Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/256/07/AG
z 16 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/256/07/AG
Data
2007.08.16



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja
emisja akcji
kapitał akcyjny
kapitał zakładowy
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
obrót publiczny
oferta publiczna
potrącalność kosztów
wydatek


Pytanie podatnika
dotyczy momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych w związku z publiczną emisją akcji na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych w związku z publiczną emisją akcji na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)uznajeza nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Pismem z dnia 18.05.2007r. (data wpływu 25.05.2007r.) Spółka Akcyjna zwróciła się z prośbą o potwierdzenie jej stanowiska w sprawie dotyczącej momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych w związku z publiczną emisją akcji na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w latach 2006 i 2007r. Spółka ubiegała się o dopuszczenie jej akcji, w tym akcji nowej emisji, do obrotu regulowanego. W związku z tym poniesiono szereg wydatków obejmujących m.in.:
* przygotowanie prospektu emisyjnego,
* koszty analizy finansowej i prawnej,
* koszty doradztwa prawnego,
* koszty druku materiałów,
* opłaty notarialne i sądowe,
* podatek od czynności cywilnoprawnych,
* koszty promocji oferty,
* koszty szkoleń.
Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska, iż poniesione przez nią wydatki stanowią koszty uzyskania przychodu w momencie uzyskania odpowiadających im przychodów.

Z definicji kosztów, zawartej w art. 15 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Publicznej emisji akcji towarzyszy wprowadzenie dotychczasowych akcji spółki do obrotu regulowanego, które samo w sobie nie zwiększa kapitału. Koszty emisji akcji nie przekładają się wyłącznie na zwiększenie kapitału zakładowego w rozumieniu sumy wartości nominalnej akcji. Podwyższenie kapitału zakładowego spółki akcyjnej pociąga za sobą przyrost wartości spółki we wszystkich jej aspektach. Wyższy kapitał zakładowy generuje wzrost aktywów spółki, w większym stopniu zabezpiecza prawa wierzycieli spółki, potęguje zdolność kredytową, gwarantuje spłatę kredytów już zaciągniętych, co bezsprzecznie tworzy bazę do uzyskiwania zwiększonych przychodów.Tak więc, w opinii wnioskodawcy, zarówno przepisy art. 15 ust. 1 jak i art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zezwalają na uznanie wydatków na emisję akcji za koszt podatkowy. Spółka przyjmuje jednocześnie, że datę zarachowania kosztów emisji w ciężar kosztów uzyskania przychodów należy ustalać jako datę uzyskania przychodów.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że o możliwości zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów rozstrzyga art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Zgodnie zaś z obowiązującym od dnia 01.01.2007r. brzmieniem art. 15 ust. 1 w/w ustawy, wprowadzonym ustawą z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589) kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1.
Uwzględniając gramatyczną wykładnię tego przepisu należy stwierdzić, że podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszelkie koszty pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie nie tylko ma, bądź może mieć wpływ na wielkość osiąganego przychodu, ale również ma wpływ na zachowanie lub zabezpieczenie dalszej działalności. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny - zwrot "w celu" oznacza, że między wydatkiem, a osiąganym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy, mający wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu (wyrok zwykłego składu NSA z 27.02.2002r. I SA/Po 2721/00).
Prowadząc działalność gospodarczą podatnik ponosi wydatki (koszty) o charakterze bezpośrednim, które można powiązać z konkretnym przychodem oraz wydatki o charakterze pośrednim, tzn. takie których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe.

Zgodnie więc z zasadą potrącalności kosztów w przypadku, gdy poniesiony koszt można bezpośrednio odnieść do osiągniętego przychodu, wówczas powinien on być uwzględniony w rachunku podatkowym, w tym roku, w którym osiągnięty został przychód. Należy jednak zauważyć, że nie we wszystkich przypadkach związek ten jest bezpośredni. Pomimo jednak, iż w związku z poniesieniem takich wydatków podatnik nie może oczekiwać zwiększenia swoich przychodów bezpośrednio, mogą być one uznane za poniesione w celu osiągnięcia przychodów (służą zabezpieczeniu źródeł przychodów), pod warunkiem wykazania przez podatnika, że były one racjonalne co do zasady i co do wielkości.
W takich przypadkach, tzn. gdy nie ma możliwości przyporządkowania danego wydatku do przychodów wydatek ten będzie stanowił koszt uzyskania przychodu w momencie jego poniesienia.
W ocenie tutejszego organu podatkowego, poniesione przez Spółkę wydatki związane z dopuszczeniem akcji do obrotu publicznego, należą do kosztów, których wprost nie można przyporządkować do określonego przychodu. Bezsprzecznie jednak spełniają przesłanki określone w art. 15 ust. 1 w/w ustawy - zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 - są więc kosztami związanymi z działalnością gospodarczą i dotyczą zwiększenia źródeł przychodów, w związku z czym stanowią koszt uzyskania przychodów w chwili ich poniesienia.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że wydatki o których mowa we wniosku poczynione zostały zarówno w 2006, jak i w 2007r.
Należy zauważyć, że podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowił:
1. w 2006r. - art. 15 ust. 4 w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006r. - zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów potrącalne są tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. potrącalne są także koszty uzyskania przychodów poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów danego roku podatkowego, a także określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione;
2. w 2007r. - art. 15 ust. 4d (zdanie pierwsze) w/w ustawy, w brzmieniu wprowadzonym ustawą z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589), zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia.
A zatem, wydatki, które Spółka zobowiązana była ponieść w związku z dopuszczeniem jej akcji do obrotu publicznego, jako niewymienione w negatywnym katalogu kosztów, stanowiły będą wydatki w dacie ich poniesienia.
W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18.05.2007r. jest nieprawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj