Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-301/07/MF
z 21 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-301/07/MF
Data
2007.08.21



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcesoria
cel wydatku
dystrybutor
faktura VAT
informacja
internet
koszty bezpośrednie
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
księgowanie kosztów
potrącalność kosztów
sprzedaż towarów
telefon
usługi telekomunikacyjne
wynagrodzenia
zawarcie umowy
związek przyczynowo-skutkowy
związek przyczynowy


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie za sprzedaż aparatów telefonicznych i akcesoriów przez dealerów, zależne od ceny i łącznej wartości sprzedanych telefonów, jest kosztem uzyskania przychodu? Czy wynagrodzenie wypłacane firmie GGG za zawieranie umów w imieniu Spółki, obsługę posprzedażową klientów, sprzedaż telefonów i akcesoriów, zależne od ilości i rodzaju zawartych umów oraz liczby, ceny i łącznej wartości sprzedanych telefonów, jest kosztem w momencie zaksięgowania otrzymanych od GGG faktur VAT? Spółka świadczy usługi telefonii komórkowej i dostępu do internetu za pomocą telefonu komórkowego, sprzedaje aparaty telefoniczne i akcesoria do nich umożliwiające korzystanie z tych usług. Zawieranie umów w imieniu Spółki na świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz sprzedaż telefonów i akcesoriów następuje w sieciach sklepów dystrybutorów (dealerów). Wynagrodzenie jest naliczane przez Spółkę na podstawie raportu rozliczeniowego generowanego w systemie informatycznym Spółki. Informacja o wysokości przyznanego wynagrodzenia jest przesyłana dealerowi po zakończeniu okresu rozliczeniowego w formie raportu rozliczeniowego. Na podstawie informacji dealer wystawia fakturę VAT opiewającą na wysokość wyliczonego przez Spółkę wynagrodzenia.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki (zwanej dalej Spółką, Wnioskodawcą) z dnia 29 czerwca 2007 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 29 czerwca 2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe w zakresie pytania oznaczonego nr 3 oraz część pytania oznaczonego nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych.

U Z A S A D N I E N I E

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się świadczeniem usług telekomunikacyjnych (telefonii komórkowej oraz usług dostępu do sieci Internet za pomocą telefonu komórkowego). Świadczenie usług jest dokumentowane fakturami VAT.

Ponadto Spółka prowadzi sprzedaż aparatów telefonicznych oraz akcesoriów do tych aparatów umożliwiających klientowi korzystanie z usług oferowanych przez Spółkę. Sprzedaż aparatów telefonicznych jest dokumentowana fakturami VAT, a w przypadku sprzedaży dla klientów indywidualnych dodatkowo rejestrowana przy użyciu kasy fiskalnej.

Zawieranie umów na świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz sprzedaż telefonów i akcesoriów następuje w ramach własnej sieci sprzedaży Spółki (sklepy i salony własne), a także w sieciach sklepów dystrybutorów (dealerów). W tym celu Spółka zawarła z kilkoma podmiotami gospodarczymi umowy dystrybucyjne, na podstawie których Spółka upoważniła te podmioty do zawierania w imieniu Spółki umów na świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz zleciła im sprzedaż telefonów i akcesoriów po określonych przez Spółkę cenach.

Za usługi świadczone na rzecz Spółki dealerzy otrzymują wynagrodzenie, które naliczane jest m.in. za zawieranie umów w imieniu Spółki oraz prowadzenie obsługi posprzedażowej klientów, a także za sprzedaż telefonów i akcesoriów po określonych przez Spółkę promocyjnych cenach.

Wynagrodzenie za świadczone usługi jest naliczane przez Spółkę za ustalone w umowach okresy rozliczeniowe. Wysokość wynagrodzenia należnego dealerowi uzależniona jest w szczególności od ilości oraz rodzaju zawartych w imieniu Spółki umów oraz liczby, ceny i łącznej wartości sprzedanych telefonów. Informacja o wysokości przyznanego wynagrodzenia jest przesyłana dealerowi po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego w formie raportu rozliczeniowego generowanego w systemie informatycznym Spółki służącym do obsługi sprzedaży i aktywacji nowych klientów. Na podstawie tej informacji dealer wystawia fakturę VAT.

Spółka nabywa telefony i akcesoria bądź od partnera logistycznego, bądź bezpośrednio od producentów sprzętu. Sprzęt przyjmowany jest na stany magazynowe Spółki.

Koszt zakupu aparatów telefonicznych i akcesoriów Spółka rozpoznaje w momencie ich sprzedaży.

Dealerzy z reguły zaopatrują się w telefony i akcesoria u podmiotu będącego partnerem logistycznym Spółki, z jednym wyjątkiem - G Sp. z o.o. (zwanej dalej GGG), która telefony i akcesoria nabywa bezpośrednio od Spółki.

Za sprzedawane przez Spółkę aparaty telefoniczne wraz z akcesoriami Spółka wystawia firmie GGG faktury VAT opiewające na pełną wartość tego sprzętu.

Spółka rozpoznaje z tego tytułu przychód podatkowy w momencie wystawienia faktury, jednak nie później niż z dniem wydania towaru.

Następnie, podobnie jak w przypadku pozostałych dealerów, którzy nie zaopatrują się w sprzęt bezpośrednio u Spółki, za sprzedaż telefonów i akcesoriów po ustalonych przez Spółkę promocyjnych cenach, Spółka wypłaca firmie GGG wynagrodzenie, którego wysokość w głównej mierze zależy od ilości sprzedanych telefonów oraz różnicy w wartości telefonów: zakupu przez GGG od Spółki (obowiązującej w momencie sprzedaży ze Spółki do GGG) i sprzedaży do klienta po określonej przez Spółkę promocyjnej cenie (uzależnionej od cennika Spółki na telefony, obowiązującego w momencie sprzedaży przez GGG aparatu klientowi oraz od rodzaju wybranej przez klienta oferty Spółki). Naliczanie wynagrodzenia za sprzedaż telefonów następuje po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, w którym następowała sprzedaż przez firmę GGG telefonów i akcesoriów po promocyjnych cenach. Wynagrodzenie za zawieranie umów w imieniu Spółki oraz prowadzenie obsługi posprzedażowej klientów, a także za sprzedaż telefonów i akcesoriów po określonych przez Spółkę cenach jest naliczane przez Spółkę za dany okres rozliczeniowy. Wynagrodzenie to jest naliczane z uwzględnieniem m. in. ilości i rodzaju zawartych w imieniu Spółki umów, liczby i wartości telefonów, które zostały sprzedane w tym okresie rozliczeniowym przez GGG, na podstawie raportu rozliczeniowego generowanego w systemie informatycznym Spółki służącym do obsługi sprzedaży i aktywacji nowych klientów. Raport ten, który zawiera zestawienie wszystkich rodzajów naliczonego wynagrodzenia, jest przesyłany do GGG (podobnie jak w przypadku innych dealerów) po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego. Następnie GGG wystawia Spółce fakturę VAT opiewającą na wysokość wyliczonego przez Spółkę wynagrodzenia. Wraz z fakturą, GGG (podobnie jak inni dealerzy) przesyła dokumenty potwierdzające wykonanie usług (m.in. podpisane w imieniu Spółki umowy na świadczenie usług telekomunikacyjnych).

Koszt wypłaconego dealerom wynagrodzenia Spółka rozpoznaje w momencie zaksięgowania otrzymanych od GGG faktur VAT.

W świetle powyższego stanu faktycznego, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Czy opisany powyżej sposób dokumentowania transakcji Spółki z GGG jest prawidłowy?

2. Czy koszt wypłacanego wynagrodzenia za sprzedaż aparatów telefonicznych i akcesoriów stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodu?

3. Czy Spółka w prawidłowy sposób rozpoznaje koszt wynagrodzenia wypłacanego firmie GGG za zawieranie umów w imieniu Spółki i prowadzenie obsługi posprzedażowej klientów oraz za sprzedaż telefonów i akcesoriów po określonych przez Spółkę cenach?

Zdaniem Wnioskodawcy istnieje związek między usługami świadczonymi przez GGG (pozyskiwanie nowych klientów) a przychodami uzyskiwanymi przez Spółkę. W związku z tym koszt wynagrodzenia wypłacanego przez Spółkę firmie GGG jest kosztem uzyskania przychodu.

Według Spółki, kosztu wynagrodzenia wypłacanego firmie GGG nie da się bezpośrednio przyporządkować do określonego strumienia przychodu - świadcząc usługi telekomunikacyjne Spółka osiąga przychody z różnych strumieni: bezpośrednio od klientów, z opłat za abonament i rozmowy telefoniczne, czy też od partnerów interconnectowych i roamingowych za obsługę ruchu przychodzącego (tj. za połączenia z sieci innych operatorów telekomunikacyjnych zakończone w sieci Spółki). Zdaniem Wnioskodawcy koszty te należy zakwalifikować do kategorii kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i należy je rozpoznawać w dacie ich poniesienia.

Natomiast koszty zakupu telefonów i akcesoriów ponoszone przez Spółkę w celu dalszej ich odsprzedaży zarówno klientom, jak i firmie GGG można przypisać do konkretnego przychodu, zatem należy zakwalifikować je do kategorii kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami. Tym samym Wnioskodawca stwierdza, że koszty te powinny być rozpoznane w okresie, w którym Spółka osiąga przychód ze sprzedaży telefonów i akcesoriów.

Odnosząc się do opisanego stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje:

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zwanej dalej updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Interpretacja pojęcia "koszty uzyskania przychodów", zawartego w/w art. 15 ust. 1 updop, prowadzi do wniosku, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem że:

- są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,

- są to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

- nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 updop.

Kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów będą więc wydatki bezpośrednio oraz pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem.

Na gruncie obowiązującej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów możemy podzielić na dwie kategorie: koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz koszty inne jak bezpośrednio związane z przychodami, czyli koszty pośrednie.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 updop koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Nawiązując do stanu faktycznego należy stwierdzić, że wydatki na zakup telefonów i akcesoriów, które następnie sprzedawane firmie GGG, są kosztami bezpośrednio związanymi z uzyskiwanym przychodem.

Zgodnie z art. 12 ust 3a updop przychód z tego typu transakcji powstaje w dniu wydania rzeczy, jednak nie później niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności.

Koszty związane z tym przychodem należy uznawać w tym roku podatkowym, w którym zostają osiągnięte przychody ze sprzedaży tych towarów.

Spółka powołując art. 12 ust. 3a updop podała, że przychód określa w momencie wystawienia faktury, nie później niż z dniem wydania rzeczy.

Natomiast wydatki związane z wypłacanym wynagrodzeniem (firmie GGG oraz innym podmiotom) za zawieranie umów w imieniu Spółki, sprzedaż telefonów i akcesoriów oraz obsługę posprzedażową należy uznać za koszty pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem. Pomiędzy wypłacanym wynagrodzeniem a osiąganymi przez Spółkę przychodami istnieje związek przyczynowo-skutkowy polegający na tym, że w/w czynności wykonywane przez dane podmioty na rzecz Spółki, mają wpływ na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów. Ponadto wydatki związane z obsługą posprzedażową dokonywaną przez firmę GGG oraz inne podmioty, mają na celu zabezpieczenie źródła przychodów i tym samym mogą być zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów.

Należy również dodać, że przepis art. 16 ust. 1 updop nie wyłącza w/w wydatków z kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 4d updop koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Natomiast za datę poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku).

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, koszty uzyskania przychodów zostaną poniesione w momencie zaksięgowania faktury VAT, która jest wystawiana przez firmę GGG wraz z dokumentami potwierdzającymi wykonanie usług objętych umową. Powyższa sytuacja dotyczy również innych podmiotów, z którymi Spółka podpisała określoną umowę.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak w sentencji.

W zakresie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług interpretacja zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Zawarta w niniejszym postanowieniu interpretacja odnosi się do przedstawionego przez Podatnika we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, jednakże jest wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do momentu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj