 1 w/w ustawy prowadzi do wniosku, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.Oznacza to, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskanym przychodem pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka ma na celu podniesienie efektywności pracy swoich pracowników, poprzez budowanie przyjemnej atmosfery i dbanie o estetykę miejsca wykonywania obowiązków pracowniczych.
W opinii tut. organu podatkowego wydatki ponoszone przez podmiot na nabycie kwiatów i artykułów dekoracyjnych należy potraktować jak koszty związane z funkcjonowaniem firmy i zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów, o ile są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami oraz spełniają wymogi określone w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przypadku zakupu podkreślającego wytworność i okazałość firmy, szczególnie poprzez nabycie cennych okazów roślin doniczkowych, kosztownych tkanin dekoracyjnych lub zakup kwiatów dla kontrahentów, wydatek należy zaliczyć do kosztów reprezentacji, które zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 nie będzie zaliczany do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, uznając stanowisko podatnika przedstawione we wniosku za prawidłowe Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj