Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo
U.S.1431.DGI/415-29-79/WK/07
z 23 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.1431.DGI/415-29-79/WK/07
Data
2007.07.23



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Bemowo


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
czynsz
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
opłata czynszowa


Pytanie podatnika
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, pytanie dotyczy mozliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej: wydatków związanych z oplatą czynszu za lokal, internet, energię elektryczną; odpisów amortyzacyjnych od powierzchni lokalu mieszkalnego przeznaczonej na działalność gospodarczą; wydatków na remont lokalu w celu przystosowania do prowadzenia działalności gospodarczej.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej: wydatków związanych z opłatą czynszu za lokal, internet, energię elektryczną; odpisów amortyzacyjnych od powierzchni lokalu mieszkalnego przeznaczonej na działalność gospodarczą; wydatków na remont lokalu w celu przystosowania do prowadzenia działalności gospodarczej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.05.2007r. wystąpił Pan z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie tworzenia stron internetowych. Miejscem prowadzenia działalności jest Pana mieszkanie.

W związku z tym ma Pan wątpliwości:1)czy może Pan część czynszu za mieszkanie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.Na potrzeby działalności gospodarczej zamierza Pan przeznaczyć najmniej wykorzystywany i najbardziej reprezentatywny pokój o powierzchni 22 m².W związku z tym, że pokój nie będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej jako część przeznaczoną dla tego celu przyjmuje Pan 50% jego powierzchni.Według Pana możliwe jest proporcjonalne uznanie części czynszu jako kosztu uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

2)czy może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu część wydatków związanych z opłatami za energię elektryczną oraz w całości opłaty związane z dostępem do internetu.Zdaniem Pana jest możliwość proporcjonalnego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej opłat za energię elektryczną gdyż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą następuje większe zużycie energii. Natomiast koszty związane z opłatą za dostęp do internetu zamierza Pan odliczyćw całości gdyż są one niezbędne w celu prowadzenia działalności oraz osiągnięcia przychodu.

3)czy ma Pan możliwość amortyzowania części mieszkania, w którym prowadzi Pan działalność gospodarczą.Przedstawiając własne stanowisko stwierdza Pan, iż można wliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dotyczące części mieszkania przeznaczonej do celów prowadzonej działalności gospodarczej

4)czy ma Pan możliwość wliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na remont części mieszkania mającego między innymi na celu przystosowanie powierzchni mieszkalnej do celów działalności gospodarczej.Według Pana jest taka możliwość przy uwzględnieniu proporcjonalnej części pokoju przypadającej na działalność gospodarczą.

5)w jaki sposób określić wielkość powierzchni, którą można przeznaczyć na działalność gospodarczą.W ocenie Pana poprawne jest przyjęcie 50% powierzchni pokoju przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej gdyż pokój ten nie zostanie w całości wykorzystany do działalności gospodarczej ale będzie też wykorzystywany do celów prywatnych.

Po dokonaniu oceny stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Bemowo stwierdza:

Ad.1,2,5) Zgodnie z art. 22 ust.1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.O zasadności zakwalifikowania danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów przesądza spełnienie następujących przesłanek (warunków):1)koszt służy osiągnięciu przychodu, czyli został poniesiony w celu jego osiągnięcia,2)koszt został faktycznie poniesiony przez podatnika,3)koszt nie został wymieniony w art. 23 wskazanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli nie został wyłączony z katalogu kosztów uzyskania przychodu,4)koszt został udokumentowany przez podatnika, zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach prawa. Jedynie spełnienie łącznie tych czterech, powyżej wymienionych, przesłanek uprawnia podatnika do zaliczenia określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.Podejmując decyzję o tym, czy dany wydatek może zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien kierować się przyjętą zasadą, że to na nim spoczywa ciężar dowodu, bowiem to on z danego faktu wywodzi korzystne dla siebie skutki prawne.Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dopuszczają możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przynajmniej części wydatków związanych z używaniem własnego mieszkania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Wynika to z ogólnej w/w definicji kosztów uzyskania przychodów. Ustawa nie zawiera wykazu wydatków, które stanowią koszty uzyskania przychodów, a jedynie wymienia te, których za takie uznać nie można. Oznacza to, że podatnik ma możliwość odliczenia wszelkich racjonalnychi gospodarczo uzasadnionych wydatków, które poniósł, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, których poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Ponadto o możliwości uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu decyduje sposób jego udokumentowania. Zastosowanie mają tu przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.), a w szczególności przepisy art. 12, art. 13, art. 14 tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 14 ust. 1 i 2 pkt 7 w/w rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkowąi wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku).

Dowody, o których mowa w ust. 1, mogą dotyczyć wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele.

Tak sporządzone dowody wewnętrzne mogą zostać wpisane do kolumny 14 „pozostałe wydatki” podatkowej księgi przychodów i rozchodów – zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy wydatek – poza wyraźnie wskazanym w ustawie – wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z tym przychodem i racjonalności działania dla tego przychodu.

Ad.3) Zgodnie z art. 22a ust. 1 pkt 1 amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art.22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Jeżeli tylko część nieruchomości w tym lokalu mieszkalnym jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej bądź wynajmowana lub wydzierżawiana - odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości, budynku lub lokalu odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej, wynajmowanej lub wydzierżawianej, do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomości, budynku lub lokalu.

Zgodnie z art. 22 ust.8 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art.23.

Każdy składnik majątku podlegający amortyzacji charakteryzuje się tym, że ma określoną wartość majątkową. Dla celów amortyzacji najistotniejsze znaczenie ma wartość składnika majątkowego w momencie przyjęcia go do użytkowania tj. Wartość początkowa, która stanowi podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Na podstawie art. 22g ust. 1 pkt 1 w/w ustawy za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z uwzględnieniem ust. 2 -18, uważa się w razie nabycia w drodze kupna cenę ich nabycia.

Zgodnie z art. 22g ust.3 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczeniaw drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów i systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatkuw rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotowy lokal mieszkalny zakupił Pan w 2006 roku, zatem wartością początkową może być kwota zakupu określona w akcie notarialnym powiększona o koszty związane z zakupem tego lokalu.

Inną metodę ustalenia wartości początkowej lokalu mieszkalnego określa przepis art. 22g ust.10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym podatnicy mogą ustalić wartość początkową budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych: wynajmowanych, wydzierżawionych albo używanych przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, przyjmując w każdym roku podatkowym wartość stanowiącą iloczyn metrów kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawionej lub używanej przez właściciela powierzchni użytkowej tego budynku lub lokalu i kwoty 988 zł, przy czym za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię przyjętą dla celów podatku od nieruchomości.

Ad.4) Zgodnie z w/w art. 22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Natomiast zgodnie z treścią art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 07.07.1994r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) poprzez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zatem istotą remontu jest wykonywanie prac przywracających pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, niezwiększających jego wartości początkowej. Remont następuje w toku eksploatacji środka trwałego i jest wynikiem tej eksploatacji (zużycia). Wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe ma charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie jego pierwotną wartość użytkową i niezmieniający jego charakteru.

W świetle powyższego remont zmierza do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych i jest rodzajem naprawy, wymiany zużytych elementów.

Reasumując wydatki poniesione na wykonanie prac remontowych w lokalu, wykorzystywanym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej stanowią koszt uzyskania przychodów tej działalności.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo podziela Pana stanowisko wyrażone w piśmie dotyczące sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków dotyczących opłat za internet oraz części wydatków związanych z używaniem własnego mieszkania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj