Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-8/07/PLU
z 16 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-8/07/PLU
Data
2007.03.16



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
bonifikaty
kontrahenci
obrót
rabaty
umowa
wystawienie faktury
zmniejszenie podatku należnego


Pytanie podatnika
Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy sposobu udokumentowania i rozliczania różnic w wolumenie dostaw wynikających z odmiennych wskazań urządzeń pomiarowych i uznania kwoty wynikającej z tych rozliczeń za rabat zmniejszający obrót.


P O S T A N O W I E N I E

W odpowiedzi na zapytanie sformułowane we wniosku z dnia 22 grudnia 2006r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 27.12.2006r.), dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawarła z kontrahentem umowę dostawy paliw. Umowa stanowi, iż w przypadku gdy różnica pomiędzy litrami rzeczywistymi wg wskazań cysterny Spółki, a wskazaniami urządzeń pomiarowych kontrahenta będzie mniejsza lub równa 0,5 %, to ilością paliwa będącą podstawą wystawienia faktury będzie ilość litrów w 15 stopniach z dokumentu WZ dostawcy, potwierdzona przez kontrahenta. Natomiast gdy różnica będzie wyższa niż 0,5 %, to ilością paliwa będącą podstawą wystawienia faktury będzie ilość litrów w 15 stopniach według urządzeń pomiarowych kontrahenta. Dodatkowo co trzy miesiące ilości zafakturowane przez Spółkę będą porównywalne z ilościami wg wskazań urządzeń pomiarowych kontrahenta. W przypadku gdy różnica pomiędzy wartościami będzie większa niż 0,3 % na niekorzyść kontrahenta, Spółka jest obciążona kwotą będącą iloczynem czerech składników: (różnicy procentowej z dostaw o której mowa wyżej pomniejszonej o 0,3 %, średniej kwartalnej ceny netto danego rodzaju paliwa, którego dotyczy różnica, łącznego wolumenu kwartalnego dostaw danego rodzaju paliwa, wartości iloczynu: 1 + stawka VAT dla danego rodzaju paliwa).

Zagadnienie, o rozstrzygnięcie którego zwraca się Spółka, dotyczy sposobu udokumentowania i rozliczania różnic w wolumenie dostaw wynikających z odmiennych wskazań urządzeń pomiarowych i uznania kwoty wynikającej z tych rozliczeń za rabat zmniejszający obrót.

Odnosząc sie do opisanego stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uzasadnia swoje stanowisko jak niżej.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zaś w myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.Zważywszy na fakt, iż w ustawie o podatku od towarów i usług nie zostało zdefiniowane pojęcie rabatu ani pokrewnych mu bonifikat, opustów czy skont, należy przyjąć ogólnie przyjętą słownikową definicją. Rabat – to zniżka procentowa wyznaczonej ceny towaru (zwłaszcza przy kupnie za gotówkę). Nieco węższa jest definicja bonifikaty, która oznacza zniżkę ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako formę odszkodowania za poniesioną stratę (internetowy Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego)1 Zawarta przez Spółkę umowa nie ustanawia typowej formy rabatu, odpowiada ona bardziej pojęciu bonifikaty, ponieważ jego udzielenie nie zależy od ilości sprzedanego towaru, ale od niekorzystnej dla kontrahenta różnicy w wolumenie dostaw (spowodowanej błędem pomiaru). Biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka przyjmuje na siebie konsekwencje wynikające z niedoskonałości wskazań urządzeń pomiarowych i koryguje wartość towaru a nie jego ilość, można uznać jej działanie za pewną formę rabatu jaką jest bonifikata.

Zasady wystawiania faktur korygujących, z powodu udzielenia rabatu reguluje § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r., Nr 95, poz. 798 ze zm.). Zgodnie z § 16 ust. 1 i 2 w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:1) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;2) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;3) kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;4) kwotę zmniejszenia podatku należnego.Zaznaczyć należy, iż zgodnie z § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie to stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie. Brak jest natomiast w rozporządzeniu regulacji dotyczących sposobu i możliwości wystawiania korygującej faktury zbiorczej dla kilku faktur pierwotnych wystawianych dla jednego podatnika. Mimo że z jednej strony przepisy nie przewidują możliwości wystawiania zbiorczej faktury, a z drugiej brak takiego zakazu to wystawianie takiej faktury jest dopuszczalne (zob. postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 22.09.2005r. nr 1471/NUR2/443-411/05/PD oraz postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z dnia 11.10.2006r. nr PUS.II 443/64/06/MR). Na takim stanowisku stoi także orzecznictwo, w wyroku z dnia 13.12.2005r., sygnatura I FSK 340/05, NSA uznał, że „Nie można zgodzić się ze stanowiskiem organów podatkowych, iż faktura korygująca musi być wystawiona do każdej faktury sprzedaży. Wprawdzie przepisy rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej, to jednak wystawienie takiego dokumentu, o ile dokumentuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawiera wszystkie wymagane elementy, nie powinno być kwestionowane.” Tak więc Spółka może wystawić zbiorczą fakturę korygującą do kilku faktur pierwotnych, jednakże faktura ta musi spełniać wszystkie wymogi wskazane w § 16 rozporządzenia dla faktury korygującej.

Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie orzekł jak powyżej.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, 14b oraz 14c ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj